וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר באוגדת עזה: "עסקת שליט לא הביאה לרגיעה"

רמי שני

19.12.2011 / 13:45

האוגדה, שתקבל היום את פרס הרמטכ"ל, נערכת למעבר משגרה לחירום בזמן קצר. סגן מפקד האוגדה, אלוף-משנה יונתן ברנסקי, מספר כי לחמאס "היה אינטרס לשמור על שקט" לקראת מימוש עסקת שליט

בצה"ל לא מזהים כוונות לשמור על הרגיעה, לאחר השלמת שחרור 550 האסירים הפלסטינים במסגרת עסקת שליט. סגן מפקד אוגדת עזה, אלוף-משנה יונתן ברנסקי (40), אמר אמש (ראשון) ממש ברגעים שבהם שוחררו האסירים הביטחוניים לגדה ולרצועת עזה, כי לחמאס היה עניין לשמר רגיעה כדי לאפשר את ביצוע המהלכים במסגרת ההסכם וההבנות שגובשו בעניין זה.

"עסקת שליט לא הביאה לרגיעה", סיפר ברנסקי, "אין ספק, שסביב העסקה עצמה, כלומר לפניה, תוך כדי ובתקופה המידית שאחריה, אנחנו רואים שיש אינטרס של החמאס לשמור על שקט. ראינו איך אנשים שלהם, רכובים על אופנועים, מונעים ירי של רקטות לעבר ישראל והוצאה לפועל של ניסיונות פיגוע מצד ארגונים אחרים. זה מובן, כי עד השלמת הפעימה השנייה המטרה היא לא לחבל בביצוע העסקה. היה צפוי שהחמאס ישמור על שקט".

לגבי "היום שאחרי" עסקת שליט, מעריך סגן מפקד האוגדה כי בחמאס ינסו לחטוף חיילים נוספים שישמשו כקלף מיקוח לשחרור אסירים פלסטינים. "אנחנו שמענו את ההצהרות והכוונות לחטוף חיילים נוספים ואני מעריך שיהיו כוונות וניסיונות לבצע פעולות טרור גם בהמשך", הסביר, "אני לא סבור שהעסקה בטווח הארוך תביא לרגיעה. בסוף השבוע האחרון למשל, היה ירי לעבר ישראל. החמאס בתקופה הזאת ניסה להימנע מלהוציא פיגועים לעבר ישראל. זאת בהחלט בועה של שקט כדי לאפשר את ביצוע העסקה. צריך להדגיש: שקט יחסי כי אנחנו התרגלנו להגיד 'שקט', גם כשנופלות כמה רקטות".

שר הביטחון אהוד ברק בסיור באוגדת עזה. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון בסיור באוגדת עזה בחודש מרץ/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

איום החמאס, כפי שהוא מצטייר בצה"ל, מורכב מארבעה יסודות, מספר ברנסקי. הבסיסי שבהם הוא היסוד האידיאולוגי, שבלעדיו אין לו זכות קיום. אחר כך נמצא יסוד בניין הכוח הצבאי: ההתעצמות. יסוד השלטון הוא במקום השלישי ואחריו במבנה – הפעילות החבלנית. הארגון השמיע כבר הודעות על כוונותיו להמשיך לנסות לחטוף חיילים: "הם רואים בעסקה הזאת ניצחון שלהם. כי תמורת חייל אחד שלנו, שחררנו אלף אסירים", אמר אלוף-משנה ברנסקי.

ניתוחו את תמונת האיום מרצועת עזה, ממחיש בעיקר את ההישגים אליו הגיע החמאס, בניסיונותיו לבסס את שלטונו: "אם בעבר היו תחת איום מהרצועה לכל היותר עשרת אלפים אנשים, הרי שעכשיו נמצאים תחת איום זה למעלה ממיליון אזרחים ישראלים" הוא אמר, "שדרוג הארגון הוא עצום והזרוע הביצועית שלו, פועלת ככוח 'סמי צבאי'. אנחנו רואים גם שדרוג משמעותי מאוד של ארגון הג'יהאד האיסלמי".

ברנסקי משמש בתפקידו כבר שבעה חודשים, לאחר שמילא שורה של תפקידי פיקוד ומטה, בהם פיקוד על חטיבת מילואים, מילוי תפקיד קצין המבצעים של פיקוד הדרום, מג"ד 'נצח יהודה' ותפקידי פיקוד שונים בנח"ל, בבית הספר לקצינים ובמקומות נוספים. הוא בעל תואר ראשון במדעי המדינה והמזרח התיכון, נשוי ואב לחמישה ילדים.

הרמטכ"ל בני גנץ בביקור בגזרת אוגדת עזה, פברואר 2011. דובר צה"ל
ביקור הרמטכ"ל גנץ באוגדת עזה בחודש פברואר/דובר צה"ל

השקט השורר עתה בגבול עם רצועת עזה, מוגדר עדין ושברירי ביותר. באוגדת עזה, הניצבת מול האיום, תרגמו את המצב הזה לצורך בהיערכות מיוחדת, שעיקרה ניצול כוח האדם והכשירות המבצעית לגמישות מרבית, כדי לאפשר מעבר משגרה לחירום בפרקי זמן קצרים ביותר.

זה מתבטא בתגובות נוכח פעולות חבלניות מכיוון רצועת עזה, אך גם ביכולת לתת מענה לדרישות שונות: "בוקר אחד, 'הנחיתו' עלינו בקשה לאמן חטיבה. תוך זמן קצר כל העזרים היו מוכנים, כולל פקודת מבצע, עזרי אימון, ציוד וכדומה", סיפר אלוף-משנה ברנסקי, "זה מצביע על יכולות גבוהות מאוד של היחידה ועל האווירה השוררת בה. אנשים לא חיכו שיגידו להם מה לעשות. כל אחד לקח על עצמו את המשימה שתחת אחריותו וביצע אותה. זה מאפיין את האוגדה ואת אנשיה. האווירה היא מאוד משפחתית וכוללת הרבה מאוד מחויבות. יש כאן נבחרת ביצועית מדהימה של אנשים בכל הרמות והתפקידים".

"זה לא רק פסלון"

"אנחנו מבקרים את היחידות שלנו לקראת יציאה לפעילות והירידה לפרטים בהיערכות המוקדמת יוצרת מניפה משמעותית של הבנת הצרכים ועמידה בהם", הוסיף ברנסקי. "כולם יודעים מה מתרחש ומבינים את החשיבות של עמידה מול האיום. יודעים גם שאם בכיר המפקדים באוגדה יורד ממש לפרטים הקטנים של כל מבצע, זה מחייב את כולם. על פי המשוב שאנחנו מקבלים מהחיילים בשטח, הם בהחלט מבינים את תפקידם ומוכנים לו".

יכולתה של האוגדה וגמישותה, באה לביטוי למשל באירוע שבו הותקף אוטובוס תלמידים בטיל נגד טנקים, אירוע שבו המעבר משגרה לחירום, היה מהיר מאוד ומחייב תגובה משמעותית וקשה. על רמת תפקודה וההון האנושי שמטופח בה, תקבל האוגדה היום את פרס הרמטכ"ל: "זה לא רק פסלון, תעודת הערכה ופרס כספי של 80 אלף שקלים", אמר ברנסקי בחיוך רחב, "זה בעיקר תחושת סיפוק וגאווה, על העבודה הקשה מאוד של האנשים. כל האנשים".

עוד בנושא:
הושלמה עסקת שליט: 550 אסירים שוחררו משטח ישראל
החלו ההכנות לשחרור האסירים - בצה"ל תירגלו חטיפה
הצצה לבהמה בעזה: כלי רכב לא מאויש שמונע חטיפות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully