וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקלה בתרגיל צה"ל אתמול: "הצוות פעל בניגוד לנהלים"

1.12.2011 / 18:34

ועדת החקירה שמונתה לבדוק את נפילת 2 הפגזים בסמוך למפקדים בכירים במהלך תרגיל בדרום, סבורה כי "תקלה טכנית בכוונת התותח" היא שגרמה לתקרית. התקלה אותרה ע"י הצוות שפעל לתקנה

תקלה טכנית בכוונת התותח היא שגרמה לתקרית הירי שאירעה אתמול במהלך אימון של חטיבת מילואים בדרום בו השתתף גם הרמטכ"ל. במהלך האימון שנערך באזור צאלים נפלו שני פגזים במרחק של כמאה מטרים מקבוצת חיילים בהם היה גם הרמטכ"ל.

מבדיקות ראשוניות של ועדת החקירה עולה, כי התקלה הטכנית אותרה על ידי הצוות, וכי מפקד הצוות הורה לעצור את הירי ולתקן את כיוון התותח. על פי ממצאי החקירה הראשונית שהוגשו למפקד זרוע היבשה, אלוף שלמה (סמי) תורג'מן, פעל הצוות בניגוד לנהלים וביצע כיוון מחדש וחידוש הירי ללא מעקב אחר הנחיות הבטיחות הנדרשות על מנת לוודא כי התקלה תוקנה כראוי וכי ניתן להמשיך בירי. כתוצאה מכך, התקלה לא תוקנה במלואה.

מדובר צה"ל נמסר, כי הוועדה בראשותו של אלוף-משנה הדי זילברמן, מפקד עוצבת "עמוד האש", ממשיכה לחקור את התקרית, ולכשתסיים יוצגו ממצאי התחקיר לרמטכ"ל גנץ. "בצה"ל רואים את אירוע הבטיחות בחומרה רבה ויפעלו לתחקר את האירוע עד תומו ולהפיק את הלקחים המקצועיים הדרושים", נמסר מדובר צה"ל.

"תושבים היו בסכנה"

קצין מחיל התותחנים שבקיא בפרטי האירוע, אמר בפורום סגור, כי "כל ניסיון לתלות את האחריות לאירוע החמור בגילו של התותח הנגרר או באמצעים שעמדו לרשות צוות החיילים בסוללה, לא רציני ולא מקצועי. ברור לנו כבר עכשיו כי מרגע שהם זיהו את התקלה הטכנית בכוונת, הם נדרשו לסדרת פעולות בסיסיות ופשוטות שכתובות בספר". לדבריו, "כדי לבחון מדוע דילגו על הנהלים והפקודות שנלמדות באופן בסיסי במקצוע התותחן, צריך לבדוק עכשיו את ההכשרה של הצוות, מספר האימונים שביצע, הטמעת הנהלים וריענון הפקודות. בכל אופן, מדובר בפעולות בסיסיות ופשוטות ולא בפעולות שניתן היה לדלג עליהן. מדובר בכלי מצוין".

במהלך התרגיל אתמול, בעת סיוע ארטילרי של גדוד תותחנים בתרגיל של חטיבת המילואים אירעה טעות בירי, במסגרתה נפלו שני פגזים בסטייה של כ- 1,200 מטרים מהמטרה. הפגזים נפלו בסמוך ללוחמי חטיבת המילואים ולמפקדים בכירים שהיו באותה העת בתרגיל.

מוקדם יותר היום, דווח כי במסגרת התחקיר התברר כי אחד הפגזים פגע בקו מתח גבוה של חברת החשמל וגרם לניתוק זרם החשמל למאות בתי יישובים באזור, בין היתר בקיבוצים צאלים, רתמים ורביבים. תושבים שמתגוררים באזור טוענים כי לאזרחים שנסעו על כביש 222 נשקפה סכנה כתוצאה מחריגת גבולות הגזרה של התרגיל. אחד התושבים אמר כי "עבירת הבטיחות שנעשתה סיכנה לא רק חיילים, אלא גם אזרחים. בנס זה נגמר ללא נפגעים".

גורם צבאי שלל את טענת התושבים לפיה אנשי חברת החשמל התעכבו בתיקון הפגיעה בתשתית החשמל באזור. הגורם הצבאי הסביר כי מיד עם קבלת התלונה, המתינו אנשי המרכז לאימוני יבשה במקום וליוו את הטכנאים מהכביש לעבר קו המתח בבטחה. לדברי הגורם הצבאי, "מרגע בו התקבלה הידיעה על הפגיעה בחשמל, נציגי צה"ל בשטח עשו את הכל כדי לכוון את עובדי חברת החשמל לנקודה ולא נשקפה להם סכנה כלל מאחר והירי הארטילרי פסק בהוראת הרמטכ"ל. מה שכן היה נדרש תיאום מול צה"ל".

עוד על התקרית בדרום:
תקלת הבטיחות בתרגיל צה"ל: "גם אזרחים היו בסכנה"
התקלה בתרגיל בדרום: ”קצין הבטיחות התעלם מסטייה”
פגזים נפלו ליד הרמטכ”ל: ”כנראה בשל טעות אנוש”

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully