וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד חיל הים לשעבר פורש מצה"ל: חשב מחוץ לקופסה

23.12.2011 / 12:00

בתקופתו כמפקד החיל ניווט האלוף צ'ייני מרום ליעדים רחוקים תחת תקציב מגוחך. המפקד השנוי במחלוקת חוזר לאזרחות, ומשאיר אחריו תובנות. קצין איסוף - אמיר בוחבוט מסכם השבוע הצבאי

מפקד חיל הים לשעבר, האלוף צ'ייני מרום, יפשוט בקרוב מדים. השבוע אנשיו זכו שוב בפער ניכר על שאר החילות בפרסי ההצטיינות מידי הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, לאור הפעילות המבצעית בשנה החולפת. בין היחידות, בלטו שייטת 13 ושייטת ספינות הטילים, שהשנה שברו שיא במרחק אליו הגיעו בטווחי הפעולה כדי לסכל את כוונות האויב שמאיים על ישראל. דמותו של האלוף צ'ייני, שסיים תפקידו לפני כחודשיים ומסר את שרביט הפיקוד לידיו של האלוף רם רוטברג, איש עתיר זכויות אף הוא, ריחפה באולם הכנסים המפואר של חיל האוויר בו התקיים הטקס.

מרום התגייס אחרי מלחמת יום הכיפורים כשהטראומה במערכת הביטחון עוד ריחפה באוויר. הוא סיים קורס חובלים ומאז הספיק למלא שלל תפקידים בכירים בחיל הים. בשנת 2007 אחרי הטראומה של מלחמת לבנון השנייה הוא מונה למפקד חיל הים.

פיזר את ה"אני מאמין" שלו

המשימה שלו הייתה להחזיר את הביטחון העצמי לחיל, ולכן הוא פיזר בכל החיל את ה"אני מאמין" שלו, שנתלה על כל חדר מפקד וכל חדר דיונים. חתירה למגע, מקצועיות, רעות, טוהר הנשק, וצניעות. למפקדים הוא היה אומר, "אי אפשר למלא משימות ללא צניעות. שלא יגבה לכם הלב אחרי מבצעים מוצלחים".

בתקופתו חודשה הפעילות של חיל הים בים האדום ובמרחבים רחוקים מאוד משטחי המדינה. מרביתה נותרה מוצנעת. על פי פרסומים זרים, כלי שיט של חיל הים הישראלי נצפו במפרץ ההודי ובאזור המפרץ הפרסי. גרף הפעילות המיוחדת שבר שיאים משנה לשנה והעומס על היחידות המיוחדות, ביניהן שייטת 13, התגבר. קצינים באגף המבצעים של צה"ל הגדירו את קצב הפעילות כ"מטורף".

לוחמי חיל הים ביצעו פעילות ביעדים שעד לפני מספר שנים היו בגדר פנטזיה עבור הפיקוד הבכיר בצה"ל. עיקר המשימה הייתה סיכול כוונות הטרור. מפגיעה בשחיינים פלסטינים שניסו לחדור מעזה לשטח מדינת ישראל ועד סיכול מוצלח של ניסיונות להבריח אמצעי לחימה דרך סודן, על פי פרסומים זרים.

חייבו את ארגוני הטרור לשנות דרכי פעולה

הפעילות של חיל הים ושאר זרועות המודיעין, חייבו את האיראנים וארגוני הטרור הפלסטינים לשנות את דרכי הפעולה.
צ'ייני, ניהל מלחמת מוחות מול 'כוחות אל קודס' של משמרות המהפכה כדי לנסות בכל פעם לאתר את ציר ההברחה החדש, שכל מטרתו הייתה אספקת אמצעי לחימה מתקדמים עבור החמאס ברצועת עזה. אחת ההצלחות הנוספות היו איתור ספינות להברחת אמצעי לחימה. כשלוחמי הקומנדו הימי לכדו על ספינת ה"ויקטוריה" את c-704 , טיל חוף ים אליו הוצמדו חוברת הפעלה בפרסית, ביקשו מרבית סוכנויות המודיעין המערביות להיחשף אליו. מדובר בטיל בעל טווח פעולה יעיל שאורכו 35 ק"מ, קוטרו 280 מ"מ, וראש הביות שלו מבוסס מכ"ם. טיל שכזה בידי הזרוע הצבאית של החמאס היה משנה את אופן הפעולה של חיל הים באזור כולו.

צ'ייני ניווט את החיל ליעדים רחוקים תחת תקציב מגוחך, ביחס לפעילות האינטנסיבית, כשבאופן מדהים הגרף שלו הצביע על ירידה של 75 מיליוני שקלים בהוצאות מדי שנה בין השנים 2006 ל-2011, במקום שתהיה זו מגמה הפוכה. השאלה שמרחפת כרגע באוויר היא איך יראה תקציב חיל הים עם שתי צוללות חדשות שיצטרפו בשנים הקרובות. חיל הים בהשוואה לחילות אחרים לא מוצלח בשיווק, בלשון המעטה. אנשי אגף התכנון שהוזמנו לאחרונה לביקור במתקני החיל יצאו מזועזעים מהרמה הירודה של המתקנים והתשתיות הישנות.

הספינה "מאווי מרמרה" בנמל איסטנבול, באירוע לציון שנה לתקרית המשט לעזה, 30 במאי 2011. רויטרס
ספג ביקורת בעקבות פרשת המשט לעזה. ספינת המרמרה/רויטרס

צה"ל חיסל את ה"בנדיטיות"

למרות זאת, הגיע חיל הים להישגים ומילא השבוע את האולם בטקס חלוקת הפרסים. צ'ייני זכה להערכה רבה בעולם בשל ההישגים הגדולים של החיל ושמו שיצא למרחקים, אך עם זאת אסור להתעלם מהעבודה כי הוא היה דמות שנויה במחלוקת. דמות לבבית וחמה מצד אחד, אך מפקד קשוח מאוד וזועף מצד שני. לאחר שנחשף ביקורו במועדון חשפנות בתל אביב, נמתחה עליו ביקורת קשה, אך למרות זאת החליט הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, להשאיר אותו בצה"ל כמפקד החיל למרות שהציע להתפטר. לאחר מכן הוא עמד מול ביקורת קשה על לוחמי שייטת 13 במשט הטורקי, וגם ממנה נחלץ לאחר שקיבל סיוע מהרמטכ"ל ושר הביטחון. היום, בדיעבד, מסתבר שהם צדקו.

צ'ייני מסמל סוג של מפקדים שצה"ל צריך לדעת להכיל. האלוף גרשון הכהן, מפקד המכללות היוצא, אמר בראיון לביטאון "צוות", כי צה"ל חיסל את ה"בנדיטיות", את האומץ לחשוב מחוץ לקופסה, לשבור מוסכמות ולעשות מעשים שעלולים לסתור במידה זו או אחרת את ההנחיות מלמעלה. כזה היה צ'ייני. ראוי להזכיר אותו בימים שאחרי חלוקת הפרסים כי שייכים לו באותה מידה אך חשוב יותר לזכור למען העתיד כי צה"ל חייב לדעת להתמודד עם קצינים מצטיינים, יחידי סגולה שהלכו לאיבוד באמצע הדרך והמערכת לא מצאה לנכון להשאיר אותם. קצינים כמו תת אלוף במילואים שמואל זכאי, תת אלוף במיל' גל הירש, תת אלוף במילואים צ'יקו תמיר, ותת אלוף במילואים עימאד פארס. ההפסד הוא של עם ישראל.

לפניות אל הכתב: amirbohbot@walla.co.il

קצין איסוף - טורים קודמים

התעלמות ראשי יש”ע מהטרור היהודי יוצרת מערב פרוע
התעצמות הנשים והדתיים בצה”ל: הפרדוקס של בה”ד 1
ההיסטוריה חוזרת: קור הרוח של הרמטכ”ל ראוי לשבח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully