וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורן ברזילי: למה אני מפסיק להופיע בבית שלי

יוני שרוני

27.11.2011 / 11:18

אחרי כמעט שנתיים, אורן ברזילי מפסיק את ההופעות בסלון ביתו וממשיך הלאה. בראיון, הוא מסביר למה גם הפוליטיקאים לא ישתיקו אותו

דייב שחר

(ברזילי באחת ההופעות הראשונות בסיבוב הביתי שלו. צילום: דייב שחר)

הספונג'ה, היא מה שבסופו של דבר הכריע את אורן ברזילי. אחרי כמעט שנתיים בהן ערך את ההופעות הביתיות המדוברות שלו, לברזילי פשוט נמאס לעשות ספונג'ה פעמיים בשבוע. בכל זאת, 160 הופעות לא הולכות ברגל, בטח כאלו שנולדו מתוך מחלת השרירים האיומה בה חלה והובילה אותו למסע מאוד לא שגרתי, שגם הניב אלבום מהטובים שיצאו בישראל בשנים האחרונים, "Sorrow Dimons Joy Blizzerd". עכשיו הוא מתכונן לשתי ספונג'ות אחרונות בביתו, ב-29 וב-30 בנובמבר. "הרבה מההופעות שהיו בשנה האחרונה נקנו ונעשו בבתים פרטיים ואני חושב שהשרשתי אצל האנשים את העובדה שאפשר לעשות הופעה מכובדת בבתים. זה די קשה לארח פעמיים בשבוע 40-50 אנשים בסלון שלך וכרגע, כשהמופע מוכר מספיק גם מחוץ לבית, הגיע הזמן גם לחזור ולחיות בו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
די לספונג'ה! ברזילי/מערכת וואלה!, צילום מסך

פיתחת מודל שעוד אמנים השתמשו בו. מיקה קרני ובעלה למשל.

"המופע הרבה יותר כלכלי מכל מופע אחר. אתה לא צריך לשלם הגברה או לחלוק את האחוזים עם בעל המקום , רק צריך להיות נחמד לשכנים. כשהתחלתי את הדבר הזה, המניע בא יותר ממקום של אוזלת יד מאשר קונספט עסקי. ובכל זאת - היה לי מאוד חשוב שאם קהל בא לראות אותי, הוא יצפה במופע כמו שאני חושב שהוא צריך להיראות ולהישמע , ושכל נושא האירוח ייערך בצורה מכובדת, כי אחרי עשרים ומשהו שנה שאני הולך להופעות קשה לי לבוא למקום שהוא לא מספיק נקי ומסודר. לדעתי זה העלה את רף המופעים בארץ. הקהל מרגיש שיש תמורה בעד הכסף שהוא משלם".

אתה עובד כרגע גם על הפיכת המופע לכזה שמתאים לבמות יותר גדולות עם להקה. אתה לא חושב שזה יפגע בקסם המקורי?

האינטימי? "אני מעלה מופע עם להקה כדי להגיע ליותר קהל שקצת נלחץ מהסיטואציה בה הם צריכים לבוא לבית. אין פה ניסיון לשחזר את הקסם הביתי אלא לעניין את עצמי מחדש מבחינה אמנותית. לנסות לשחזר משהו זו טעות".

טריילר לסרט תיעודי אודות אורן ברזילי:

ברזילי שממשיך לעבוד במקביל עם שותפו ל"מופע הארנבות" , שי להב, עדיין מוקיר תודה להתחדשות העניין סביב הלהקה הותיקה שהחל באמצע העשור הקודם ואף על פי שהאלבום החדש שהוציאו לפני כחודש "בן חורג" התקבל בנמנום יחסי, הוא עדיין מרגיש שהיום המצב בשיא."זה לא מובן מאליו שלהקה שהתחילה ב-93 זוכה לכזה חיבוק מהקהל , הפופולריות של הלהקה היום יותר גדולה מאשר בתחילת דרכה".

דור הרוקסן, הדור שלך למעשה, הרבה פחות מרוצה.

"אני לא חושב שהרוק מת בישראל זו פשוט אבולוציה טבעית של אמנות. יש תמיד איזה ז'אנר שהוא פופולרי יותר וכזה שהוא פחות. ההיסטוריה הוכיחה שכל מי שנשאר מספיק זמן בסצנה זוכה לקבל את ההכרה המחודשת שלו. זה גם נותן איזושהי תחרות בריאה. אני לא יודע למה אנשים מתבכיינים כל הזמן על המזרחית זה ז'אנר שעובד המון שנים , מהוותיקים בארץ אם לא הכי ותיק, והגיע הזמן שהפריחה שלו תגיע כמו שצריך יחד עם הכרה של המדיה. בשלב מסוים יבוא משהו אחר שיעלה על זה , כל ז'אנר צריך לקבל את הגלורי טיים שלו ואין לי שום בעיה עם זה ובכלל כל אמן שמרוויח את לחמו מאמנות סחתיין עליו."

כך נראה המופע הביתי של ברזילי - באנגלית:

לסיום, קשה לדבר עם אמנים ולא להתייחס לגל החקיקה האחרון, כשחוקים כמו התיקון לחוק לשון הרע מאיימים גם על מוזיקאים שירצו לבטא מחאה במוזיקה. לברזילי גישה מעט שונה בנושא: "אני חושב שזו מלחמה פוליטית שפחות משפיעה על האזרח הקטן, אני חייב להודות", הוא אומר. "אני לא כל כך ממהר לרתוח ולהגיד 'אלה גזירות על הדמוקרטיה'. זה מרגיש לי יותר כמו מאבקים פוליטיים פנימיים, הציבור סך הכל יכול להירגע ולדעתי הוא גם הרבה יותר מודע לכוח שלו אחרי היציאה הגדולה לרחובות בקיץ האחרון".

אבל יכול להיות שחוקים כאלה יום אחד יפגעו בך כמוזיקאי ויטילו עליך וטו כזה או אחר.

"זה כבר היה קיים פה פעם. אז, אם היית מבטא מילים עבריות בצורה מסוימת רשתות רדיו שונות לא היו משמיעות את זה. מספיק שלא היית מבטא מילה בצורה נכונה היו שולחים אותך לתקן אותה באולפן ומה שקרה בסופו של דבר זה שאמנים הפסיקו להילחץ מזה והרשתות שמהוות בדוגמא הזו את הממשל הן אלה שהתאימו את עצמן לציבור. הכוח של הציבור הרבה יותר גדול משל הממשלה".

אורן ברזילי באולפן וואלה! - מיוחד
אורן ברזילי באלבום הסולו - ביקורת
אהבתם את המופע הביתי של אורן ברזילי? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully