וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסע המיוחד של שלושה נערים ערבים לפולין

קובי דוד

18.11.2011 / 15:52

שלושה בני נוער ממוצא ערבי השתתפו השנה במסע לפולין יחד עם חבריהם לכיתה מנצרת עילית. לאחר חזרתו אמר אחד: "לדעתי כל אחד צריך לעבור את החוויה הקשה הזו כדי להבין את גודל האסון"

למשלחת העירונית מנצרת עילית, שחזרה השבוע מהמסע לפולין הצטרפו שלושה בני נוער ערבים מוסלמים, שהחליטו לקחת חלק בחוויה המעצימה. למרות ההערות הגזעניות שספגו בדרך מקרב בני כיתתם היהודים והתמיהה על עצם השתתפותם מקרב סביבתם הקרובה, שלושת הנערים, רפי אל עזאזמה בן 18 מתיכון אורט "שרת", חמודי זידאן בן 17 מתיכון אורט "יגאל אלון" וג'ונתן מג'דאלני בן 19 בוגר היחידה לקידום נוער, לא היו מוכנים לוותר על המסע.

"אני הבדואי היחיד בבית הספר שיצא לטיול המרגש הזה, חשתי גאווה גדולה להכיר ולראות מקרוב את כל התלאות שעברו על העם היהודי. ההורים שלי תמכו בי ומימנו לי את הטיול, היה להם חשוב שהבן שלהם יצא לפולין", סיפר רפי. לדבריו, היו גם כאלה שהרימו גבה ששמעו על כך שהוא מצטרף לטיול, אבל אותו זה לא עניין. "החברים שלי בכיתה אמרו לי 'ערבי יוצא למסע לפולין ואנחנו לא, זה בושה'. חייכתי והסברתי להם שזה לא קשור אם אני יהודי או לא, לדעתי כל אחד צריך לעבור את החוויה הקשה הזו כדי להבין את גודל האסון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"היה חשוב לי לראות איך שישה מיליון יהודים נהרגו והעולם שתק". חמודי זיאדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך הטיול, רפי וחבריו הערבים סיירו במחנות ההשמדה, בתאי הגזים ובבתי הקברות בהם טמונות גופות רבים מהנספים בשואה. "זה היה מאוד מטלטל לראות את הציוד של אותם יהודים שנספו בשואה". הסביר אל עזאזמה. "באחד הביקורים ניגש אליי המדריך, שידע שאני ערבי ואמר לי שמרגש אותו לדעת שיש בני נוער כמוני שמגיעים לכאן במיוחד כדי לחוות את החוויה".

בטקס קבלת השבת, שנערך בערב שישי, השתתפו בני הנוער הערבים יחד עם כל החברים היהודים מהכיתה ואפילו ביקרו בבית הכנסת. "אני מכיר היטב את מנהגי הדת היהודית. כמו כולם נכנסתי לבית הכנסת והרגשתי אווירה מיוחדת של קדושה".

גם חברו חמודי (עדי) זידאן חזר עם תחושת גאווה והזדהות עם העם היהודי. "היו כאלה ששאלו אותי למה אני צריך את זה, למה לי בכלל לצאת למסע שלא מדבר לעם שלי. יחד עם משפחתי החלטתי לצאת למסע כי היה חשוב לי לראות איך שישה מיליון יהודים נהרגו והעולם שתק. לא הקשבתי לאותם אנשים קטנים, ידעתי שאני רוצה לקחת חלק במסע הזה כדי להעביר את זה הלאה, לחברים ולמשפחה שלי בבית. לצערי, ישנם המון מכחישי שואה שלא מאמינים לכל מה שקרה שם. עכשיו אחרי המסע אני יכול להסביר לכל אותם ספקנים מה באמת קרה שם. מה שחיזק אותי הוא שגם אחותי יצאה למסע הזה לפני כמה שנים וחזקה אצלי את תחושת השייכות".

השלושה עומדים לפני גיוס לצה"ל

יו"ר מועצת תלמידים בעיר, רותי פפיסמדוב, סיפרה. "אין לי מילים לתאר את התחושה הזו. היינו שם יחד כולנו ללא הבדלי דת גזע ומין, תחת אותו מכנה משותף שגרם לנו להבין את גודל האסון. החוויה הזו גרמה לנו להתקרב יותר ולהכיר אחד את השנייה. לא היה אכפת לנו שגם מוסלמים יהיו איתנו בפולין, מבחינתי זה היה אירוע מעצים ומכונן שיישאר איתי לעוד הרבה זמן".

מלבד ההשתתפות במסע לפולין, שלושת בני הנוער הללו גם יתגייסו לצה"ל בחודשי הקיץ הקרובים. "אני אמור לעבור גיבוש לסיירת גולני". הוסיף אל עזאמה בהתרגשות. "גם אבא שלי שירת בצבא וככה חינכו אותנו. אני מאמין שדו הקיום והאחווה יגיעו דרך מעשים ולא דרך דיבורים".

עוד בנושא:
הסוף לחגיגה במסעות לפולין?
בוגרי מסע לפולין הוזמנו 'לנקות ראש' ביוון

לפניות לכתב: davidkobi@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully