וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס לרפורמה: קלינטון בביקור היסטורי במיאנמר

לראשונה זה יובל - ביקור אמריקאי רם דרג בדיקטטורה המבודדת. בארה"ב מדגישים כי למרות צעדי הדמוקרטיזציה במדינה, הדרך עוד ארוכה - וכשלב ראשון היא נדרשת לנתק קשריה עם צפון קוריאה

מזכירת המדינה של ארצות הבירת, הילרי קלינטון, הגיעה היום (רביעי) לביקור ממלכתי במיאנמר (בורמה לשעבר). זהו הביקור הראשון זה למעלה מ-50 שנה של גורם אמריקאי בדרג כה בכיר במדינה המבודדת, מאז השתלטה עליה חונטה צבאית של גנרלים שהנהיגה בה שלטון דיקטטורי וצמצמה מאוד את קשריה עם יתר מדינות העולם. קלינטון נחתה בשדה התעופה של נייפידאו, עיר הבירה החדשה שהקימו השלטונות באזור נידח בלב המדינה, והתקבלה שם על ידי סגן שר החוץ המקומי, מיו מיינט.

במהלך הביקור בן שלושת הימים צפויה קלינטון להביע בפני המנהיגים המקומיים את שביעות רצונה משורת מהלכי רפורמה בהם נקטו, ולעודד אותם להמשיך בתהליך הדמוקרטיזציה ולצמצם את קשריהם עם מדינה "סוררת" אחרת במזרח אסיה - צפון קוריאה. קלינטון צפויה בין היתר להיפגש גם עם מתנגדת המשטר אונג סן סו-צ'י, ששוחררה בשנה שעברה משהות ממושכת בכלא, ואף קיבלה את אישור השלטונות להשתתף יחד עם מפלגתה בבחירות הקרובות.

אשה נושאת שק חול מחוץ לבניין הפרלמנט בנייפידאו, בירת מיאנמר, נובמבר 2011. רויטרס
אשה מקומית נושאת שק חול על רקע בניין הפרלמנט בנייפידאו, אתמול/רויטרס

קלינטון היא מזכירת המדינה האמריקאית הראשונה המבקרת במיאנמר מאז ביקורו של ג'ון פוסטר דאלס ב-1955, אז עוד נקראה המדינה בורמה. ביקורה מגיע בתקופה של תמורות מרחיקות לכת ומהירות, שבמסגרתן נערכו במדינה לראשונה בחירות לפרלמנט לפני שנה, ובמרץ השנה הוכרז על פיזורה של "המועצה הלאומית לשלום ופיתוח" ששלטה במדינה מטעם הצבא, ועל העברת השלטון לממשלה אזרחית בראשות הנשיא תין סיין. עם זאת, לפי כל ההערכות, הגנרלים הם עדיין הפוסקים האחרונים גם כיום בכל הקשור לניהול ענייני המדינה.

"ה-DNA של השלטון עדיין ברוטאלי בבסיסו"

גורם במחלקת המדינה אמר היום לעיתונאים על מטוסה של קלינטון כי אחת המטרות העיקריות של הביקור היא ניסיון לשכנע את מנהיגי מיאנמר לבטל הסכמים צבאיים סודיים עם צפון קוריאה. "אנחנו נזדקק לערבויות משמעותיות מצד הממשלה לכך שתחדל מפעילויות שאנחנו מאמינים כי הן מנוגדות לשלום וליציבות", אמר. בארה"ב טוענים כי מיאנמר קיבלה מצפון קוריאה טכנולוגיית טילים, וחוששים כי שיתוף הפעולה אף התרחב לטכנולוגיה גרעינית.

מלבד זאת, צפויה קלינטון ללחוץ על הממשל המקומי להרחיב את הרפורמות הדמוקרטיות, לצמצם את הפגיעה בזכויות אדם ולשחרר את כל האסירים הפוליטיים שעדיין יושבים בבתי הכלא. "מזכירת המדינה תציג דרישות ספציפיות ביותר לשלב הבא ברפורמה", אמר הבכיר. "אנחנו נדון לא רק במה שכבר נעשה, אלא גם בדברים שאנו מצפים שיקרו - ובתמורה שתקבל מיאנמר תמורתם". בין היתר, עשויים האמריקאים להכריז על ביטול הסנקציות שהטילו על המדינה לפני יותר משני עשורים והחזרת השגריר האמריקאי אליה לאחר שנים ארוכות של ייצוג בדרג נמוך.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ספלים עם תמונתה של מנהיגת האופוזיציה במיאנמר, אונג סן סו-צ'י, מוצעים למכירה בסניף מפלגתה בעיר המרכזית יאנגון, נובמבר 2011. AP
כוסות עם דמותה של סו-צ'י מוצעות למכירה, השבוע בסניף מפלגתה ביאנגון/AP

עם זאת, בממשל האמריקאי מדגישים כי הדרך עוד ארוכה. "ביקור קלינטון הוא רק השלב הראשון בתהליך של היפתחות לשלטון שאנחנו מאמינים שה-DNA שלו עדיין ברוטאלי בבסיסו", אמרה היום חברת בית הנבחרים הרפובליקנית ליאנה רוס-ליתנן, העומדת בראש ועדת יחסי החוץ של הבית. "אכיפתן של סנקציות חריפות עדיין הכרחית כדי להביא לשינוי פוליטי בבורמה".

קלינטון צפויה לבקר מחר גם בעיר הגדולה במיאנמר ובירתה המקורית, יאנגון, ולקיים שם שתי פגישות עם אונג סן סו-צ'י, מנהיגת מפלגת "הליגה הלאומית למען הדמוקרטיה" וכלת פרס נובל לשלום ב-1991, ששהתה 15 מתוך 21 השנים האחרונות בכלא. זו הזדמנות ראשונה לקלינטון לפגוש את לוחמת החופש הנערצת, שרבים משווים למנהיג השחורים שהביא להפלת שלטון האפרטהייד בדרום אפריקה, נלסון מנדלה. כמו כן, צפויה קלינטון להיפגש עם מנהיגי מיעוטים במדינה.

מיאנמר בשנה האחרונה:
הכוכבים קבעו העיתוי - והפרלמנט במיאנמר כונס
שלטונות מיאנמר הכריזו על "סוף השלטון הצבאי"
מיאנמר: סן סו צ'י ובנה התאחדו אחרי 11 שנה
שלטונות מיאנמר: "סו-צ'י מסתכנת בסוף טראגי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully