וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקוסט החרימה יצירה "פרו-פלסטינית", המוזיאון אימץ

לריסה סנסור, המתגוררת בלונדון, הגישה לתחרות בינלאומית יצירות בנושא פלסטין העתידית. חברת האופנה ביקשה לדחותן. במחאה, המוזיאון ביטל את התחרות כולה - ויארח את עבודותיה בשטחו

החלטה אמיצה למען חופש האמנות: מוזיאון לצילום בשוויץ הודיע אמש (רביעי) על ביטול תחרות יוקרתית לאמנים בינלאומיים כתמיכה באחת המועמדות, שהחברה שהעניקה את חסותה לאירוע סירבה לאפשר לה להגיש את יצירתה לחבר השופטים.

האמנית - לריסה סנסור, פלסטינית בת 38, ילידת ירושלים, העובדת ומתגוררת בלונדון - סיפרה כי החברה המממנת, "לקוסט" פנתה אליה, ואמרה כי עבודותיה לא יוכלו להשתתף בתחרות, מכיוון שהן "יותר מדי פרו-פלסטיניות". בחברת ההלבשה והאופנה הצרפתית הכחישו את הטענות, ואמרו כי יצירותיה של סנסור "פשוט אינן מתאימות לרוח התחרות".

הגלריה שהייתה אמורה לארח את התחרות, במוזיאון הצילום בלוזאן, הודיעו מיד על "השהיית הפרס" ולמעשה על ביטול התחרות כולה, מחאה על הצהרת לקוסט. המוזיאון הודיע על תמיכה בסנסור והציע לה להציג את עבודתה בשטח שיועד להצגת העבודות שהיו מועמדות בתחרות.

"במשך 25 שנים, המוזיאון תמך בעוז באמנים, בעבודתם ובחופש הדיבור שלהם", נמסר מהמוזיאון. חברת לקוסט מסרה כי "המוניטין של לקוסט נפגעו בשל האשמות שגויות. מעולם לא הייתה לחברה כוונה להחרים יצירה על בסיס פוליטי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרו-פלסטיני? אחד מהתצלומים שהגישה סנסור לתחרות/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקור, הציע המוזיאון 25 אלף אירו לזוכה, שהיה אמור להיבחר מבין שמונה מועמדים סופיים. התחרות יצאה לדרך תחת הכותרת “joie de vivre ("שמחת החיים") וההחלטה על הזוכה בפרס הייתה אמורה להתפרסם בחודש הבא. סנסור טוענת כי בקטלוג המקדים לתחרות, לקוסט גרמה לכך ששמה ויצירותיה אף יוצנעו לעומת שמותיהם של שאר המתמודדים.

"מדובר בחזון דיסטופי, שבו לפלסטינים יש מדינה בצורת גורד שחקים יחיד", תיארה סנסור את יצירתה באתר האינטרנט הרשמי שלה. "לכל עיר יש קומה משלה - ירושלים בקומה השלישית ורמאללה בקומה הרביעית", לדוגמה. "המעברים בין הערים, שפעם היו מתעכבים באמצעות מחסומים, כעת מתאפשרים באמצעות מעלית".

היצירה שהגישה סנסור, "Nation Estate", כללה שלושה תצלומים מעובדים, המתארים את מדינת פלסטין "הקמה מתוך אפרו של תהליך השלום". לדברי סנסור, למרות היותה אמנית בעלת מעורבות פוליטית רבה, היא מעולם לא נתקלה בצנזורה מסוג זה, בייחוד כשמדובר באותם אנשים שהציעו את מועמדותה לתחרות מלכתחילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully