וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברון: הטרור הפלסטיני בירידה. והטרור היהודי?

6.1.2012 / 11:14

שיתוף הפעולה בין חטיבת חברון, בפיקוד אלוף משנה גיא חזות, למנגנוני הביטחון הפלסטיניים הניבו שקט מתמשך, אך הרגיעה עשויה לתעתע. קצין איסוף מסכם את השבוע הצבאי

בכיר בחמאס נשאל השבוע בראיון לעיתון שיוצא לאור בלונדון, על המציאות הביטחונית ברחבי אזור יהודה ושומרון. בדבריו השיב הבכיר, "כל פלסטיני שחולם בלילה להרוג יהודים קם בבוקר ומוצא את עצמו כבול באזיקים בחקירת שב"כ". צה"ל הצליח, בסיוע מודיעין מעולה של שירות הביטחון הכללי ומבצעי מעצרים שנערכים מדי לילה, לפגוע בתשתיות הטרור ברחבי יהודה ושומרון באורח אנוש. במסגרת מאבק מתמשך זה, מסבה חטיבת חברון את כאב הראש הגדול ביותר לפיקוד המרכז.

חטיבת חברון, בפיקודו של אלוף משנה גיא חזות, בולטת בטיפולה ביישוב יהודי גדול החי בשכנות קרובה עם אוכלוסייה פלסטינית, מה שהופך את פוטנציאל הבערה בה לגבוה. אל"מ חזות נכנס לתפקידו לפני שנה ושבעה חודשים והוא משמש מעין "מיני ראש ממשלה", עם לוח זמנים שיכול למלא יומן של שלושה מפקדי חטיבות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל פלסטיני שחולם בלילה להרוג יהודים קם בבוקר ומוצא את עצמו כבול באזיקים בחקירת שב"כ". מח"ט חברון עם כמה מקציניו/מערכת וואלה!, צילום מסך

במאה ימי הפיקוד הראשונים שלו ספגה החטיבה חמישה אזרחים הרוגים. הראשון שבהם היה השוטר רס"מ שוקי סופר שנהרג בפיגוע ירי על ציר 60. אולם, ניתוח נכון של הגזרה וגל של מעצרים הנחיתו מכה על תשתיות הטרור והתוצאות היו בהתאם. בשנת 2011 לא נהרגו בכלל אזרחים ישראלים ברחבי חטיבת יהודה הכוללת את העיר חברון, למעט מותו הטרגי של הרב דן מרצבך מעתניאל שנהרג מאש חייל צה"ל, שחשד כי מדובר במחבל.

גזרת חברון ידעה פיגועים רצחניים בשנים הראשונות לאינתיפאדה ביניהם פיגועי החדירה להתנחלויות אדורה ועתניאל והרג מפקד החטיבה, אל"מ דרור ויינברג בציר המתפללים. משימת חיסול תאי הטרור הייתה מורכבת מאוד. ארגון החמאס בגזרת חברון הוא המאיים ביותר. בניגוד לשאר ארגוני הטרור בשאר הגזרות תשתית חמאס חברון פועלת בחשאיות רבה, "ולא מתעסק בשטויות", כהגדרת הקצינים בגדוד 13 של חטיבת גולני שמאיישים בימים אלו את הגזרה.

בין פטיש צה"ל לסדן מנגנוני הביטחון

לטענת קצינים בחטיבה, "אם אתה נכנס לשכם מפוצצים אותך באבנים מכל הכיוונים. וחברון? לפעמים מעליב שלא מתייחסים אלייך. שקט. אבל מצד שני לכולם ברור שאם ייצא כאן פיגוע הוא יהיה קטלני מאוד. חמאס הוא האתגר הגדול שלנו בגלל שהוא הכי קשה לפיצוח". לכן מח"ט חברון נהנה, בשונה מחבריו בחטיבות האחרות, מחופש פעולה רחב יותר, משאבים גדולים וסדר הכוחות הגדול ביותר מכל החטיבות המרחביות ביהודה ושומרון.

מתחילת האינתיפאדה מצא את עצמו חמאס חברון מנסה לחמוק מהפטיש הצה"לי, אך מאז שנת 2009 הוא לא מצליח להסתדר בו זמנית מול הסדן, מנגנוני הביטחון הפלסטינים. הרשות הפלסטינית מנסה באמצעות מנגנוני הביטחון להראות לעולם כי מה שארע בעזה לא יקרה בגדה ולכן היא רודפת אחרי תאי חמאס שניצלו את התורפה הישראלית על צירי התנועה המרכזיים לביצוע פיגועים.

גלי המעצרים וחקירות השב"כ יצרו מציאות שבה אין מחבלים שמצליחים לשרוד בשטח יותר משלוש שנים. באופן פרדוקסלי הפלסטינים העוסקים בפעילות פלילית, הם יותר מקצועיים מהמחבלים, מאחר והם מצליחים לשרוד לאורך השנים, לצבור ידע ולתרגם אותו לגניבות כלי רכב, ציוד וסחורות. גניבות העגלים הסדרתיות משטח ישראל כמעט ומוטטו את משק החלב בנגב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

היישוב היהודי עובר התפכחות

"האיום הכי גדול זה אנחנו", מדקלם כל קצין שחווה את ההרצאות של אל"מ חזות עם כניסתו לגזרה, את הדימוי של גזרת החטיבה כמגרש כדורגל: "ציר 60 זה שער במגרש. כל השטח ההררי בין חברון לדהריה הוא מגרש הכדורגל וצה"ל הוא הקבוצה שכל הזמן התבצרה על קו השער וכשבועטים לך מקרוב פעם אחרי פעם אתה בסוף יכול לחטוף גול". השקט היחסי באזור, הירידה ברף הטרור והמשפט 'יהיה בסדר' מדאיגים אותו ולכן בזמן שנותר ללוחמיו, עורך מפקד החטיבה מבצעים נגד 'הפליליסטים' בכפרים הפלסטינים בשיתוף עם משטרת ישראל.

בעוד שעינה האחת של החטיבה מתבוננת על הפלסטינים, העין השנייה משגיחה על הצד היהודי, שעובר בשנתיים האחרונות תהליך של התפכחות. ראשי ההתיישבות סביב חברון מבינים, כי אלימות ופרובוקציות של פעילי ימין קיצוני לא משרתות את האינטרס המרכזי שלהם. אירועי 'הבית החום' בחברון אליו פלשו מתנחלים ופונו ממנו בכוח היה קו פרשת מים. הנהגת האזור הבינה שהאירועים הללו גרמו להם לנזק תדמיתי קשה ביותר. לא מתאים להם להראות קיצוניים. התדמית בחברה הישראלית מאוד חשובה להם מאחר והשהייה בחברון תימשך כל עוד שהעם הישראלי רוצה בכך. 'שבת חיי שרה' מושכת אליה אלפי ישראלים מדי שנה ועמם אלימות נגד פלסטינים ומעשי קונדס שעלולים להבעיר את הגזרה. בשנה שעברה הצליחו אירועי השבת למשוך אל חברון כעשרים אלף אזרחים ישראלים והשבת עברה ללא אלימות. קציני צבא מודים כי אין מדובר באכיפה מוגברת של המשטרה או מג"ב אלא בהחלטה מושכלת של ראשי ההתיישבות למנוע כל אירוע אלים.

המציאות סביב חברון מתוחה מאוד. פינוי מאחז לא חוקי, תהליך מדיני , פיגוע או תאריך היסטורי עלולים להפר את השקט השברירי. ב-23 בפברואר יצוין הטבח במערת המכפלה, יום רגיש לכל צדדים. לפלסטינים, שאיבדו 29 מתפללים, לאחר שהרופא היהודי ברוך גולדשטיין מקרית ארבע ירה לעברם באמצעות רובה ה'גליל' ולפעילי הימין הקיצוני שמהללים את גולדשטיין על כך שביצע את הפיגוע הטרור הגדול ביותר מאז קום המדינה נגד פלסטינים. אולם הצד השלישי בסיפור, הוא זה של אל"מ חזות, שביום הטבח ערך הרחק מחברון 'דייט' ראשון עם רעייתו לעתיד. השיחה עסקה בפיגוע היהודי במקום בנושאים אחרים, שגרתיים יותר למפגש מסוג זה. התאריך צרוב בזיכרונו וכך ההשלכות של הטבח והמציאות בחברון.

לפניות אל הכתב: amirbohbot@walla.co.il

קצין איסוף - טורים קודמים

השסע הדתי-חילוני עלול לפורר את צה"ל
מפקד חיל הים לשעבר פורש מצה"ל: חשב מחוץ לקופסה
התעלמות ראשי יש"ע מהטרור היהודי יוצרת מערב פרוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully