וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אינתיפאדת אל אקצה": סרבן השטחים הראשון

5.10.2000 / 6:37

נועם כוזר, בן 19 טירון מחטיבת הנח"ל, הודיע למפקדיו: "לא משתתף בפעולות הדיכוי"; הוא נשפט ל-28 ימי מחבוש; אביו בראיון לוואלה! חדשות: "הוא ממשיך את החינוך שקיבל בבית"; מכתב שמיניסטים באינטרנט על החששות ערב הגיוס בזמן מהומות

מאת אסף לוי

נועם כוזר, חייל נחל בן 19 מירושלים, נכלא אתמול בכלא הצבאי אחרי שסירב פקודה לאבטח התנחלויות באזור יריחו. על פי הידוע, עד כה זהו המקרה הראשון בו סירב חייל לשרת בשטחים ונשלח לכלא במסגרת אירועי הדמים האחרונים.

על כוזר וחבריו לפלוגה, המשרתים בימים אלו כטירונים בחטיבת הנחל, הוטל ביום שני השבוע, לצאת ולאבטח התנחלויות באזור יריחו. אביו של נועם, רון כוזר, סיפר לוואלה! חדשות שבזמן שחיילי הפלוגה העלו את חפציהם לאוטובוס פנה נועם למפקדיו ואמר להם כי הוא "לא משתתף בפעולות של דיכוי בשטחים". הוא הוסיף כי "אין למדינה ולצה"ל מה לעשות במקום שאתם רוצים לשלוח אותי אליו".

המפקדים הבהירו לנועם כי מדובר בסירוב פקודה ולאחר שאישר להם כי הוא מודע למעשיו נשלח למשפט צבאי אצל מפקד הגדוד. במשפט, לדברי אביו, חזר נועם על עמדתו לפיה הוא לא מוכן לקחת חלק בכיבוש הלא צודק של השטחים מעבר לקו הירוק. המג"ד ניסה לשכנע אותו לחזור בו ולאחר שנתקל בסירוב גזר עליו 28 ימי מחבוש בכלא ארבע.

לאחר שניתן גזר הדין שוחח נועם עם אביו וסיפר לו על המקרה. בשיחה אמר נועם כי הוא שלם עם מעשיו: "אין לי שום בעיה עם מה שעשיתי, אני עושה את זה בלב שלם ואני לא מודאג". עוד סיפר האב כי נועם הסכים לפרסום המקרה. "זה חלק מהמאבק הפוליטי שלי", אמר לאביו.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "החייל נשפט על ידי מפקדו ל-28 ימי מחבוש בגין סירוב פקודה. לחייל הובהר כי עליו לבצע את משימותיו כחייל ללא קשר לדעותיו הפוליטיות ואף על פי כן סירב החייל לפקודה.

"חברים מהפלוגה תומכים"

אביו של נועם, מרצה לבלשנות באוניברסיטת חיפה, תומך במעשה בנו: "נועם ממשיך את החינוך שקיבל בבית, בתנועת השומר הצעיר, ובבית הספר בו למד. הוא פעל מתוך שכנוע עצמי עמוק לפיו הוא לא ישתתף בפעולות דיכוי בשטחים הכבושים. גם אם הוא היה צריך לשרת בלבנון הוא היה מסרב. הוא לא יעבור שום קו ירוק בכל מקרה".

בני משפחתו של כוזר טרם ביקרו אותו בכלא והם מקווים שיוכלו לעשות זאת בימים הקרובים. אביו הוסיף וסיפר כי מספר חברים מהפלוגה בה משרת כוזר, הביעו תמיכה במעשיו אולם אף אחד מהם לא סירב בפועל.

אתר סיוון.קום השתתף בהכנת הידיעה.

מכתב השמינסטים - גירסת אל אקצה

במקביל לכניסתו לכלא של כוזר, ועל רקע האירועים האחרונים, שלחה קבוצת תיכוניסטים מכתב לראש הממשלה, בבקשה שיענה להם על החששות הכבדים לקראת הגיוס הקרב. ביום שני בערב עלה מכתב השמיניסטים, בגירסת אל אקצה, בפעם הראשונה אל רשת האינטרנט.

תוכן המכתב קשה וכואב, והוא עוסק בחששות ובפחדים לקראת הגיוס על רקע מותו של חייל צה"ל יוסוף מדחת מפצעיו, שגסס בשטח כיוון שלא הגיע אליו הסיוע הרפואי הדרוש.

את המכתב המתפרסם באתר רוטר.נט, ניסח בעל האתר נועם רוטר, שמיניסט, אשר חותם את דבריו במילים "בכבוד רב, שמיניסטים ושביעיסטים מכל המגזרים ברחבי הארץ".

אביו של נועם, ישעיהו רוטר מספר כי מאז עלה האתר לרשת חתמו עליו200 גולשים. "יש פה פחד אמיתי", אומר רוטר, "נשבר כאן קוד. יש תחושה של חוסר בטחון מוחלט בקרב התלמידים". לדבריו, במבט ראשוני ברשימת החותמים נראה כי ישנה פריסה ארצית רחבה, אשר אינה "מתחשבת" בדעות פוליטיות כאלו או אחרות.

אתר סיוון.קום השתתף בהכנת הידיעה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully