וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צוערים 'הבריזו' כדי להתפלל והודחו מקורס קצינים"

5.2.2012 / 18:55

ממכתב ששלחו ראשי האגודה למען החייל התורני למבקר המדינה, עולה כי הצוערים התעקשו להתפלל על חשבון לוח הזמנים, לאחר שלא הוקצה להם זמן לכך כמתחייב בפקודות מטכ"ל

שני צוערי גדוד "גפן", ההשלמה החיילית של מקצועות החי"ר, הודחו מהקורס בבית הספר לקצינים לאחר שהדירו עצמם מפעילות הקורס, לאחר שהעדיפו להתפלל במקום להגיע לשיעור, שהוזז לשעה מוקדמת מהמתוכנן. כך עולה ממכתב ששלחו הבוקר (ראשון) ראשי האגודה למען החייל התורני למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדרישה שייבחן את יישום פקודות המטכ"ל בנושא דת בבה"ד 1.

מהמכתב עולה כי בבוקר המדובר, הלכו החיילים לישון בשעה 5:30 לפנות בוקר, בתום ניווט לילי. מועד הקימה המתוכנן היה צפוי להיות 11:30 בבוקר, וכך לאפשר לחיילים שש שעות שינה – כמתחייב בפקודות מטכ"ל. שלושה חיילים דתיים השכימו קום בשעה 10:30 כדי להספיק לתפילה, אך גילו כי הסגל שינה את זמן ההשכמה כבר ל-10:30, כדי להספיק להעביר שיעור נוסף בלוח הזמנים. הם פנו אל המפקדים כדי שאלה יאפשרו להם להתפלל, אך נענו בשלילה. שניים מהחיילים בחרו ללכת להתפלל ולעמוד למשפט, שהסתיים בהדחתם מהקורס.

בה"ד 1 , ינואר 2012. דובר צה"ל
בניגוד לפקודות מטכ"ל. בה"ד 1/דובר צה"ל

חייל שלישי לא עמד בלחץ, ויתר על התפילה, ונאלץ להתמודד עם זלזול מצדו בקרב שאר החיילים. למרבה האירוניה, אותו חייל הודח בהמשך הקורס בשל "חוסר התאמה". כותבי המכתב טוענים כי בניגוד לפקודות מטכ"ל, בבה"ד 1 קיים נוהג לפיו אם חייל רוצה להתפלל, עליו לעשות זאת על חשבון זמן השינה או האוכל. עוד הם טוענים כי הם פנו בעניין זה כבר למפקד בה"ד 1, אלוף-משנה ערן ניב, שטיפל בכך, אולם בחלק מהמקרים, הם טוענים, זכויות החיילים עדיין נרמסות "ברגל גסה".

רב בה"ד 1 - "רב עציץ"

בנוסף, התייחסו כותבי המכתב למקרה אחר, שהתרחש בטקס בקורס הקצינים הקודם, בו שרו גם נשים. החיילים הדתיים שביקשו לצאת נענו בשלילה על ידי מפקד הגדוד, סגן-אלוף עוזי קליגר, שאמר כי על החיילים להשתתף בטקס, וכי אם אין הם רוצים לשמוע שירת נשים, "שיסתמו את האוזניים". מהמכתב עולה כי החיילים נותרו בטקס, אך ישבו בטקס כשראשם בין הברכיים, ואצבעותיהם באוזניים, דבר שהכעיס את הצוערים החילוניים בגדוד.

חברי האגודה טוענים עוד כי הם עומדים בקשר רציף עם הרבנות הצבאית שהתגלתה לטענתם, "כגוף שהינו גם חסר יכולת וגם חסר מוטיבציה לעזור לחיילים הנקלעים למצבים בעייתיים כאלו". מהמכתב עולות גם טענות רבות כלפי רב בה"ד 1, אותו מכנים החיילים "רב עציץ". במכתב הוא מתואר כרב שמחפש פתרונות לא מקובלים הלכתית, על מנת שלא יצטרך להתעמת עם המפקדים. כך, לדוגמה, הוא טען שאפשר להתפלל תפילת שחרית גם אחרי חצות היום. חברי האגודה טענו בסיום המכתב כי החיילים הדתיים מרגישים שבבה"ד 1 מנסים לכפות עליהם לוותר על הדת, והם מבקשים שיבדוק את הנושא ויגיש המלצות להגדרה ברורה יותר של הפקודות, הזכויות והחובות.

מדובר צה"ל נמסר כי "חובת השירות בצה"ל והמחויבות לשוויון בנטל יוצרות, מטבע הדברים, דילמות הנוגעות לשירות המשותף ולשילובן של כלל האוכלוסיות המשרתות. דילמות אלה מחייבות שיח פנימי ושיקול דעת של המפקדים, שבסיסם הקפדה על כבודם של כל חייל וחיילת. האירועים המדוברים בבה"ד 1 תוחקרו על ידי המפקד, הופקו הלקחים ואף הופצו הנחיות המגדירות את זכויות החייל הדתי לתפילה לכלל סגל הפיקוד. לאחרונה יצא חוזר ראש אכ"א בנושא השירות המשותף, בה"ד 1 כשאר יחידות צה"ל פועל על פי הנחיות אלו. באשר למכתב, עד כה טרם התקבל בלשכת מפקד הבה"ד ובלשכת ראש אכ"א. לכשיתקבל יענו כלל הטענות במישורים המקובלים".

גורם צבאי מסר בתגובה: "הצוערים הודחו בשל סירוב פקודה להגיע לתדרוך סמג"ד, ולא ערערו על ההחלטה תוך כדי שהם נותנים פתרון ודין לעצמם. בקורס המדובר הם היו שלושה צוערים מתוך 84 צוערים חובשי כיפה".

עוד בנושא
התעצמות הנשים והדתיים בצה”ל: הפרדוקס של בה”ד 1
נתוני בה”ד 1: מספר הצוערות הדתיות הוכפל השנה
צוערים נטשו טקס עקב שירת נשים - המג”ד התעלם
המדינה: צוער לא יכול לבחור אם לשמוע שירת נשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully