וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל השתמשה בארגון טרור לחיסול מדענים באירן"

באירן כבר טענו בעבר כי מאחורי חיסול מדעני הגרעין עומד המוסד בשיתוף פעולה עם ארגון "מוג'הדין חאלק" - אולם לראשונה מאשרים זאת גורמי ממשל בארה"ב, בתחקיר של רשת NBC

סדרת פעולות ההתנקשות בשנים האחרונות, בה חוסלו מאז 2007 לפחות חמישה מדענים המעורבים בתוכנית הגרעין של אירן, נעשו על ידי ארגון הטרור המקומי "מוג'הדין חאלק", שמקבל מימון, אימונים ונשק משירותי המודיעין של ישראל - כך אישרו גורמים בממשל האמריקאי לרשת NBC. הדיווח מופיע בכתבה בנושא בתוכנית "רוק סנטר" של בריאן וויליאמס, שתשודר היום (חמישי), ועיקריה פורסמו באתר הרשת באינטרנט. לפי הדיווח, בממשל אובמה מודעים למסע החיסולים הישראלי, אולם לא מעורבים בו באופן פעיל.

דברים דומים בעניין קשרי ישראל והמוג'הדין בהקשר לחיסול המדענים כבר פורסמו בחודשים האחרונים על ידי הבלוגר היהודי-אמריקאי ריצ'רד סילברסטיין, המרבה לסקר את החזית הישראלית-אירנית, וגם שלטונות אירן טענו בעבר טענות כאלו - אולם זו הפעם הראשונה שניתן לכך אישור מגורם נוסף. לאחר ההתנקשות האחרונה בשרשרת, במדען מוסטפא אחמדי רושאן בינואר האחרון, פורסמו מספר דיווחים כלליים יותר שקשרו בין החיסול לישראל, ובין היתר אף צוטטו במגזין "טיים" גורמים מערביים בכירים שטענו כי המוסד עומד מאחורי הפעולה.

מי מחסל את מדעני הגרעין האירנים? סיקור מיוחד

פיצוץ בטהרן, מדען גרעיני בכיר חוסל ברכבו, ינואר 2012. רויטרס
מכוניתו של אחמדי רושאן נגררת לאחר חיסולו בינואר/רויטרס

מוג'הדין חאלק (בשמו המלא - "לוחמי הקודש העממיים של אירן") מוגדר כארגון טרור גם על ידי ארצות הברית בגין מעשי רצח של קבלנים אמריקאיים בשנות ה-70 ומעורבות בהשתלטות על השגרירות האמריקאית בטהרן ב-1980. כיום, עם זאת, הארגון ממקד את פעילותו במאבק נגד הרפובליקה האיסלמית ולהפלת שלטון האייתוללות בטהרן - שמנהל נגדו מלחמת חורמה. הארגון עצמו טען כבר ב-2001 כי זנח את נשקו, וכיום הוא חבר בקואליציית ארגוני האופוזיציה האירניים הגולים.

"עובדים יד ביד"

בכתבת NBC מתראיינים גם העיתונאי הישראלי רונן ברגמן, ומוחמד ג'וואד לריג'אני, עוזרו הקרוב של המנהיג האירני העליון, עלי חמינאי (ואחיו הבכור של יו"ר הפרלמנט עלי לריג'אני) - שפירט לגבי הידוע למשטר האירני על קשרי ישראל והמוג'אהדין. "מערכת היחסים מאוד מורכבת וקרובה", הסביר. "הישראלים משלמים להם, וכמה מפעילי הארגון מספקים לישראל מידע. ישראל מספקת גם תמיכה לוגיסטית".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

צפו בראיון עם לריג'אני

עוד הוסיף לריג'אני כי המוסד מאמן את חברי הארגון בישראל ברכיבה על אופנועים (כל המדענים חוסלו בידי אופנוענים) ובהפעלת מטעני חבלה. במקרה אחד, לטענתו, אף בנה המוסד מודל של ביתו של מדען כדי שהמתנקשים מהארגון ילמדו אותו לפני הפעולה.

לריג'אני הסביר כי את רוב המידע בנושא השיגו האירנים מחקירתו של מג'יד ג'מאלי פאשי, המתנקש שנעצר, הודה והורשע בחיסולו של מדען הגרעין מסעוד עלי מוחמדי בינואר 2010, ונידון למוות. "לישראל אין גישה ישירה לחברה שלנו", הוסיף. "המוג'הדין, בהיותם אירנים, מספקים להם קשרים נחוצים. אני סבור שהם עובדים יד-ביד. יש לנו מסמכים ברורים שמוכיחים זאת".

אירן: נתבע את ישראל על ההתנקשות במדען הגרעין. רויטרס
כל המידע הגיע ממנו. ה"סוכן" מג'יד עלי פאשי/רויטרס

עורכי התוכנית הציגו את הטענות למספר בכירים בממשל, ומדווחים כי שניים מהם אישרו את המידע לגבי הקשרים בין ישראל למוג'הדין חאלק, ואחד אף ציין כי "כל ההנחות שלכם נכונות". גורם שלישי לא הסכים לאשר את הפרטים אך אמר כי "הדברים עדיין לא הוכחו". כל הגורמים הכחישו כי ארה"ב מעורבת בחיסולים בדרך כלשהי. במשרד החוץ בישראל סירבו להתייחס לממצאי התחקיר. "כל עוד לא יציגו בפנינו ראיות לדברים, לא נגיב לכל פרט רכילותי שמתפרסם בעולם", אמר דובר של המשרד ל-NBC. ואילו בארגון המוג'הדין חאלק הכחישו לגמרי את הטענות, ואמרו כי הן "שקריות לחלוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully