וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תבוסה לשרון: מרכז הליכוד נגד מדינה פלסטינית

לירון מרוז

13.5.2002 / 10:31

רוב מוחץ של חברי מרכז קבע: "לא תיכון מדינה פלסטינית ממערב לירדן"; שרון: אמשיך להוביל לפי דרכי; בוש: ארה"ב תומכת במדינה פלסטינית; ערפאת: מדובר בהרס וביטול הסכמי אוסלו

ראש הממשלה, אריאל שרון, הובס אמש במרכז הליכוד בידי ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו. המרכז קיבל החלטה הקובעת כי "לא תיכון מדינה פלסטינית ממערב לירדן". ההחלטה התקבלה בהצבעה גלויה, ברוב עצום ומוחלט של חברי המרכז. זאת, בניגוד גמור לעמדתו של ראש הממשלה, שהביע בהזדמנויות שונות נכונות לאפשר לפלסטינים להקים מדינה.

שרון, עזב את האולם דקות ספורות לפני ההצבעה, עם תום נאומו בפני חברי המרכז. לאחר שנודע כי הצעתו לדחות את ההצבעה בנושא נדחתה ברוב של 669 חברי מרכז מול 465 אמר שרון: "אני מקבל כל הכרעה דמוקרטית שמקבל מרכז הליכוד. אני אמשיך ואוביל את מדינת ישראל ואת עם ישראל על פי אותם שיקולים שהנחו אותי תמיד", הוסיף לקול מחאות הקהל.

לאחר החלטת מרכז הליכוד הודיע דובר המועצה לביטחון לאומי בארה"ב, כי הנשיא בוש עדיין תומך בהקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל. היום אמר שר החוץ שמעון פרס, כי מפלגת העבודה תישאר בקואליציה כל עוד הממשלה "תלך לוועידה בינלאומית" ותכבד את קווי היסוד הקובעים שהחלטות מועצת הביטחון 338 ו-242 מחייבות. יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, אמר היום כי מדובר ב"הרס וביטול הסכמי אוסלו עליהם חתומה ישראל".

שריקות בוז ותגרת אוהדים

במהלך הכינוס בהיכל התרבות בתל אביב פרץ עימות מילולי חריף בין שרון ונתניהו. המרכז התכנס לדון בהצעת החלטה, לפיה "לא תיכון מדינה פלסטינית ממערב לירדן". ואולם בנאומו, ביקש ראש הממשלה "שהליכוד היום לא יקבל החלטה שעוסקת בהסדרי הקבע". תחת זאת הציע שרון לקבל החלטה שתומכת בממשלה והעומד בראשה במלחמה בטרור. דבריו התקבלו בשריקות בוז ובקריאות "ביבי, ביבי". לאחר מכן החלה הצבעה חשאית על הצעתו.

לקראת סוף נאומו של נתניהו פרצה תגרה בין פעילי שני המחנות הנצים. ראש הממשלה לשעבר שיגר בעניין המהלומות עקיצה לעבר שרון, והזכיר את מרכז הליכוד בסוף שנות ה-80', בו חטף מיקרופון והפריע לראש הממשלה דאז, יצחק שמיר, לנאום. "צריך לדבר ולא לעסוק כאן במלחמת מיקרופונים", אמר נתניהו לקול קריאות ביניים של אנשי שרון.

נתניהו הזהיר: "אם נצא מכאן היום ללא הכרעה בעניין זה, או אם נצא עם מסר מגומגם - לא רק שלא נעצור את הרכבת של המדינה הפלסטינית - ותאמינו לי, היא דוהרת - אנחנו אפילו נאיץ את הדהירה שלה. ותהיה לזה רק פרשנות אחת: הליכוד נסוג מעמדותיו ונכנע לתכתיב המדינה הפלסטינית". "'כן' למדינה הפלסטינית הוא 'לא' למדינה היהודית", הוסיף נתניהו.

נתניהו: לא לוועדה אזורית

נתניהו נימק בנאומו במרכז את התנגדותו להקמת מדינה פלסטינית בכך שהיא "תוכל להכניס לתוכה נשק וחיילים ללא הגבלה" ו"תהיה רשאית להפיל כל מטוס ישראלי שייכנס לתוכה בלי רשותה". כמו כן, הזהיר, "מדינה פלסטינית תוכל לכרות בריתות עם סוריה, עם עיראק, עם לוב ועם מדינות נוספות". נתניהו מתח ביקורת גם על יוזמת הוועידה הבינלאומית עמה מזוהה שרון. "לא רק שלא צריך להתדיין עם ערפאת, גם אסור ללכת לוועידה אזורית עמו או עם באי כוחו", אמר.

שרון הזהיר מפני קבלת החלטה מפורשת על התנגדות להקמת מדינה פלסטינית. "זו תהיה טעות מוחלטת", אמר. "זו החלטה מסוכנת למדינת ישראל ותגביר את הלחצים עליה בטרם עת. אנחנו איננו עוסקים היום בנושא המדינה הפלסטינית. הנושא אינו עומד על סדר היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully