וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעת הכושר לנקמת חיזבאללה ואירן

יורם שוייצר

15.1.2012 / 12:54

קיימת הרמוניה ברצון חיזבאללה ואירן להוציא לפועל מבצע נקמה קשה נגד ישראל, כפי שנחשף עם סיכול ניסיון הפיגוע בבנקוק. יורם שוויצר סבור כי אירן הופכת ממרסנת למדרבנת

סיכול ניסיון הפיגוע של חיזבאללה נגד יעדים ישראלים בבנגקוק, עליו דווח בסוף השבוע, אינו צריך להפתיע. העובדה כי חיזבאללה מבקש לבצע פיגוע נקמה בישראל, לה הוא מייחס את חיסולו של עימאד מורנייה, בכיר מפקדיו המבצעיים המיתולוגי של הארגון בפברואר 2008 בבירות, ידועה ומוכרת לכל. עבור נסראללה, מנהיגו, מדובר בשילוב של מושג הכבוד ויוקרת הארגון וכן של יוקרתו האישית, המבוססת גם על התרבות והמסורת, אבל לצד זאת קשורה גם לצורך בהגדרת כללי המשחק והקווים האדומים שנסראללה ביקש לקבוע מול ישראל.

הבחירה של הארגון בבנגקוק כזירה לביצוע הנקמה לא צריכה להפתיע גם היא. בירת תאילנד כבר שימשה בעבר כזירה לניסיון ביצוע פיגוע התאבדות רב נפגעים נגד בניין שגרירות ישראל, בדומה לפיגועי ההתאבדות שביצעו אנשי הארגון פעמיים בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה - האחד נגד שגרירות ישראל בשנת 1992 והשני בבניין הקהילה היהודית "אמיה" ב- 1994. אלא שבאותה העת מכונית התופת העמוסה בחומרי נפץ לא תקניים, בה נהג מתאבד לבנוני בבנגקוק רווית התנועה, התנגשה ברוכב טוסטוס מקומי והנהג המתאבד הפוגע נטש את מכונית התופת ואת משימתו ובכך נמנע אסון כבד ואובדן חיי אדם רבים. כמה שנים אחר כך נתפסה חוליה של אנשי חיזבאללה במנילה ומגוייסיו המקומיים שהיוו תשתית לפיגועים שתכנן הארגון בתאילנד, סינגפור ובפיליפינים.

הסכנה הופכת להיות אקוטית

הבחירה של חיזבאללה באסיה כזירה לפיגועי נקם ביריבי הארגון ובראשם ישראל וארה"ב, נבעה מכמה סיבות, ביניהן קיומה של תשתית מקומית שאנשיה התאסלמו כחוליה מסייעת, עלויות נמוכות של החזקת התשתית ומימון פעולותיה. כל זאת לצד חולשתם היחסית של גורמי הביטחון המקומיים בהתמודדות עם טרור בכלל וטרור מיובא בפרט, והמצאות נציגויות איראניות רשמיות במדינות הללו שסייעו לפעילות זו באמצעות אנשי המודיעין ששהו בהן.

מעל לכל אלה נראה כי הדחיפות בהוצאת פיגוע אחד או שורה של פיגועים כואבים במיוחד נגד ישראל בעת הנוכחית, מעבר לרצון הקבוע של הארגון לציין את יום השנה הרביעי למותו של מורנייה, נעוצה גם במוטיבציה הגבוהה במיוחד של אירן ללמד את ישראל לקח על חיסולי מדעניה. את החיסולים כידוע אירן מייחסת לישראל, והיא מעוניינת באמצעות הוצאת פיגוע לסמן גם היא את כללי המשחק מולה מעתה והלאה.

הירידה בפעילות הטרור הבינלאומי של חיזבאללה, שהיה מרכיב מרכזי בפעילות הארגון בשנות ה-80' ואף בשנות ה-90', נבעה, בין השאר, מהבנה אירנית כי פיגועים כאלה בסביבה בינלאומית בלתי סובלנית לטרור ולמעורבות של מדינות תומכות טרור, פוגעים בה. לאור זאת הפך חיזבאללה את אירן פטרוניתו ואת מנהיגה חמינאי, שהוא הסמכות הדתית העליונה המאשרת פעולות טרור שכאלה, בעל כורחם, לגורמים מרסנים לפעילות כזו.

ההתפתחות האחרונה מצביעה על כך כי ככל הנראה בעת הזו קיימת הרמוניה ברצון השתיים להוציא לפועל מבצע נקמה קשה נגד ישראל במוקדים שונים בעולם. ולכן, כשנראה שאירן הופכת ממרסנת למדרבנת, הסכנה ליעדים ישראליים ויהודיים המזוהים כשני צדדים של אותה מטבע, הופכת להיות אקוטית. כמובן שחיזבאללה, ובוודאי אירן, שנזהרת מהעצמת דימויה כפורעת חוק סדרתית, ישאפו להימנע מהשארת טביעת אצבעות ושתיהן תמשכנה לנקוט בכפל לשון. באמצעות כפל זה מחד יהיה ברור לכל מי עומד מאחורי הפעילות הזו מחד, ולצד זאת הן חיזבאללה ואירן יוכלו להותיר לעצמן את מרחב ההכחשה כדי שלא תשאנה באחריות לתוצאות, מאידך.

יורם שוייצר הינו ראש פרויקט הטרור במכון למחקרי בטחון לאומי

עוד בנושא

אזהרת מסע חמורה: חשש לפיגוע נגד ישראלים בבנגקוק
שוב פיצוץ מסתורי באירן: מדען גרעין בכיר חוסל
באן קי מון: "מודאג מהיכולת הצבאית של חיזבאללה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully