וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין לנתניהו: "לא אגן על חוק מימון העמותות"

פנחס וולף

7.12.2011 / 0:16

היועץ המשפטי לממשלה שיגר מכתב לראש הממשלה בו הבהיר כי הצעות החוק להגבלת מימון ארגוני השמאל "אינן חוקתיות" וכי הן מציבות את ישראל בשורה עם מדינות "שספק אם ראוי להתקנא בהן"

"חוק העמותות לוקה בפגם של אי חוקתיות" - כך הזהיר אמש (שלישי) היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, במכתב ששלח לראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע להצעות חוק הגבלת עמותות השמאל שעלו בכנסת. לדברי וינשטיין, "הצעות החוק פוגעות פגיעה קשה בשורה של זכויות חוקתיות ובהן חופש הביטוי, חופש ההתאגדות והזכות לשוויון. במקום לאפשר שיח פתוח ו'שוק רעיונות' יעיל, הן מבקשות לחסום את הביטוי. הן מציבות את ישראל בשורה אחת עם מדינות בודדות שנקטו מהלך דומה, שספק אם ראוי שמדינת ישראל תתקנא במשטר הנהוג בהן ותנהג כמותן. אכן, פעילות ארגוני זכויות האדם בישראל אינה עולה בקנה אחד עם עמדות ממשלת ישראל, אולם מדובר בקול חשוב שאין להשתיקו". באורח יוצא דופן, וינשטיין התערב בהליך החקיקה ודרש מראש הממשלה לפעול לכך שעד הדיון בערר בפני הממשלה, הצעת החוק לא תובא לדיון במליאת הכנסת.

וינשטיין התייחס גם לתרומות מגורמים פרטיים ואמר כי "לצד המימון המדינתי קיימים גופים פרטיים רבים המעבירים כספים למדינת ישראל לשם תמיכה בארגונים שונים. הצעות חוק אלה מתעלמות מענף מימון זה באופן המעלה חשש לפגיעה בעיקרון השוויון". בנוסף, טען וינשטיין, ניתן להגביל זכויות יסוד רק בחוק ההולם את ערכיה של המדינה ובאופן מידתי. ההצעות מיועדות לפגוע בארגונים "המוציאים את דיבתה של ישראל רעה" ולטענתו, "ספק רב אם מדובר בתכלית ראויה, שכן השתקת פעילות הנעשית כדין אינה יכולה להיות תכלית לגיטימית. אולם גם אם מדובר בתכלית ראויה, הרי שההצעה אינה מידתית".

כמו כן, וינשטיין מנה במכתבו את הדרכים בהן ניתן לפעול שלא באמצעות הצעת חוק העמותות. אם מדובר בפעילות לא חוקית - יש לכך כלי התמודדות גם היום. בנוסף, לדבריו ניתן לפעול בכלים מדיניים מול המדינות התורמות. "מדיניות היועץ המשפטי לממשלה היא למעט בהכרזה על חוקים כלא חוקתיים", כתב במכתבו שאינו משתמע לשתי פנים, "לאור מובהקות המקרה שלפנינו, מוצדק לחרוג ממדיניות זו. משמעות הדבר היא שאם הצעות חוק אלה יבשילו לחוקים לא ניתן יהיה להגן עליהן בעתירות שיוגשו לבג"ץ. כך בכוונתי להצהיר בכנסת ואחר כך בבית המשפט העליון. על כן אבקשך להביא לכך שממשלת ישראל והקואליציה יתנגדו להצעות החוק".

בשבוע שעבר נודע כי סיעות הליכוד וישראל ביתנו ניסחו הצעת חוק מאוחדת שמהווה שילוב של שתי הצעות החוק אליהן כיוון וינשטיין במכתבו: הצעות החוק של חברי הכנסת פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) ואופיר אקוניס (הליכוד).

על פי הנוסח החדש יחולקו העמותות לשלוש קטגוריות: ארגונים אשר עונים על אחד הקריטריונים של קריאה לסרבנות שירות בצה"ל, תמיכה בחרם עליה, או מספר קריטריונים אחרים המוזכרים בחוק (דוגמת "יש גבול" – פ.ו.) – תיאסר עליהם היכולת לקבל תרומות כליל. ארגונים אחרים, עליהם מבקש החוק להגן, כמו אלה שאינם פוליטיים, או מתוקצבים על ידי המדינה – לא תוטל עליהם שום הגבלה (דוגמת מגן דוד אדום), ואולם התיקון האמיתי – עיקרו ביצירת קטגוריה "שלישית": עמותות וארגונים פוליטים שלא עונים על אחד מהקריטריונים המגבילים את התרומות (דוגמת "שלום עכשיו"), עליהם יוטל מס בגובה 45% - אלא אם יגישו בקשה לשר האוצר, ושבהסכמתו ייאלצו גם להגיע לשימוע בפני ועדת הכספים של הכנסת.

הגבלת מימון ארגוני השמאל - כותרות אחרונות:
חוק העמותות המתוקן: ארגוני שמאל - לשימוע בכנסת
חוק העמותות הוקפא, נתניהו מותקף מימין ומשמאל
ליברמן על חוק העמותות: גם בחו"ל קיים חוק סוכן זר

לפניות לכתב:
pinhas_wolf@walla.com

(עדכון ראשון: 21:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully