וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנה אינטרנשיונל בת 40: הסיפורים שמאחורי השירים

עינב שיף

2.2.2012 / 9:03

העלבון מאבא, האהוב שנהרג והביישנות מסקס: דנה אינטרנשיונל, דיווה אמיתית, חוגגת 40 ו-20 שנות קריירה - וואלה! תרבות עם הסיפורים שמאחורי 10 שירים

מזל טוב, דנה

דנה אינטרנשיונל. נמרוד סונדרס
האחת והיחידה. דנהי אינטרנשיונל/נמרוד סונדרס

כשדנה אינטרנשיונל הגיעה לתוכנית של דודו טופז, הוא שאל אותה את השאלה היחידה שטופז יכול היה לשאול: "תגידי, מה יש לך למטה?". כל אמן אחר היה נבוך עד אימה משאלות אינטימיות הרבה פחות, מצחקק ומתחמק או זועם והולך. הרגע שבו אינטרנשיונל ענתה לו "אחרי התוכנית נלך לחדר ואני אראה לך", היה גם הרגע שבו התרבות הישראלית הבינה עם מי יש לה עסק: דיוות פופ אמיתית, זמרת שיודעת לשחק את המשחק טוב יותר מכולם, עם טונות של הומור עצמי וקסם.

התכונות האלו הפכו את דנה אינטרנשיונל, שחוגגת היום (חמישי) 40 שנה להולדתה ועל הדרך גם 20 שנות קריירה ייחודית, לציון דרך בתרבות הישראלית: אינטרנשיונל היא הראשונה להיות אקסטרים גיי-אייקון בישראל שנתפס בצורה חיובית על ידי כל העם; לראייה הקבלה המופלאה של זכייתה באירוויזיון (עם השיר "דיווה" שכבר אין מה להרחיב עליו) ואף כהונתה כשופטת ב"כוכב נולד", התוכנית של כל העם. אינטרנשיונל סללה דרך בינלאומית לפופ הישראלי ונלחמה על הכבוד הישראלי בכל מקום אליו הלכה.

לרגל יום הולדתה, וואלה! תרבות חושפת עשרה סיפורים מיוחדים של עשרה שירים בקריירה שצריכה להמשיך ולנסוק. מזל טוב דנה, גם בלי לדעת מה באמת יש לך למטה.

"סעידה סולטנה", שנת 1992

בדיחת אנדרגראונד של מועדונים חשוכים היא המקור לסינגל הראשון של אינטרנשיונל; למי שלא שם לב - מילות הפזמון שלו הם "אנא חרמנא וואלמנא", כלומר "אני חרמנית ואלמנה".

"סעידה סולטנה" מול 60 אלף איש בהולנד:

אלא שהיה מי שלא קיבל את השיר היטב. אביה של אינטרנשיונל אמר לה "זה לא מוזיקה, במוזיקה צריך להיות גם כאב". אינטרנשיונל לקחה את דבריו ברצינות, אבל את הסינגל הראשון שלה היא זכרה היטב: הפעם הראשונה בה הוא הושמע ברדיו הוקלטה על המזכירה האלקטרונית שלה והקלטת שמורה אצלה עד היום.

"אני לא יכולה בלעדיך", שנת 1994

המפגש הראשון בין דנה אינטרנשיונל לצביקה פיק, שבר את בצורת הלהיטים של האחרון, שתרם את הלחן, והוליד את הבלדה המפורסמת ביותר שלה. הסיפור מאחוריו הוא התאהבותה של אינטרשיונל בבחור בשם נסים בכר, אותו פגשה בהופעותיה. באופן טרגי, בכר נהרג בתאונת אופנוע.

דנה אינטרנשיונל ודוד קריבושה עם "אני לא יכולה בלעדיך" אצל דן שילון:

מאז מותו של בכר, אינטרנשיונל נוהגת להשיב לשאלות על חיי האהבה שלה באימרה "אני נשואה לעבודה". בהופעות, מרשה לעצמה אינטרנשיונל להתבדח קצת יותר, ולומר אחרי השיר שצביקה פיק הביא לה להיט ענק, אבל נאחס על חיי האהבה.

"צ'ינקווימילה", שנת 1996

דנה אינטרנשיונל היתה הנציגה הבכירה של ישראל בעולם הקאמפ והפרינג', בהיבט הפופי שלו כמובן. אחד השירים שמייצגים אותה היטב שם הוא "צ'ינקווימילה", עם הקליפ ההזוי והמושקע בטירוף וכמובן הפזמון, "אלורה אלורה". עם זאת, מי שמחפש מילים בעברית בשיר ימצא אותם - "כי כוס. כי כוס", ולא, זה לא ה"כוס אמק" של אחמד טיבי.

אבל סיפור לידתו של "צ'ינקווימילה", או לפחות של הפזמון שלו, מעניין לא פחות: אינטרנשיונל נסעה לטיול בברלין ונתקלה בדראג קווין ששאגה לעברה את אותו "צ'ינקווימילה, אלורה אלורה" שוב ושוב. אינטרנשיונל, אחרי שהתעשתה מההלם, הפכה את זה לשיר ברוחה. את הקליפ המפורסם לשיר ביים גיא שגיא, כשדנה הגיעה חולה לצילומים ורכבה על הבננה עם 40 מעלות חום.

"סקס אחר", שנת 1996

הרעיון היה של ערן צור, עוד נציג נפלא של התרבות העברית בתחום הקאמפ. צור הרכיב את האלבום "אתה חברה שלי", משירי וולך, והזמין את אינטרנשיונל לבצע את "סקס אחר", המוכר גם בכינוי שיר קדמנשתי. אינטרנשיונל התחברה מאוד לוולך והרגישה שמילותיה בשיר מייצגות אותה היטב, כי אם יש סקס אחר, הביאוהו לכאן ונדבר גלויות.

בשבוע הבא, בהופעה שתוקדש לוולך בכנס "לשון ראשון", תסגור אינטרנשיונל מעגל עם השיר מול אחד - הנשיא שמעון פרס, תומך נלהב של אינטרנשיונל לאורך השנים.

"Free", שנת 1999

אינטרנשיונל זכתה להופיע מול מאות אלפי צופים בקריירה שלה, אבל על חומות ירושלים, מול 600 אלף איש, היא מספרת שהתרגשה יותר מכל. "הרגע הזה שבו יכולתי לשיר לכל כך הרבה אנשים 'אני חופשיה כמו הרוח, חופשיה' היה ללא ספק רגע של התעלות הנפש", היא מספרת.

חברת התקליטים האירופית של אינטרנשיונל לא רצתה להוציא את השיר כסינגל, אבל אינטרנשיונל התעקשה. ואמנם, השיר לא הצליח כפי שציפו ממנו, אבל אינטרנשיונל תמיד נזכרת ביום הצילומים הקפוא בירושלים, כשבערב היא צריכה להופיע איתו בקור. "רגע לפני ההופעה, הרגשתי שמתפרץ בי חום", היא שחזרה. ואת התחושה הזו היא לא שכחה ל-"Free".

"מוכר הפרחים", שנת 2000

בילדותה, העריצה אינטרנשיונל את עפרה חזה. זה היה לאחר הצפייה באירויוזיון בו יצגה חזה את ישראל עם "חי", והפסידה לזמרת ההולנדית. "קיללתי אותה כל הלילה, לא יכולתי לישון", סיפרה אינטרנשיונל. לאחר מותה, כהומאז', החליטה אינטרנשיונל להקליט את "מוכר הפרחים".

בקטע שלפניכם, אפשר לראות איך אלון אולארצ'יק נבוך למדי מהאינטראקציה עם דנה, תלבושתה והופעתה. אגב, בראיון סיפרה פעם אינטרנשיונל שהיא הכי רוצה "להופיע כמו יהודית רביץ, עם חולצה וג'ינס". ובכן, עד כה זה לא קרה.

"ואחרי הכל", שנת 2001

ועכשיו, הפתעה: אינטרנשיונל הולכת לעבוד עם דני דותן ואלי אברמוב, המוחות שמאחורי הקליק, מלהקות האינדי הגדולות בישראל הרחוקים שנות אור מהסגנון של דנה, אולם קרובים אליה מאוד ביחס הפתוח למיניות וגאווה, כולל השורה המפורסמת של דותן, "היי ילדון בוא תצא מהארון". באלבום הזה, אינטרנשיונל התחברה לראשונה לאותו "כאב" שחסר לאביה ב"סעידה סולטנה". לצורך אחד השירים, היא התחברה לאמן כאב אחר במוזיקה הישראלית - יהודה פוליקר.

פוליקר הלחין את השיר ואף עשה קולות למילים של יואב גינאי וזהו השיר האהוב על אינטרנשיונל באלבום. בהופעות, לעומת זאת, היא ממעטת לבצעו. "אני מפחדת שאיחנק מהתרגשות", היא אומרת.

"תחלום", שנת 2004

אהוד מנור היה מהראשונים שהאמין באינטרנשיונל וכתב לה שירים. מנור לא התעניין במיוחד בסיפורה האישי אלא העריך אותה מאוד כזמרת ולכן שיתף עמה פעולה לאורך השנים. "תחלום" היה האחרון שבהם.

הסיפור הוא שלאינטרנשיונל היה את הלחן של השיר, אך לא את המילים. היא הרימה טלפון למנור ואמרה לו שהמילה היחידה שהיא מצליחה לחשוב עליה בהקשר של הלחן הוא "תחלום" וביקשה שיר שיתחיל במילה "חלום". מנור נענה לבקשתה, וזהו הזיכרון האחרון של אינטרנשיונל ממנו.

"Love Boy", שנת 2008

אחד הלהיטים הכי גדולים של דנה אינטרנשיונל עורר סערה עצומה בשל הקריאה הסמויה בו - להשתמש בנערי ליווי. מאחורי הקלעים, אינטרנשיונל בכלל רצתה לתת תשובה ל"איתי" של קרן פלס, כפי שמספרים מקורביה.

השיר הפך ללהיט עצום ולמעשה אחד הגדולים בעשור הקודם. על אף שהוא מציג את אינטרנשיונל כמין פלייגירל חובבת מין מזדמן, מקורביה מספרים כי השיר עצמו כלל לא מייצג אותה: "היא מכורה לרומנטיקה, אהבה וליטופים יותר מאשר לסקס עצמו", מספר מקורב לה. "מאחורי הפה הגדול שעל הבמה, מסתתרת לה עפרה חזה קטנה ומבויישת".

"לולה", שנת 2008

דנה אינטרנשיונל שרה בשיר הזה בצרפתית, אבל עשתה זאת מבלי לדעת בעצם יותר משתי מילים בנושא. באולפן ההקלטות חיכה לה דף עם מילות השיר בצרפתית, אך בעברית מנוקדת.

עד לצילומי הקליפ של גיא שגיא, אינטרנשיונל היתה צריכה ללמוד את כל הטקסט בעל פה, וכמובן להיראות כאילו היא באמת דוברת את השפה. מצפייה חוזרת בו - הצליח לה.

בונוס לגולשינו בשפה הרוסית: דנה אינטרנשיונל מככבת גם שם
דנה אינטרנשיונל בת 40 - הרגעים הבלתי נשכחים בקריירה
דנה אינטרנשיונל בת 40 - בואו לאחל לה מזל טוב בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully