וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירוקים "מתלכלכים"

יאיר חסון

8.7.2002 / 6:56

פעילי ארגוני סביבה החלו בהתארגנות פוליטית; המטרה: היערכות לבחירות המוניציפליות בשנה הבאה; אחת הפעילות: הכסף האמיתי נמצא בפוליטיקה; העצה שקיבלו: זה לא מקום ל"פרחים מוגנים"

"הליכוד עלה לשלטון ב-77', אבל המהפך התחיל הרבה קודם - בבחירות לרשויות המקומיות של שנת 69', כשמשה קצב נבחר לראשות עיריית קריית מלאכי". בדימוי זה ניסתה להסביר חברת מועצת רמת השרון לשעבר מטעם הליכוד, מור שפירא-שמגר, מדוע חשוב להעלות את נושא הסביבה לסדר היום בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות. "המקום המיידי ביותר בו אפשר לשנות זה התחום המוניציפלי", היא הסבירה, "הכסף האמיתי נמצא בפוליטיקה - והדתיים למדו את זה הרבה לפנינו".

כ-150 פעילים ירוקים מכל רחבי הארץ התכנסו לאחרונה בתל אביב, במטרה להיערך לבחירות 2003 לרשויות המקומיות. בכנס, שנערך על ידי ארגון "חיים וסביבה" המייצג כ-70 ארגוני חברה וסביבה בישראל, השתתפו פעילי סביבה שאין להם "מושג ירוק" בתחום הפוליטי, לצד פוליטיקאים ירוקים משופשפים, שהשמיעו מניסיונם האישי.

"נציגים בועטנים"

כיום פועלים ברחבי הארץ מספר חברי מועצה בעלי אוריינטציה סביבתית. בתל אביב מכהנים שני חברי מועצה מטעם סיעת הירוקים. אחת מהם, הדס שכנאי, סבורה כי נוכחות סיעתה במוקד קבלת ההחלטות היא בעלת חשיבות מכרעת. "אנחנו חצינו את הקווים, היום אנחנו נציגים בועטנים במועצת העיר והאצבע שלנו יכולה לפעמים לעשות מהפכה", היא אומרת. "בוועדות העיר אפשר להשפיע, וגם חברי המועצה ששומעים מאיתנו כל הזמן את אותם פזמונים כמו מנטרה, משנים בסוף את דיעותיהם". בין ההישגים של פעילות הירוקים במועצה, מונה שכנאי את חוק העזר העירוני למניעת זיהום אוויר, שעומד בפני אישור, וכן את נושא אישור האנטנות הסלולריות, המתבצע בוועדה בראשות סיעתה.

בחיפה נכנסו למועצה ארבעה חברים מטעם סיעת "חיפה שלנו-הירוקים" - סיעה משותפת לירוקים ולתנועת שינוי. לדברי יו"ר הסיעה, שמואל גלבהרט, אחד ההישגים הבולטים הוא הכנת תוכנית מתאר חדשה לעיר. "תוכנית המתאר הישנה היתה משנת 1934, ולכן ראש העיר היה יכול לעשות ככל העולה על רוחו", אומר גלבהרט.

ברשויות נוספות נבחרו חברי מועצה בעלי אורינטציה סביבתית מטעם מפלגות גדולות יותר.

בזכות איירין ברוקוביץ'

הדוברים בכנס המליצו לפעילי הארגונים השונים לאחד כוחות ולהתמקד בקמפיין הבחירות בנושא אחד. "הרבה פעמים אנשים לא מבינים מה זה איכות הסביבה", אמרה שפירא-שמגר, "כשהתחלתי את המאבק בנושא זיהום המים, אנשים לא ידעו מה זה עד שבא הסרט 'איירין ברוקוביץ'' עם ג'וליה רוברטס, וכולם הבינו על מה מדובר".

בעלי הניסיון הסבירו לעמיתיהם, כי הפוליטיקה הוא מקום אכזר ו"פרחים מוגנים" לא שורדים בו. "אתם לא נציגי ציבור שנבחרו בבחירות דמוקרטיות – אתם לובי של נושא", אמר ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, "מי שרוצה כוח פוליטי חייב להתמודד בפרלמנט".

מוחמד רבאח אגבריה, מנהל היחידה לאיכות הסביבה במשולש הצפוני, נתן למשתתפים שיעור בפוליטיקה מעשית, כשסיפר כיצד הצליח עם חבריו לקדם באום אל פחם את פרוייקט מערכת הביוב. "בעיר שולטת התנועה האיסלאמית", סיפר. "אני ואנשים נוספים פנינו לראש העיר, ואמרנו לו שאדם מוסלמי דתי חייב להגיע לתפילה כשהוא מטוהר ולכן צריך לטפל בביוב שזורם ברחובות. ככה, ביישוב עני בעל משאבים מאוד קטנים, קידמנו פרוייקט סביבתי שהושקעו בה יותר מ-100 מיליון שקל".

פעילי הסביבה משוכנעים כי הבחירות המוניציפליות הקרובות יכולות לתת דחיפה משמעותית לכוחם הפוליטי. בימים אלה הם נערכים לבחירות במספר ערים ויישובים, ביניהם הרצליה, רעננה, אשקלון נס ציונה, פרדס חנה. "כיום יש לנו השפעה מוגבלת, אנחנו באופוזיציה, אבל בבחירות הבאות אנחנו מתכוונים להיכנס לקואליציה - לא כגלגל חמישי, אלא כגוף שמכתיב ומנהל אותה", מסכם גלבהרט. היכונו למהפך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully