וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבתא ונכדתה נהרגו בפיגוע התאבדות בפתח תקווה

ורד כהן-ברזילי ומוטי גל

28.5.2002 / 0:03

כ-40 נפצעו כשמחבל התפוצץ במרכז מסחרי; הפתח לקח אחריות; פלסטינים: המתאבד - תושב בלאטה שישראל התנקשה בחיי קרובו; הרשות גינתה; גורמים מדיניים: תגובת ישראל בהתאם להחלטות העבר

פעוטה וסבתה נהרגו, וכ-40 בני אדם נפצעו בפיגוע התאבדות שאירע אתמול בערב במרכז מסחרי בשכונת אם המושבות בפתח תקווה. ההרוגים הם אישה בשנות ה-60 לחייה ונכדתה, פעוטה בת שנה וחצי. השתיים מתו מפצעיהן לאחר שפונו לבית החולים "בלינסון" בעיר.

בסביבות השעה 18:53 פוצץ עצמו מחבל מתאבד בכניסה לקונדיטוריה "קפה המושבה" במרכז המסחרי ברחוב גיסין, סמוך לאיצטדיון הכדורגל של קבוצת הפועל פתח תקווה. בגלי צה"ל דווח, כי המחבל הגיע למקום ברגל לאחר שמכונית הובילה אותו לאזור. עדי ראיה סיפרו, כי המחבל לבש חולצה אפורה ומכנסי ג'ינס ולא נראה חריג. לטענתם, המחבל, אדם צעיר, מילמל לעצמו דברים לא ברורים - ייתכן תפילות.

הפצועים פונו לבתי החולים "שיבא" בתל השומר, בלינסון, "השרון" ו"שניידר" בפתח תקווה ו"מאיר" בכפר סבא. שישה מהפצועים נפגעו באורח קשה, והיתר במצב קל עד בינוני.

הפיגוע התרחש במקום הומה ילדים ופעוטות, מאחר שאין בו כביש, ובסמוך אליו נמצא גן משחקים. עשרה ילדים נפצעו בפיגוע, ושבעה מהם פונו למרכז "שניידר" לרפואת ילדים בפתח תקווה. מבית החולים נמסר כי ילדה בת 3 שנפצעה קשה בבטנה הועברה לחדר הניתוח; ילדה בת 11 אושפזה במחלקה הכירורגית לאחר שנפצעה באורח קל. כמו כן, חמישה ילדים נפגעו באורח קל מהלם. (ראה ידיעה נפרדת).

הרשות הפלסטינית גינתה את הפיגוע. בהודעה שפירסמה הרשות נטען, כי "ההנהגה הפלסטינית, אשר ביחד עם העם הפלסטיני סובלת מתוקפנות ישראל, מגנה את מתקפת הטרור בפתח תקווה שכוונה נגד אזרחים ישראלים. ההתקפה גורמת נזק למטרתנו, למאבקנו ולתדמית העם הפלסטיני בדעת הקהל העולמית". בהצהרה הכחישה הרשות את טענות ישראל כי היא אחראית לפיגוע. תחנת הטלוויזיה של החיזבאללה, "אל מנאר", מסרה כי ארגון גדודי חללי אל אקצה, הזרוע הצבאית של הפתח, לקח אחריות לפיגוע.

מפקד מרחב השרון, ניצב משנה אילן פרנקו, אמר אתמול בערב כי לא היתה שום התרעה ממוקדת לגבי הפיגוע. במערכת הביטחון היה חשש לאחר הפיגוע כי באזור נמצא מחבל מתאבד נוסף, בעקבות התרעות מוקדמות על שני מחבלים מתאבדים שחדרו לתחומי הקו הירוק מתוך כוונה לבצע פיגוע.

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב שלמה אהרונישקי, אמר כי חקירת הפיגוע נמצאת בראשיתה ועדיין לא ידוע כיצד הגיע המחבל למקום והאם מישהו סייע בידו. לדבריו, הנחת העבודה היא כי מישהו סייע למחבל, ולכן "לכן נערכנו מיד לאחר האירוע בסגירת מחסומים בהיקפים רחבים מאוד כולל סגירת כל מרחב התפר. אנחנו עדיין בפריסה רחבה ונמשיך בפעילות המוגברת גם בימים הקרובים".

המפכ"ל ציין, כי במקום הפיגוע, שאירע בשטח פתוח, היתה אבטחה. "בהחלט יכול להיות שנוכחות המאבטח בכניסה לסופרמרקט, מנעה את כניסת המחבל לסופר, והוא חיפש מקום אחר", אמר.

"להיערך ל"חומת מגן" 2"

השר לביטחון פנים, עוזי לנדאו, אמר בהגיעו לזירת הפיגוע כי יש להתכונן למבצע "חומת מגן" 2 ולהיכנס לכל שטחי הרשות הפלסטינית, כולל רצועת עזה. בראיון לערוץ 2 אמר השר, כי "לא יהיה מנוס להביא לשינוי כללי של הרשות, ולפרק אותה מנשקה כליל. גם אם יבוא מישהו במקום ערפאת, והרשות תישאר במתכונתה הנוכחית, זה לא יביא לפתרון. יש בעיה אסטרטגית עם הרשות, המוסדות שלה החינוך של הילדים מגיל קטן. אם לא יהיה שינוי נצטרך להיכנס למקום ממנו יצאנו". במהלך דבריו נשמעו במקום קריאות "מוות לערבים".

שר הביטחון, בנימין בן אליעזר, אמר בעקבות הפיגוע: "כמו שצה"ל ידע לשים את ידו על החוליה שהכינה וביצעה את הפיגוע בראשון לציון, כך הוא ידע להניח את ידו על כל חוליות המחבלים".

שר החוץ, שמעון פרס, אמר בכנס של יוצאי מרוקו שנערך אתמול בערב בירושלים: "המערכה טרם תמה והיא בעיצומה. יש לאחוז בכל האמצעים הצבאיים והמדיניים כדי להביא לסיום המערכה".

כתבי "הארץ", מזל מועלם, חיים שדמי, עמירה הס ואלוף בן, מוסיפים:

מקורות מדיניים בירושלים אמרו כי התגובה הישראלית לפיגוע תיעשה בהתאם לפרמטרים שאושרו בעבר בידי הקבינט או המטבחון, מבלי שהקבינט יכונס.

במערכת הביטחון עדיין לא ידועה זהות המחבל המתאבד שביצע אתמול את הפיגוע בפתח תקווה. עם זאת, לאחר הפיגוע דיווחו תושבים במחנה הפליטים בלאטה, ליד שכם, כי המחבל המתאבד הוא ג'יהאד טיטי, קרובו של מחמוד טיטי, שצה"ל התנקש בחייו ביום שישי לפני שבוע. אין אישור פלסטיני רשמי לדיווח, אך תושבים במחנה הפליטים בלאטה אמרו כי אתמול אחר הצהרים הסתובבו פעילים במחנה ואמרו כי צפויה נקמה על רצח מחמוד טיטי.

מספרי מוקדי החירום

מספרי מוקדי החירום בבתי החולים:

בילינסון: 1255134
תל השומר: 1255131
השרון: 1255132

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully