וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני: לו הייתי ראש הממשלה, עניין בית שמש היה מטופל

פנחס וולף

25.12.2011 / 2:05

יו"ר האופוזיציה תקפה את התנהלות הממשלה בעניין ההקצנה החרדית, וקראה לחוקק חוק שיחמיר הענישה בפוגעים בנשים ובמיעוטים - כמו גם חוק שירות צבאי ואזרחי. "זהו מאבק על זהות ישראל"

"יש לחוקק חוק שיחמיר את הענישה במי שפוגע בנשים ובמיעוטים" – כך אמרה אמש (ראשון) יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני (קדימה), בשיחה עם וואלה! חדשות, על רקע הידיעות שהופיעו בשבוע האחרון על הדרת נשים, שהגיעו לשיאן ביריקה על הילדה בת ה-8 מבית שמש, שלא הייתה צנועה דיה עבור הקיצונים שבחרדים. לבני מבקשת לחוקק חוק נוסף שעשוי להקים עליה את זעמם של החרדים – חוק שירות צבאי ואזרחי לכל.

"לו הייתי ראש הממשלה, עניין בית שמש היה מטופל כבר מזמן", טוענת לבני. לדבריה, היא שמעה על היחס המחפיר לנשים בבית שמש כבר לפני מספר חודשים. היא ביקשה להילחם בדרכה – להגיע לפתיחת שנת הלימודים באחד מבתי הספר בעיר. ההורים לא רצו. לא רצו להפוך את העניין למאבק פוליטי. "על כך יש לי תרעומת", היא אומרת היום. "המאבק הוא מאבק פוליטי על הזהות של ישראל במובן הלאומי".

יו"ר הקואליציה ציפי לבני בועידת ישראל לעסקים. אורי לנץ
"מאבק על הזהות של ישראל". לבני/אורי לנץ

"בהקשר המעשי", הוסיפה, "יש פה ממלכה, מדינה, ממשלה. אכיפת החוק זה לא מספיק. צריך לשנות את החקיקה. סטטוס קוו זה לא הערך. הערך הוא שיש מדינה וכל אחד לומד על משהו משותף, וכל אזרח עושה או שירות לאומי או אזרחי וברור לכל אחד מהקיצוניים שהאמירות שלו לא מתקבלות בשתיקה, עוד הרבה לפני שהתקשורת מוציאה החוצה. התפקיד של ההנהגה זה כפי שרצים מעת לעת לרבנים על דבר שמפריד את הקואליציה, הגיע הזמן שהדיון איתם יהיה: בואו נקבע את הערכים שבתוכם אנחנו חיים. ישראל היא יהודית ודמוקרטית, וזאת עמדת ממשלת ישראל".

"בגלל הקואליציה, ישראל מקצינה"

האמירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיהן ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, לא גורמות להערכה יתרה אצל לבני. "הגיע הזמן שנפסיק להסתכל בפטרונות על מה שקורה סביבנו ולהמשיך לומר שאנחנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון", אמרה. "ישראל מקצינה. הקואליציה הזאת מייצרת ישראל הרבה יותר קיצונית וחרדית. מקור הסמכות מתחלף. במקום חוקה, חוק, משפט, אנחנו שומעים יותר הלכה ורב".

לבני מותחת קו בין הקיצוניים שתקפו את בסיס חטיבת אפרים, לבין הקיצוניים החרדים. "ברגע שהוויכוח מפסיק להיות מה הערכים של ישראל אלא השאלה מה ההלכה אומרת ביחס לרשות הרבים, וביחס למקומות הממומנים על ידי מדינת ישראל, אנחנו בבעיה. ביטויי ההקצנה קשורים בעיניי: חלק משתמשים בהלכה כדי לדבר על זכות על הארץ, ועל כך שאין לממשלה היכולת לקבל החלטה בעניינה, משתמשים בהלכה להדרת והשפלת נשים".

את מאמינה שממשלה תתקשה לחוקק את החוקקים האלה, לאור כפיפותה לסיעות החרדיות? אם את תהיי ראש ממשלה, תבקשי להרכיב ממשלה ללאו הסיעות החרדיות, לטובת סדר היום האזרחי?

"ארכיב ממשלה שיוכלו להיות שותפים לה כל אלה שיצטרפו לתכנים ולערכים ולחזון שהצגתי עכשיו. במקרה של הממשלה הזאת, הבחירה היא בכך שראש הממשלה נתן להם את השליטה על כל התחומים האלה. בסוף, זאת הבחירה שמשליכה על הכל – שבגללה לוקח לו המון זמן, ואז הוא מגנה, ומדבר במונחים של אכיפת חוק ולא של אידאולוגיה וערכים. ברגע שהוא אמר שאלו הן שותפותיו הטבעיות, זה אומר – אנחנו חולקים את אותה השקפת עולם".

אילו בתך היתה זאת שהשפילו אותה וירקו עליה, כיצד היית נוהגת כדי למגר את התופעה?

"כמי שאכפת לה מה קורה כאן, הייתי יוצאת למלחמה. שאלתי הבוקר את הדסה, אמה של הילדה, איך בתה מרגישה בתוך כל ההמולה סביבה. היא אמרה שהילדה מבינה שיש מאבק על דבר נכון, והיא מעדיפה לא לחיות עם שקר מתחת לשטיח אלא לצאת החוצה למאבק, ולא תמיד זה קל להורים או לאזרחים שמעדיפים להשלים עם מצב נתון. חשיפה זה לא דבר קל, ולכן אני ממש מורידה בפניהם את הכובע".

עוד בנושא
ההתנכלות בבית שמש: חרדי נעצר בחשד שירק על אישה
עשרות חרדים תקפו צוות של ערוץ 2 בבית שמש
ח”כיות מחו נגד הדרת נשים - ואיפה הח”כים הגברים?


לפניות לכתב: pinchas_wolf@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • הדרת נשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully