וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף סוף: נחתם ההסכם בין הרופאים המתמחים והאוצר

תם "המשבר הגדול ביותר בתולדות הרפואה הציבורית בארץ", עם חתימת ההסכם על ידי נציגי המתמחים והאוצר. הדרך להסכם נסללה לאחר שבכל בתי החולים המתמחים אישרו אותו ביומיים האחרונים

ההסכם בין האוצר והמתמחים נחתם הלילה (חמישי) על ידי נציגי הצדדים, לאחר שבכל בתי החולים הסכימו רוב המתמחים לאשר אותו, כך דווח בגלי-צה"ל. בימים האחרונים חלו התפתחויות רבות במשא ומתן בין הצדדים, ולאחר שבשעות הלילה עמלו על הניסוח המעודכן של ההסכם הקיבוצי - נחתם ההסכם, ובכך הקיץ הקץ על מה שכינו המתמחים בחודשים האחרונים כ"משבר הגדול ביותר בתולדות הרפואה הציבורית בארץ", משבר הנמשך זה תשעה חודשים.

ההסכם יוצג בבוקר במסיבת עיתונאים, שבה ישתתפו המתווכים השופט בדימוס יצחק זמיר ופרופ' מוטי מירוני, נציגי האוצר בראשות אילן לוין, הממונה על השכר באוצר, ראשי ההסתדרות הרפואית, נציגי המתמחים, נציגי קופת חולים כללית והדסה.

הפשרה בין הצדדים הושגה לאחר שאלו נסוגו מעמדות הפתיחה בנקודות המחלוקת המרכזיות בהן דנו במשא ומתן: משך תקופת ההסכם, שכר הרופאים הבסיסי, תורנויות המתמחים ותנאי העסקתם של המומחים הצעירים.

פתיחת ההסכם אחרי 4 שנים; הגברת אכיפה על שעות נוספות

המתמחים דרשו כי הסכם המקורי, שמשכו נקבע על תשע שנים, יקוצר לארבע שנים בלבד – לבסוף הוסכם כי בשנת 2015 תיערך "בחינה מחודשת" של הסכם – פשרה שאותה כל צד יכול לראות כניצחון: הרופאים המתמחים פתחו לדיון את פרטי ההסכם באמצעו ואילו מבחינה פורמלית תקופת ההסכם תישאר על תשע שנים – כפי שביקש האוצר.

מבחינת שכר הרופאים הבסיסי – בהסכם המקורי נקבע כי תחול העלאה הדרגתית של 24% בשכר הרופאים וכן תוספת שכר ו-300 אלף שקלים מענק לרופאים שיעברו לפריפריה או יתמחו במקצועות מצוקה. מנגד, הרופאים המתמחים דרשו תוספת שכר בגובה 50% לשכר הבסיס של הרופאים. לפי מתווה הפשרה לא תהיה העלאה מעבר למה שהוסכם (24%) אך ישולם מענק בגובה 60 אלף שקלים בשני שלבים למתמחים.

אחת הנקודות הכואבות ביותר עבור המתמחים היתה מספר התורנויות: לפי הסכם המקורי שנחתם בין האוצר להסתדרות הרפואית, יוגבל מספר התורניות לשש בחודש, אולם לא נקבע מנגנון שיאכוף זאת. המתמחים חששו כי ללא מנגנון כזה, וללא קביעת פיצוי עבור תורנויות נוספות, הם ייאלצו לעבוד משמרות נוספות ללא כל פיצוי. לכן, הם דרשו הקמת מנגנון אכיפה ופיצוי על תורנויות נוספות, קיצור משך התורנות ויום מנוחה חילופי שבועי למתמחה שעובד בסוף השבוע. בין הצדדים הוסכם על תוספת של 600 שקלים עבור תורנות שביעית בחודש ומעלה ועל יום מנוחה לאחר תורנות סוף שבוע.

מבחינת תנאי המומחים הצעירים, בהסכם נקבע כי אלו מהם בעלי ותק של עד חמש שנים, יבצעו שתי תורנויות מלאות בחודש. במסגרת המשא ומתן עם המתמחים, שיהפכו ל"מומחים צעירים" מיד בסיום תקופת ההתמחות, הוסכם כי אלו מהם שיעבדו בין 5 ל-7 שעות נוספות בשבוע, יקבלו תוספת של אלפי שקלים בחודש.

מסיבת העיתונאים של משרד האוצר על מחאת הרופאים, אוגוסט 2011. דרור עינב
אפשר לחייך. שר האוצר יובל שטייניץ וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן/דרור עינב

הדרך לחתימת ההסכם נסללה לאחר שבבתי החולים השונים הצביעו עליו הרופאים המתמחים, והרוב הכריע בעדו. הרופאים המתמחים מבית החולים איכילוב, האחרונים שנותרו, הצביעו לאחר שקיבלו לידיהם את ההסכם נגדו, ברוב של 58 מתנגדים מול 39 תומכים ו-3 נמנעים, אולם ההם הודיעו כי "לאור מחויבותנו לחברינו למקצוע ולחולים ולאור בקשת הנהלת בית החולים", הם יכבדו את החלטת רוב המתמחים בארץ, "תהיה אשר תהיה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך הבוקר על ההסכם שנחתם עם הרופאים. לדבריו, "האזרחים בישראל מרוויחים מההסכם וממערכת רפואה ציבורית חזקה יותר". גם שר האוצר יובל שטייניץ התייחס הבוקר לחתימה על ההסכם. בראיון לגלי צה"ל אמר שטייניץ כי "ההסכם שנחתם עם ההסתדרות הרפואית לא קוצץ בשנה אחת, לא בדקה אחת ולא בשקל אחד. לא מדובר על פתיחת ההסכם אלא על מעקב. ראוי לבצע תחנות מעקב כדי לוודא שעומדים בהסכם. התוספת לעובדים שיעבדו יותר היא נכונה. הדבר הכי חשוב הוא שיש הסכם היסטורי במערכת הבריאות, שמחזק את הרפואה בפריפריה. הרופאים הרוויחו הסכם טוב ומכובד. אין פה מנצחים ומפסידים, המנצחים הם אזרחי מדינת ישראל".

מאבק המתמחים - כותרות אחרונות
המתמחים באיכילוב לצד חבריהם: לא ימנעו החתימה על ההסכם
שטייניץ חגג: "ההסכם החדש עם המתמחים - היסטורי"
בשיבא ורמב"ם אישרו ההסכם; האוצר: "יוצאים לדרך חדשה"
גם בהדסה: מתמחים נוספים אישרו מתווה האוצר
הרופאים יצביעו על מתווה ההסכם שגובש מול האוצר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully