וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב בין הצבא למתנחלים: טרור יהודי או התנכלות?

יהושע בריינר

6.1.2012 / 8:00

צבי סוכות, תושב יצהר שהורחק השבוע בצו מנהלי, מאשים: "אלוף הפיקוד משקיע זמן ומשאבים בהענשת מתיישבים". במערכת הביטחון מבטיחים: פעילים יואשמו בריגול

השבוע זה שוב קרה לצבי סוכות, בן ה-22 מיצהר. את הריטואל הזה הוא כבר מכיר: כוחות גדולים של משטרה מלווים גם באנשי שב"כ שדופקים על דלת ביתו באמצע הלילה. "צבי סוכות", אומר השוטר, "אתה מורחק מיהודה ושומרון לתשעה חודשים, אם אתה רוצה אתה מוזמן לערער על ההחלטה". בלי משפט ובלי לראות את הראיות נגדו, פשוט כך, בצו מנהלי חתום על ידי אלוף פיקוד מרכז. הסיבה הרשמית הכתובה בצו היא "טעמי ביטחון". שלא באופן רשמי, אומרים גורמי ביטחון כי סוכות ועוד 11 פעילים שקיבלו השבוע צווי הרחקה, מעורבים בפעילות אלימה כנגד פלסטינים וכוחות צה"ל ו-"הרחקתם מהאזור היא הכרחית ודרושה לצורך שמירה על ביטחון התושבים".

לסוכות עצמו, שליום הולדתו ה-18 קיבל צו הרחקה מנהלי בפעם הראשונה, אין מושג למה הורחק. "אם יש להם סיבה, שיגישו נגדי כתב אישום", הוא אומר לוואלה חדשות, "אבל להרחיק אדם מביתו בלי משפט זה משהו שמתאים למשטרים טוטאליטריים. הכל מתחיל כשפעילים מואשמים בריגול וזה ממשיך בצווים דרקוניים שמתאימים לסוריה. כנראה שנתניהו לומד ממנהיגי האזור איך לטפל באזרחים שלא מתיישרים עם המדיניות שלו", מאשים סוכות, "צו הרחקה מנהלי אינו דומה להרחקה של בית משפט. שם לפחות האדם יודע במה הוא מואשם והוא יכול לערער ולפתוח בהליכים משפטיים. פה זה צו שמגיע מהשב"כ שיעקוב אחרינו עכשיו לכל מקום. אבל הם יכולים לעשות מה שהם רוצים נגדי, בסוף רק הקדוש ברוך הוא קובע והוא יעזור לנו".

כל המורחקים מהווים "איום וסיכון"

הצווים השבוע חולקו לאחר עבודת מודיעין מאומצת של רכזי השב"כ באיזור השומרון. מאז הדיון בראשות ראש הממשלה לאחר הפריצה לחטיבת אפרים העלו בכל מערכת הביטחון והמשפט מדרגה: פעילים יואשמו בריגול, אנשי שטח בימין יהיו במעצרי בית וכמה שיותר צווי הרחקה יוצאו. בשיחות סגורות אמר האלוף אבי מזרחי כי הוא חותם על צווי הרחקה רק כמוצא אחרון והוא אינו חותמת גומי של השב"כ. "אני בוחן היטב את כל החומר המודיעיני, זה לא קל לי לחתום על צו הרחקה לאיש משפחה", אמר מזרחי בשיחות סגורות בעבר.

המידע המודיעיני על 12 המורחקים החדשים הגיע אל שולחנו של אלוף הפיקוד בתחילת השבוע ומאז הוא "בחן את החומר". בפועל, למזרחי אין שום ברירה, ההנחיה על הצווים היא של ראש השב"כ יורם כהן וראש המחלקה היהודית א'. עוד לפני כן בחנו את חומרי המודיעין שהצטברו בכירי פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי של השב"כ מהם עלה לדברי גורמי ביטחון כי כל המורחקים מהווים "איום וסיכון". אופציית העמדתם לדין ירדה מן הפרק, ייתכן בשל החשש כי הדבר יצריך חשיפת מקורות מידע. כל החומר המודיעיני שהתרכז על שולחנו של א' בתקופה האחרונה וכנראה שגם הלחץ מכיוון הממשלה עשו את שלהם והשבוע הצווים חולקו.

אין ספק שאת חלק מהמידע המודיעיני הביא רכז השב"כ שפועל ביצהר המכונה "עידן". ביצהר מספרים כי האחרון נוהג להגיע מפעם לפעם ליישוב, לעצור ליד תושבים ולפרוס בפניהם את הידע שיש לו עליהם, בעיקר פרטים טכניים על לימודיהם ומצב משפחתם. "הוא נוהג לדבר בזלזול רב ובשחצנות", אומרים ביצהר. באחרונה מספרים ביצהר כי "עידן" הגיע לביקור לפני כחודש במאחז "חוות שקד" שביישוב. לאחר מספר דקות בהם ניסה לשוחח עם כמה צעירים שהיו במקום ולא זכה לשיתוף פעולה, הוא עזב את המקום.

בפועל חתום מזרחי על 25 צווי הרחקה מנהליים תקפים, כמות עצומה שזכורה רק מתקופת ההתנתקות. אירועי תג המחיר הרבים והאלימות כנגד צה"ל חייבו את הוצאת כל הצווים, אומרים במערכת הביטחון. בפועל, הם אומרים, 13 הצווים הקודמים שחולקו הביאו לירידה בכמות אירועי תג המחיר. כך או כך, בחתימתו הופך מזרחי מאלוף בצה"ל לבעל שלל תפקידים- הוא החוקר, הוא הפרקליט, הוא הסנגור והוא השופט.

"שהצבא יחזור לתפקידו המקורי של הגנת יהודים במקום להענישם"

"צה"ל מנסה לייצר תדמית שהוא לא קשור למלחמה נגד יהודים, אבל בפועל אלוף הפיקוד משקיע זמן ומשאבים על מנת להעניש מתיישבים ולהרחיקם מביתם. טוב יעשה הצבא אם יחזור לתפקידו המקורי של הגנת יהודים במקום לריב ולהעניש אותם", אומר סוכות.

כעת מתכונן סוכות לחיים הרחק מביתו, מאשתו ומילדו הפעוט שנולד רק לפני חודש. חלק מפרסנתם של המורחקים תהיה על ידי תרומות, שהם עוד צפויים לקבל מנדבנים שונים. כעת יצטרך למצוא מקור פרנסה חדש, דירת מגורים זמנית ואת פעילותו נגד הריסת מאחזים ייעשה רק מרחוק. "מי שזרק אבנים על המח"ט זה לא חבר'ה מיצהר עם כיפות גדולות ואין לי מושג מי עשה את זה, אבל כנראה שהם הם מרגישים שרומסים פה את הזכויות של ציבור שלם. על המדינה לעשות חשבון נפש - איך הגענו למצב שבו אנשים זורקים אבן על המח"ט. אני והחברים שלי נמשיך לפעול בכל מקום שנהיה על מנת לדאוג שהמדינה הזאת תהיה יותר יהודית. אני לא מוטרד בכלל כי אני יודע שלא עשיתי שום דבר בעייתי ואני לא מתכוון להפסיק את חיי", הוא מבטיח.

עוד בנושא:

המשטרה מעלה הילוך בטיפול בחשודים בטרור יהודי

פעילי הימין שנעצרו ”פעלו כחמ”ל נגד צה”ל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully