וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טל בנין: "באיטליה קיבלתי את הבסיס"

מה הוא למד מכל מאמן (רמז: אין ישראלים ברשימה) ואיך יעביר את מה שצבר באירופה להפועל חיפה הזעירה. טל בנין מבקש בשיחה מרתקת: "יעשו עוול למי שמחפש את טל בנין הבא"

טל בנין מרגיש מוכן להיות מאמן ראשי. אחד השחקנים הגדולים של תקופתנו ואחד הטיפוסים הכי מורכבים בענף לא מגלה חשש כאשר אנחנו מדברים על הקשיים שמלווים את חיי המאמן. בנין השחקן יכול היה להיעלם לחודשים ברגע שנמאס לו, אבל כמאמן הוא יצטרך לחוות מקרוב את כל הזוהמה שיש בכדורגל הישראלי. לא רק טיפוסים מורכבים כמו בנין בורחים מכך, גם שחקני עבר גדולים שרגילים ליחס של נסיכים. אבל מאמן הפועל חיפה החדש מרגיש מוכן. "אני תמיד יודע איך לקרוא את המפה, למה פרשן ספציפי בטלוויזיה אומר את זה ולמה פרשן אחר אומר את זה. אני מכיר את הקשרים של כולם עם כולם, אין לי ספק מאיפה דברים מגיעים", הוא אומר.

"אני בסופו של דבר הלכתי בדרך שלי", מוסיף בנין. "כשאני הפכתי להיות עוזר מאמן, ידעתי את מקומי. לא הרבה יודעים מי העוזר של קאפלו. אולי באנגליה כן, אבל זה שהוא מוכר, זה לא אומר שהוא מתראיין כל הזמן ומדבר. אני יודע להתאים את עצמי. כשהיו שחקנים יותר מבריקים ממני, ידעתי לזוז הצידה ואף פעם לא הרגשתי נחות או לא חשוב. אין עיתונאי אחד בארץ שיכול להגיד שאני ביקשתי שידבר עליי או שיסדר לי או יפרגן לי. אני בחיים לא אעשה את הדברים האלה. כל מה שעשיתי, עשיתי תמיד בדרך שלי. יש מאמנים שמנסים להיות בסדר עם כולם ומאבדים את הדרך שלהם בסוף. לי הכי חשוב מה שהשחקנים יקבלו ממני ועם מה הם הולכים הביתה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכיר את הקשרים של כולם, אין לו ספק מאיפה הביקורת של כל אחד מגיעה. טל בנין/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה לא עבד אצל ניצן שירזי, איתו גם לא הסתדרת במכבי פתח תקוה?

"הקהל של הפועל חיפה דורש קבוצה שרוצה על המגרש, ושהיא לא מפחדת גם לנסות. תן להם את זה והם לא יקללו, לא יעשו דברים מלוכלכים, למרות שגם לזה אני מוכן. בהפועל חיפה דווקא יש סבלנות למאמנים. אם ניקח את שלומי דורה - הוא היה כמעט חמש שנים בתפקיד, שזה זמן ארוך. אז יש סבלנות. גם אחרים קיבלו הרבה מאוד סבלנות מצד המערכת. במקומות אחרים אנשים היו הולכים הביתה לבד, אבל בהפועל חיפה זה לא קרה. קח לדוגמה את ראובן עטר, שמאמן כל כך הרבה זמן בנתניה ולא קיבל שריקת בוז אחת. זה סתם? יש הערכה לדרך. הקהל של הפועל חיפה רוצה לראות אותו דבר".

אבל מה לא עבד בהפועל חיפה?

"אני לא יודע מה לא עבד, אני יכול להגיד שכבר היום אני רואה שינויים. אני לא אחד שמאמין שבהפועל חיפה צריך רק מלחמה, אני רואה את הדברים אחרת. זה כמו שאתה לא יכול לקחת שחקן עם טכניקה ולהגיד לו עכשיו שחק פשוט, כי כולם אוהבים את הדברים היפים שלו".

יש לך קשר חזק לנוער, רואים את זה בבחירות הראשונות שלך

"אני כרגע מרגיש כמו שחקן שעלה מהנוער. את הקריירה שלי כשחקן התחלתי בהפועל חיפה והיום אני מתחיל את הקריירה שלי כמאמן באותו מקום. אני בכלל חשבתי לעשות משהו אחר בכל מה שקשור לנוער, ופתאום מצאתי את עצמי עם הצעה לקבוצה הבוגרת. לא היה לי לרגע היסוס. לא הייתה לי מחשבה אחרת במצב שנוצר. הרגשתי כאילו זו קריאה לדגל. אני לא רוצה להישמע כאילו אני מדור המייסדים, אבל אם הייתי מקבל הצעה ממקום אחר, יכול להיות שהייתי מסרב. זה הבית שלי. כל מה שרציתי להשיג או שחלמתי עליו מבחינת מטרות, השגתי. אני לא חושב שיש אחד משחקני העבר שלא רוצה לאמן בקבוצת האם שלו".

חלק מהעניין זה גם להתחרות בבני דורך המצליחים, כמו רן בן שמעון או ראובן עטר?

"כמו שאוחנה רצה לאמן את בית"ר ומלמיליאן רצה לאמן שם, כמו שסינירצה לאמן את הפועל תל אביב, לי התמזל מזלי לאמן בהפועל חיפה. הייתי במקומות שהם באמת חלום עבור כל שחקן. כמו שהיום ערן זהבי בליגה האיטלקית, אז זה היה הרבה יותר קשה. הייתי בצרפת והגעתי עם הקבוצה למפעל אירופאי. שיחקתי עם שחקנים שנחשבו להכי גדולים בדורם. כל מה שעשיתי זה היה בהצטיינות ולאורך זמן. אני חושב שהיום אני צריך להחזיר ולתרום לשחקנים מהניסיון שלי. הדרייב שלי לא מגיע מאנשים אחרים, אלה מהשאיפות שלי".

ואיך עושים את ההתאמה למאמן?

"אצלי קורים דברים בטבעיות. גם כשפרשתי לא עשיתי מזה עניין. לא חיפשתי את התקשורת ושידברו עליי ושיתחנפו אליי. פשוט פיניתי את מקומי. בראש אני יודע כבר שאני לא כדורגלן, ואין לי את הבעיה הזאת. מבחינתי נגמר פרק בחיים. אין ערובה לשום דבר בחיים. הרבה מאמנים עם ניסיון רב נכשלו כישלון חרוץ בשנה האחרונה, והרבה מאמנים צעירים הצליחו, כמו שחקנים צעירים שמצליחים בגדול".

שחקן פאלרמו ערן זהבי חוגג שער. Alessandro Fucarini, AP
בנין: "היום ערן זהבי בליגה האיטלקית? אז זה היה יותר קשה. כל מה שעשיתי היה בהצטיינות ולאורך זמן"/AP, Alessandro Fucarini

מי המאמן שהכי השפיע עלייך בקריירה?

"אני חושב שלואיס פרננדז. הייתה לו ויש לו עדיין השפעה אמיתית עליי. הפעם הראשונה שיצאתי לאירופה והתאמנתי אצל גי רו, מי שאימן 40 שנה את אוקזר, גם נגעה בי. ראיתי את התעסקות שלו בפרטים הקטנים, זה עשה לי משהו חזק. כאילו מישהו הביא לי סטירה ואמר לי: 'היי, אדם כזה עם אישיות כזאת מתעסק ברמות הקטנות ביותר, זה לא ייאמן'. אחריו נמצא לואיס, עם הדרך הייחודית שבה הוא מתחבר לשחקנים, ואחרי זה איטליה. באיטליה קיבלתי את הבסיס, את ההבנה להכל. חוויתי את זה ברמות הכי קיצוניות והכי מקצועיות".

אבל השיטה של פרננדז לא הצליחה כאן

"יש הבדל בין קבוצה לנבחרת. עצם העובדה שיש היום כל כך הרבה שחקני נבחרת שקטלו אותו על זימונם בהתחלה ועם הזמן הפכו ללגיטימיים, אומרת הכל. ערן זהבי, רמי גרשון, ליאור רפאלוב, עומר דמארי ועוד הרבה שחקנים. אף מאמן אחר לא היה מהמר על כל כך הרבה שחקנים חדשים שכולם ביקרו אותם בהתחלה. הראייה שלו והדמיון שלו להסתכל מרחבית הם מדהימים. היכולת שלו להשפיע על שחקנים בזמן קצר ולעשות את השינוי, כמו שהוא עשה בבית"ר שם בהכל הוא פגע בינגו, זה מראה כמה הוא מאמן גדול. רק שביום שישי אחד ב-16:00 בצהריים הכל הסתיים, על חודו של משחק אחד. זה הדבר שהכי אכזב אותי".

אבל נגיד שתרצה להעביר את כל הערכים האלה להפועל חיפה. אתה הרי היית פריק תזונה ומשקאות אנרגיה כשחקן. זה יכול להסתדר עם יואב כץ?

"לבוא ולהגיד שמשקה אנרגיה ייתן למישהו משהו, זה כמו לספר בדיחה. שחקן צריך להתאמן טוב ולנוח טוב. הדברים האלה הם רק תוסף לדלק שכבר קיים. זה לא משהו שעושה אותך. כשאתה אומר דברים ואתה עומד בקריטריונים שאתה מציב, אתה משמש גם דוגמה אישית. אם אתה נותן, אתה תקבל חזרה".

לואיס פרננדז מאמן נבחרת ישראל. רויטרס
"הראייה והדמיון שלו מדהימים". לואיס פרננדז/רויטרס

אולי הבעיה של הפועל חיפה שאין לה טל בנין כזה, קשר אחורי דומיננטי?

"זו לא רק בעיה בהפועל חיפה. תראה לי היום בליגה מישהו כמוני או כמו יוסי אבוקסיס. קשר אחורי הוא בהחלט אחד השחקנים המשמעותיים בקבוצה. זה יותר עניין של מנהיגות. יש הרבה שקשה להם להתעסק גם ביכולת שלהם וגם עם מה שקורה מסביב. פעם לא היה לנו יותר מדי מה לעשות, אהבנו את המקצוע. היום יש הרבה מאוד פיתויים לשחקנים. אם זה פייסבוק, טוויטר ועוד מיליון דברים. היום יש דברים אחרים שצריכים להתמודד איתם מחוץ למגרש".

יש דברים שאתה מרגיש שפספסת בקריירה שלך?

"אני יודע שהמאמנים שלי תמיד רצו שאני אשחק, לא משנה באיזה מצב הייתי. אבל רק בגיל מאוחר הוספתי הרבה פרמטרים למשחק שלי. הגוף שלי אפשר לי להגיע לגבולות אירוביים באמת רחוקים. באיטליה הבנתי שבכל מצב אתה יכול להשתפר. אני חושב שהייתי יכול להגיע למקומות הרבה יותר גבוהים, אם הייתי מתנהל נכון או אם היו מנהלים אותי אנשים יותר רציניים".

ואיך זה לידי ביטוי בתור מאמן אצלך?

"גיל לא ישחק אצלי תפקיד. יש באמת הבדל בין מישהו מבוגר לילד בן 17? בקבוצה גדולה צריך יותר לווסת כי יש הרבה יותר לחץ, אבל לא הפועל חיפה. אני חושב שגם יעשו עוול למי שיחפש את טל בנין הבא, כי אני לא ראיתי אחד כמוני או כמו ברקוביץ או כמו עטר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יעשו עוול למי שיחפש את טל בנין הבא, כי לא ראיתי אחד כמוני, כמו ברקוביץ' או כמו עטר". טל בנין כשחקן מול איל ברקוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה תהיה הצלחה בשבילך בתור מאמן?

"נכון להיום זה להישאר בליגה. כרגע הקבוצה שלי היא בתחתית ואסור לנו לדבר על דברים אחרים. אני חושב שהסגל שלנו שווה מקום אחר, אבל צריך קודם כל להחזיר את האמונה לשחקנים. זה חומר שחקנים שיכול להגיע למקום הרבה יותר רחוק, אבל כרגע הוא נמצא במקום אחר. הייתה פעם מגמה להביא שחקני רכש או לגדל שחקנים במקומי, אבל אלה שהגיעו במקומי רצו להגיע לאותו מעמד שלי ולמערכת היחסים שלי עם רובי שפירא בלי לעבוד. איפה שלא הייתי, תמיד אמרתי שאני מהפועל חיפה. זה לא מאכזב אותי שלא הייתי באליפות של הפועל חיפה, כי מבחינתי אני הגשמתי חלום וזה לשחק באיטליה. זה הדבר היחידי שהרגשתי משהו באמת עוצמתי. זה היה בשבילי הרבה יותר מכל חוויה, אם זה לשחק בסן סירו ובהיכלי כדורגל, ואז להיזכר בילדות שלך בקרית חיים. בשבילי זה גורם לי להוקיר תודה למקום שהגעתי ממנו, תמיד הרגשתי שאני מייצג את הפועל חיפה וזה מה שאני רוצה להעביר".

חושש להיכשל?

"תמיד הייתי במבחן גם על המגרש וגם מחוץ לו. עליי תמיד יגידו דברים, לטוב או לרע. ככה שאין לי לאן לברוח מזה. זה מה שגרם לי להתפתח כשחקן בהפועל חיפה, היו לי תמיד משקולות שהכבידו על הדרך. היו לי כישלונות, אולי לא בכדורגל , אבל היו. אני חושב שאני מאמן של שחקנים. אני רואה זאת על שחקני הנבחרת שעבדתי איתם, אני יודע שיש אנשים שהעריכו את העבודה שלי. אבל אני גם יודע שהכל בקבוצה קשור אחד לשני וגם אסור לנסות אותי יותר מדי. אני חושב ששחקן בא לדבר איתך על הבעיות שלו, זה ניצחון לא פחות חשוב. כי ברגע שזה קורה, אז יש סוג של פתיחות ואמונה בבנאדם ופה אפשר להתחיל לבנות משהו".

אתה גם סוג של עוף מוזר בכדורגל שלנו כמו יואב כץ

"ממש לא. אם אתה לא בתקשורת זה לא אומר שאתה לא קיים. אם הייתי רוצה שמישהו ידאג לצלם אותי בכל מקום שאני דורך ונראה עם זה או עם ההיא, אז הייתי יכול. התעסקתי בדברים אחרים. אנשים חשבו שאני בובה של פרננדז, וזה גם לא היה נכון".

משחק ראשון עוד עושה לך משהו?

"אני רוצה קודם להשפיע על הקבוצה שלי ולנצל את המומנטום, אבל בהחלט תהיה לי היום התרגשות גדולה, כי סגירת מעגל הזאת באמת חשובה לי".

לא תתהפך אחרי הביקורת הפומבית הראשונה מיואב כץ?

"מי שבוחר להיפגע, נפגע. אני חושב שבהפועל מספיק מכירים אותי, ויודעים שאני לא נפגע מכל דבר ולא עושה עניין גם מכל דבר. ברגע שאתה מוכן לדברים, הכל יהיה בסדר. אני רק מקווה שלא אגיע למצבים האלה. אני רוצה להישאר מוקדם בליגה, בכדי שנוכל לעשות עבודה יותר חשובה לשנים הבאות".

יואב כץ בעלי הפועל חיפה. דרור עינב
מה יהיה כשתגיע הביקורת הראשונה ממנו? יואב כץ/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully