וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה במשבר עמוק: "אין כסף, סכסוכים בצמרת"

"לה פיגרו" הצרפתי מדווח על פרשת דרכים בה מצוי הארגון לנוכח צמצום הסיוע האירני, קריסת אסד, שחיתות פנימית וחדירת מרגלים. נסראללה "קרוע" בין קיצונים למתונים בשאלת הנאמנות לדמשק

"ארגון חיזבאללה חווה את אחד המשברים הכי קשים בהיסטוריה שלו" - כך קובעת כתבת תחקיר נרחבת על מצבו של הארגון השיעי-לבנוני שפורסמה בסוף השבוע בעיתון הצרפתי "לה פיגרו", ומתבססת בין היתר על מידע שבידי המודיעין הצרפתי. הכתבה מתמקדת בנזק הקשה לארגון שנגרם בשל מצוקתו של פטרונו, נשיא סוריה בשאר אסד, המתמודד עם התקוממות נרחבת נגד שלטונו. לכך מצטרפים נזקים כלכליים שנובעים מצמצום גם בסיוע האירני, ושחיתות פנימית בתוך הארגון שגרמה להפסדים של מיליארדי דולרים. עוד נטען כי גם רשת סוכני ה-CIA שפעלה בשורות הארגון ונחשפה על ידו בחודשים האחרונים הסבה לו נזקים קשים. לבסוף, מסביר הכתב, ז'ורז' מלברונו, כי הארגון סובל גם מסכסוך מר בשורותיו על רקע ביקורת פנימית חריפה כלפי נאמנותה של הנהגת הארגון למשטר הדיכוי של אסד בסוריה.

עיקר הכתבה מוקדש להשלכות המצב המידרדר בסוריה על חיזבאללה. יותר מכל, נטען, מעמיד המצב בסוריה את הארגון במבוכה, משום שהנהגתו אינה יכולה להרשות לעצמה לנטוש את אסד - אף שבקרב רבים מתומכי הארגון מעמדו בשפל. תומכי חיזבאללה בלבנון אינם מבינים כיצד הוא יכול לתמוך במאבק השיעים נגד השלטון בבחריין, אבל לא בעם הסורי. בתוך הארגון היו שהזהירו כי הוא "מחמיץ את לידת הדמוקרטיה בעולם הערבי".

לאור זאת, נטען, נאלצה הנהגת הארגון לכפות "משמעת שתיקה" בנושא - אך הדיון הפנימי נמשך. בשבועות האחרונים, לפי הכתבה, נערכו פגישות לילות בין ראשי המפלגה, ושאלה עיקרית אחת עלתה בהן – האם יש להתגייס למענו של אסד, במידה וסוריה תותקף בידי כוחות זרים? נסראללה, נטען, אינו תומך בהכרח באפשרות זו, אם כי לא היכן איפה בדיוק הוא עומד בסוגיה: "הוא קרוע בין כוחות שונים במפלגה - הרדיקליים לעומת הריאליסטיים".

הפגנה נגד שלטו ןאסד בעיר חומס, סוריה, דתמבר 2011. רויטרס
תומכי חיזבאללה לא מבינים איך הארגון יכול לתמוך בשיעים המתקוממים בבחריין - אך לא בעם הסורי. הפגנה נגד אסד, בשבוע שעבר בעיר חומס/רויטרס

בעקבות ההתפתחויות בסוריה, לפי הדיווח, נאלץ חיזבאללה גם להעביר חזרה לשטח לבנון חלק ממאגרי הנשק שלו, שהיה מוחבא אצל השכנים מסוריה. אולם גם הפעולות הללו לא עוברות חלק - למשל, טכנאים של הארגון ניסו ליצור לצורך העניין רשת תקשורת מחתרתית שמוקמה גם באזורים הנוצריים של צפון-לבנון, וברגע שהתושבים הנוצריים של האזור גילו זאת, הם גירשו אותם.

נשות חיזבאללה ננזפו על ה"בורגנות"

אולם הסיבה העיקרית למשבר בארגון, לפי הכתבה, היא כלכלית. תורם לכך, ראשית כל, הצמצום בהיקף הסיוע הכלכלי מאירן. זו, על פי שירות המודיעין הצרפתי, נאלצה לקצץ כרבע מסך הסיוע השנתי שלה לארגון - כ-350 מיליון דולרים - בגלל הסנקציות הבינלאומיות המוטלות עליה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חסן נסראללה בהופעה פומבית נדירה באיצטדיון בביירות, 6 בדצמבר 2011. רויטרס
הופעתו הפומבית המפתיעה של נסראללה, החודש באיצטדיון בביירות/רויטרס

בעיה כלכלית נוספת, לפי הכתבה, נובעת מקשיים שמערימות מדינות בעולם על גיוס תרומות ממשפחות שיעיות עשירות בתפוצות. בארה"ב, למשל, דואגים ה-FBI ומשרד האוצר ששום תרומה לא תעבור לארגון, המוגדר בחוק כארגון טרור, באמצעות איום בהטלת סנקציות על המשפחות. גם באפריקה ובדרום אמריקה, לפי הדיווח, משתמשות רשויות החוק במודיעין כדי לאתר גיוס תרומות לארגון.

מקור "דליפה" נוסף בתקציב הארגון הוא השחיתות הפנימית בארגון, במסגרתה התבלט המקרה מ-2009 של איל ההון סלאח עז א-דין שניהל את השקעותיו של הארגון - ומעל בסכום עצום. לפי הדיווחים בזמנו, עז א-דין, שכונה "מיידוף הלבנוני" מעל ב-600 מיליון דולרים, אולם לפי הדיווח הנוכחי, המעילה הגיעה אף לסכום מופרך עוד יותר, של 1.6 מיליארד דולרים.

המצב הכלכלי הקשה בארגון התבטא באנקדוטה אחת המובאת בכתבה: לפני שבועיים, נטען, כינס נסראללה את הנשים הבכירות בארגון לשיחת ועידה, שבמהלכה נשא בפניהן נאום, בו הוכיח אותן על כך שנעשו נעשו "בורגניות מדי", ושהן מבזבזות את כספי התנועה.

על רקע המצב הכלכלי הקשה ובניסיון לשקם את מאזנו, התיר חיזבאללה, כך נטען, למשפחות שיעיות באזור הבקאע בלבנון לחדש את עיסוקן בסחר בסמים. יש לציין בהקשר זה כי בשבוע שעבר פרסם ה"ניו יורק טיימס" תחקיר מקיף על עסקי הסמים והלבנת-ההון חובקי העולם שמממנים את פעילות חיזבאללה.

"מורנייה רצח את חרירי מאחורי גבו של נסראללה"

חלק נוסף בכתבה עוסק במצבו של חיזבאללה בהקשר לרצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי, בו מואשמים ארבעה מאנשי הארגון. בחלק זה, המבוסס על דבריו של "אינטלקטואל שיעי המקורב לארגון", נטען כי נסראללה כלל לא ידע על רצח חרירי, היות שתכנון הרצח נעשה כולו מאחורי גבו, על ידי סגנו והממונה על המבצעים בארגון באותה עת, עימאד מורנייה, שרקם את המזימה יחד עם קציני מודיעין סורים.

כשגילה נסראללה שפעלו מאחורי גבו, הוא חש, לפי הדיווח, "נבגד ונרדף", ומאז הוא מסוכסך עם רבים מבכירי הארגון. לא ברור היכן בתוך תמונת המצב הזו משתלב חיסולו של מורנייה זמן לא רב לאחר מכן - חיסול שחיזבאללה מאשים בו את ישראל.

את הקצוות בהקשר הזה ניסה לקשור היום העיתון הכוויתי "אל-קבס", שציטט את הכתבה ב"לה פיגרו", והרחיב בנושא. לפי הדיווח הזה, המבוסס על "מקורות בביירות", מורנייה חוסל על ידי סוריה, משום שהצליח לחדור לשורות דיביזיה 4 של צבא סוריה שעליה מפקד מאהר אסד, אחיו של הנשיא בשאר. על פי הדיווח, הסורים גילו זאת לנסראללה רק לאחר שמורנייה חוסל. "מורנייה 'בגד' בנסראללה כשחיסל את רפיק חרירי מבלי ידיעתו", נטען בדיווח, "ולאחר מכן חיסל מאהר אסד את מורנייה". יוזכר בהקשר זה כי באוגוסט האחרון ייתכן שאירע בביירות גם ניסיון התנקשות בבנו של מורנייה, מוסטפא.

מכל מקום, תחושת הרדיפה של נסראללה אף התגברה, נטען בכתבה, כשהתגלתה חדירת סוכני ה-CIA - מכה קשה לארגון שקודם לכן נחשב סגור הרמטית בפני ארגוני ביון. לפי הכתבה, לפחות 12 חברים בחיזבאללה הדליפו מידע ל-CIA, בהם כמה שהחיזוק בתפקידים רגישים בארגון. אחד מהם, למשל, ידע על מיקום של מאגרי נשק שהארגון החביא בדרום לוב - ובעקבות זאת נאלצו לשנות את מיקומם.

"גם אם יאבד את סוריה, לחיזבאללה עדיין תהיה שליטה בנמל של ביירות ובשדה התעופה שלו, וכך יוכל להמשיך ולהתחמש", מסכם מלברנו את הכתבה. "לפיכך, מוקדם לומר כי הארגון ו-40,000 הטילים שלו אינם אלא נמר של נייר. עם זאת, זהו ארגון שתלוי עד מאוד בבעלי הברית שלו, ומעמדם של אלה כרגע רחוק מיציבות. זאת ועוד - מאז המלחמה ב-2006, ניהל הארגון את הפוליטיקה הפנימית שלו בצורה לא נכונה, שהייתה אמורה לחזק אותו אך רק החלישה אותו. בסיכומו של דבר, ללא סוריה וללא קלף ההתנגדות לישראל, חיזבאללה עלול בקרוב להפוך מחדש למיליציה שיעית ותו לא - וזה בדיוק הפחד הגדול של מנהיגיו".

בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

עוד על חיזבאללה:
סמים והלבנת כספים: כך מממן חיזבאללה את פעילותו
חיזבאללה חשף שמות 10 סוכני CIA שפעלו בלבנון
דיווח: "מתקן ההאזנה שחשף חיזבאללה הוטמן במלחמה"
נסראללה הופיע לראשונה מ-2008: "אנחנו מתחזקים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully