וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחזקים קשר: ישיבת ממשלה משותפת לישראל ורומניה

טל שלו, כתבתנו המדינית

24.11.2011 / 7:29

ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת רומניה אמיל בוק, יחתמו על הצהרה משותפת המדגישה את השותפות ההיסטורית בין המדינות. סך ההשקעות הישראליות ברומניה עומד על כ-3 מיליארד דולרים

אחרי גרמניה, פולין ובולגריה, תיערך היום (חמישי) בירושלים ישיבת ממשלה משותפת לממשלת ישראל וממשלת רומניה, כביטוי לרצונן של שתי המדינות לחזק את היחסים המדיניים והכלכליים ביניהן. במהלך היום, יקיימו שרי ממשלה רבים פגישות עבודה עם עמיתיהם הרומנים, ובסיומן תכונס ישיבה משותפת בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת רומניה, אמיל בוק. ראשי הממשלות צפויים לחתום על הצהרה משותפת, המדגישה את השותפות ההיסטורית בין המדינות ואת השאיפה להמשיך ולחזק את היחסים.

בשנים האחרונות נרשם הידוק ביחסי רומניה וישראל, המקיימות יחסים רצופים מאז קום המדינה, וגם בזמן המשטר הקומוניסטי הייתה רומניה המדינה היחידה בגוש שקיימה יחסים דיפלומטיים עם ישראל. ראש הממשלה נתניהו ביקר בקיץ האחרון ברומניה, בביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי מאז נפילת משטר צ'אושסקו ב-1989, אז הביע ראש הממשלה בוק את התנגדותו החריפה למהלך הפלסטיני של קבלה כחברה במוסדות האו"ם ואת תמיכתו בפתרון של משא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני.

חיל האוויר חזר להתאמן ברומניה שנה לאחר תאונת האימון , אוגוסט 2011. דובר צה"ל
באוגוסט חזר צה"ל להתאמן ברומניה, לאחר התרסקות מסוק היסעור של חיל האוויר בשנה שעברה/דובר צה"ל

רומניה מגדירה עצמה כ"אחת הידידות הטובות של ישראל" ואת ישראל כשותפתה העיקרית במזרח התיכון, ואף מביעה תמיכה עקבית בשדרוג מעמדה של ישראל באיחוד האירופי ובמוסדות בינלאומיים נוספים. שתי המדינות מקיימות קשרים ביטחוניים ומודיעיניים, הבאים לידי ביטוי באימונים משותפים ורכש ביטחוני; במהלך אחד מאימונים אלה, בקיץ שעבר, התרסק מסוק היסעור של חיל האוויר ונהרגו שישה חיילים ישראלים וחייל רומני.

כמו כן, בשנים האחרונות ניכרת התרחבות משמעותית ביחסי המסחר והכלכלה בין שתי המדינות. סך ההשקעות הישראליות ברומניה עומד על כ-3 מיליארד דולר, ולמעלה מ-5,800 חברות ישראליות פועלות בה בתחומים שונים. במפגש הבין-ממשלתי, בו ישתתפו בין היתר שרי החוץ, הפנים, החינוך, והתמ"ת, צפויים לדון הצדדים בהסכמים שונים, בהם הסכם להעסקת אלף עובדים זרים רומנים בענף הבנייה, הסכם שיתוף פעולה בתחום הגנת הסביבה והבריאות, וכן בהסכם בעניין הכשרת מורים רומניים ביד ושם להוראת השואה במערכת החינוך הרומנית. במלחמת העולם השנייה שיתפה רומניה פעולה עם גרמניה הנאצית, וגירשה את מרבית הקהילה היהודית הוותיקה והענפה למחנות המוות ומחוץ לגבולותיה. רומניה הכירה בחלקה בשואה ואף הכריזה עליה כ"אירוע הטרגי ביותר בתולדות רומניה" והיא פועלת בעקביות ללימוד נושא השואה בבתי הספר ובמאבק באנטישמיות ובשנאת זרים.

ממשלת נתניהו קיימה כבר מספר ישיבות ממשלה משותפות עם נציגים בינלאומיים, במטרה לחזק את היחסים עם מדינות שונות באירופה. ביולי 2010 נסעו שרי הממשלה לישיבת ממשלה משותפת היסטורית בברלין, בפברואר השנה התארחה ממשלת פולין בישראל וביולי קיימו שרי הממשלה ישיבה משותפת עם ממשלת סופיה.

עוד בנושא:
מהדקים את הקשרים: ישראל תפתח שגרירות באלבניה
ישראל מתקרבת לדרום אפריקה - למרות תמיכתה ברשות
ישיבת הממשלה המשותפת עם גרמניה בינואר

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully