וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בקפריסין: "הסנקציות על אירן לא עובדות"

טל שלו

16.2.2012 / 17:43

ראש הממשלה התבטא במהלך ביקור דיפלומטי בניקוסיה, יום לאחר שאחמדינג'ד חנך שורת חידושים בתכנית הגרעין. נתניהו חתם עם קפריסין על הסכם המאפשר כניסת כוחות צבא במקרה אסון

תאגיד כאן

צילום: באדיבות הערוץ הראשון)

"עד כה הסנקציות לא השפיעו על אירן ואנחנו ניצבים בפני משטר שמפר את כל הכללים", כך אמר היום (חמישי) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במהלך ביקור בן יום אחד שערך בקפריסין. על רקע התחממות האזור ומשבר היחסים של ישראל עם טורקיה נפגש נתניהו עם נשיא קפריסין, יו"ר האופוזיציה ושרי ממשלה נוספים וכן חתם עם הנשיא הקפריסאי, דימיטריס כריסטופיאס, על הסכם משותף בתחום החילוץ וההצלה במקרה של אסון. על פי ההסכם, במקרה של אסון תתאפשר כניסה של כוחות אוויר וים מישראל לקפריסין ולהיפך.

התבטאותו של נתניהו מגיעה לאחר שאתמול חנך נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, שורה של "חידושים" בתוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלמית. הטלוויזיה האירנית שידרה בשידור חי את ביקורו של הנשיא בכור הגרעיני הניסיוני בבירה טהרן, שם חנך מוטות דלק גרעיני חדשים מייצור עצמי, שמתדלקים לראשונה את הכור. בשידור נראה אחמדינג'ד מטעין בעצמו את המוטות, מאורניום מועשר ברמה של 20%, לליבת הכור.

מהדקים יחסים על רקע המשבר עם טורקיה

בשנתיים האחרונות, על רקע המשבר ביחסי ישראל וטורקיה, התהדקו מאוד יחסיה של ישראל עם האי השכן, קפריסין, על רקע שיתופי פעולה כלכליים ביטחוניים ומסחריים בין שתי המדינות והחשיבות האסטרטגית והכלכלית חסרת התקדים של מצבורי הגז החדשים שהתגלו בים התיכון. במרץ 2010 ביקר בישראל הנשיא הקפריסאי, ובנובמבר בשנה שעברה הנשיא פרס קיים ביקור גומלין בו נידונה הרחבת שיתופי הפעולה בין המדינות. גם שר ההגנה הקפריסאי ביקר בישראל בחודשים האחרונים, ושר האנרגיה והמים עוזי לנדאו מקיים מפגשים שוטפים עם בכירי המדינה בניסיון לקדם את הסכמי הגז הטבעי. שאלת קידוחי הגז הטבעי בים התיכון אף יצרה מתיחות ממשית בין טורקיה לקפריסין בחודשים האחרונים, כאשר טורקיה איימה כי תקפיא את יחסיה עם האיחוד האירופי, כשקפריסין תיכנס לעמדת הנשיאה הזמנית של האיחוד ביולי השנה.

סוגיות ההגנה ופיתוח משותף של מקורות האנרגיה במזרח תיכון משתנה ניצבו גם בראש סדר היום של ביקורו של נתניהו; בין היתר נידונו שיתופי פעולה בהובלת הגז מהמזרח התיכון לאירופה וכן תיאומים לגבי שדות גז שנמצאים באזורים ימיים חופפים בין שתי המדינות. נתניהו נפגש עם הנשיא כריסטופיאס, לדיון בקידום התיירות והסחר בין המדינות, קידום שיתופי פעולה בתחום החקלאות, הבריאות, והמחקר של מזרח הים התיכון. בנוסף, נמסר מלשכת ראש הממשלה, ייחתם הסכם לסיוע במקרה של אסונות טבע והסכם לשיתוף פעולה בנושא חילוץ והצלה ימיים ואוויריים.

דיווחים שונים בכלי התקשורת הטורקיים והקפריסאיים בחודשים האחרונים הדגישו כי במקביל לשיתופי הפעולה בתחום האנרגיה והכלכלה ישנה התקרבות משמעותית גם בהידוק הביטחוני בין המדינות; בין היתר דווח כי שתי המדינות חתמו על הסכמי שיתוף פעולה בתחום ההגנה על קידוחי הגז; לפי דיווח אחר, ישראל ביקשה מקפריסין להציב מטוסים בשטחה, וכשבוע לאחר ביקורו של הנשיא פרס דווח בעיתון הטורקי "מילייט" כי המוסד חתם על הסכם חשאי עם שירות המודיעין של קפריסין, שמטרתו לקיים מעקבים צבאיים ומודיעיניים משותפים אחר טורקיה.

לקריאה נוספת:
אירן חנכה פריצת דרך גרעינית: "מעכשיו יהיה קל"
ישראל תקים בסיס לחיל האוויר על אדמת קפריסין?
עיתון טורקי: המוסד וקפריסין יעקבו אחרי טורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully