וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוזיאון השואה בארה"ב: "אין הוכחה לכך שהנאצים יצרו סבון משומן יהודים"

25.9.2000 / 22:22

המוזיאון מסרב לאפשר לבן הירש לחתום על ספרו בתחום המוזיאון, מכיוון שנטען בו כי הנאצים הכינו סבון מגופות יהודים; חלק מההיסטוריונים טוענים כי מקור הטענה הוא בטעות בזיהוי ראשי תיבות על גבי סבונים שנמצאו במחנות הריכוז

מוזיאון השואה בארה"ב מסרב להכיר רשמית בספר של אחיין לניצול שואה, המכיל עדות כי הנאצים השתמשו בשומן מגופם של אסירים יהודים שמתו במחנות ריכוז, על מנת לייצר סבון. במוזיאון טוענים כי סברה זו לא הוכחה מעולם.

בביוגרפיה שפירסם בן הירש, הוא כתב כי דודו, שנכלא במחנה הריכוז באושוויץ, נאלץ להכין סבון מגופות של יהודים שנרצחו במחנה. הירש, שהוריו מתו במחנות, השתתף בטקס קבורה של ארבע חפיסות סבון שנטען כי נעשו מגופות של יהודים, בטקס זיכרון לקורבנות השואה, ב-1970 באטלנטה.

אולם, מכיוון שהיסטוריונים רבים אומרים כי הנאצים מעולם לא השתמשו בקורבנות שרצחו בשואה על מנת לייצר סבון, מסרב המוזיאון להתיר להירש לחתום על ספרו "לשמוע תופים אחרים" בטקס שייערך במוזיאון בנובמבר, על מנת שלא לתת לתוכנו גושפנקא רשמית.

ארבעת חפיסות הסבון, שנשאו את החותמת RIF, התגלו על ידי חייל יהודי שהיה חלק מכוחות הברית במלחמת העולם השניה. חלק מההיסטוריונים טוענים כי ראשי התיבות, שפירושם בגרמנית הוא "שומן תעשייתי עשיר", פורשו לא נכון כ-"שומן יהודי טהור", מכיוון שה-I זוהתה בטעות כ-J. אשת החייל מצאה את הסבון במרתף ביתם ב-1970, והזוג הזמין רב, שאירגן קבורה הולמת בבית הקברות באטלנטה, בהשתתפות הירש. חפיסות הסבון קבורות שם עד היום.

"מדובר גם בנושא דתי" אמר הירש, "זה לא רק סבון. הם נקברו כאילו היו בני אדם". הירש העיד כי דודו ניצול השואה שמת ב-1950, סיפר לאחיו כי הנאצים השתמשו בגופות יהודים על מנת להכין סבון.

ספרו של הירש נמכר בחנות המזכרות של המוזיאון, אשר מחלק דף מידע המספר כי הטענה שהנאצים השתמשו בגופות אדם על מנת להכין סבון, אינה מוכחת.

"סיפור הסבון ממשיך להתגלגל הלאה" אומרת דבורה ליפסטאדט, פרופסור להיסטוריה, שזוכתה לאחרונה מאשמה, לאחר שהיסטוריון בריטי תבע אותה על הכחשת השואה. "הסבון הפך למטאפורה – הם הרגו את היהודים, ועשו מהם סבון – דבר שמוכיח את אכזריות הנאצים. אני לא אגיד שהנאצים לא עשו זאת מעולם, אלא אעדיף להשאיר זאת כעניין לא סגור".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully