וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיבה מהודו

ערן סויסה

4.11.2011 / 6:00

היא נולדה בארץ וגדלה בניו יורק, כשהגיעה להודו, ניסתה להשתלב שם כשחקנית - ונכשלה. רינה גולן הוציאה ספר שערורייתי שבו עדויות אישיות על ההטרדות המיניות שחוותה על ספות המפיקים

כשאני מתקשר לרינה גולן, לביתה שבהודו, נשמעים ברקע פיצוצים עזים. "אל תדאג, לא יורים עלי, למרות שיש כמה שלא היו מתנגדים לזה", היא צוחקת. "יש עכשיו חג בהודו, יורים זיקוקים בחוץ".

בשבועיים האחרונים הפכה גולן, ישראלית שנולדה בירושלים וגדלה בניו יורק, לאחת המרואיינות המבוקשות בהודו. הספר האוטוביוגרפי שהוציאה, "מר בוליווד היקר", הצליח לטלטל את תעשיית הקולנוע המשגשגת של המדינה: גולן מתארת בו את ניסיונותיה להשתלב בבוליווד ואת תופעת "ספת הליהוקים", הנוסחה הידועה שבה הדרך למסך עוברת דרך מיטתו של הבמאי. היא מתארת הטרדות מיניות שעברה מצד גברים רבים בעמדות השפעה בהודו וחושפת את שמותיהם בלי חשבון. חלק מהגברים המוזכרים בספר נשואים - וביניהם גם זמר הודי מפורסם ששמו אנופ ג'אלוטה, במאי הודי מצליח ששמו סובהאש גאי ואפילו הרופא של נבחרת הקריקט של הודו, ד"ר עלי איראני. לא פלא שבן לילה הפך ספרה של הבחורה האנונימית מירושלים לרב מכר.

אבל מה בכלל לבחורה ישראלית ולבוליווד? במקרה של גולן, הסיפור המוזר שלה מתחיל בירושלים ומגיע להודו אחרי אינספור תפניות וצירופי מקרים משונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תמיד רציתי להיות בעולם המשחק". רינה גולן/מערכת וואלה!, צילום מסך

היא נולדה בירושלים להורים שעלו מגרוזיה. את גילה היא מסרבת בכל תוקף להסגיר, אבל על פי סיפור חייה, היא בשנות ה?30 לחייה. כשהיתה בת 7 החליטה משפחתה לעזוב את הארץ ולעבור לברוקלין, ניו יורק. בארה"ב היא התחנכה בבתי ספר דתיים אורתודוקסיים, ובהיותה בת 17 החליטה המשפחה לחזור שוב לארץ. החזרה לארץ היתה לה קשה מנשוא. היא לא שירתה בצבא ולא הצליחה להשתלב.

כמה שנים לאחר מכן, בהיותה בת 24, החליטה לחזור לניו יורק, שם למדה לתואר ראשון בפסיכולוגיה ובתיאטרון באוניברסיטת ניו סקול. היא סיימה את התואר, נסעה לטייל בעולם, שוב חזרה לארץ ושוב נסעה לניו יורק, שם החלה ללמוד לתואר שני בתחום התרפיה באמצעות תיאטרון. כדי לממן את לימודיה התפרנסה משירותי מסאז' במשרדים בוול?סטריט - 20 דולר לרבע שעה. "עשיתי מסאז'ים במשרדים", היא מספרת על העבודה המשונה. "זה היה גימיק מעולה. האנשים האלה בוול?סטריט, אין להם זמן לרדת למסאז' אז הייתי מגיעה אליהם למשרד. המסאז' היה פומבי, נעשה לעיני כולם. אבל אחרי אסון התאומים, העסק התחיל לדעוך. היה לי מאוד קשה כלכלית. שילמתי כל חודש 1,000 דולר שכר דירה לחדר בלי חלון. לקראת סוף התואר השני הרגשתי שאני חייבת לעזוב הכל ולנסוע לטייל. הגעתי להודו והתחלתי לחפש את עצמי שם. נחתתי בפונה (עיר במערב הודו; ע"ס), עשיתי קורסים של מדיטציה בניסיון להתפתח ולחפש את עצמי. ממש אהבתי את הודו.

הבמאי שניסה לנשק

"ואז, יום אחד, נחשפתי לסרטים ההודיים. ראיתי סרט בוליוודי - והתאהבתי. הסרטים שלהם מלאי רגש. החלטתי שאני נוסעת למומבאי לנסות את מזלי בתעשיית הסרטים. חשבתי לעצמי, 'למה שלא אצא להרפתקה הזאת. נראה מה יכול להיות'. תמיד רציתי להיות בעולם המשחק".

גולן הגיעה למומבאי וגילתה שקשה שם אף יותר מאשר בניו יורק. "תמיד אני אומרת שמומבאי זה ג'ונגל לעומת הפארק של ניו יורק", היא אומרת. "המנטליות שונה מאוד, אבל היה לי שם הרבה מזל. יום אחד פגשתי מישהו בחדר מדרגות. הוא חשב שאני נראית קצת אבודה והתחיל לדבר איתי. הוא היה בדרך לארוחת ערב עם חברים ואחרי שיחה קצרה הוא הזמין אותי להצטרף אליו. הוא שאל אם אני יודעת מי הוא, ומובן שלא ידעתי.

"במהלך ארוחת הערב הוא התחיל לדבר על בוליווד ועל סרטים, ואז התברר לי שמדובר בסובהאש גאי - הבמאי הכי גדול בבוליווד. כמה ימים אחר כך נפגשתי עם חברים שלי וסיפרתי להם על הפגישה איתו. הם אמרו לי שפגשתי את מגלה הכוכבים הגדול של בוליווד. כששמעתי את זה, התקשרתי אליו ואמרתי לו שאני רוצה להשתלב בתעשייה. מאוד התיידדנו והוא הציע לי לגור באחת הדירות שלו".

ככה סתם בן אדם נותן לך דירה שלו?
"היה לנו חיבור מאוד טוב. בזכותו התחלתי לפגוש אנשים מהתעשייה. הוא אמר לי: 'תני לי 100 אחוז, ואני אשנה לך את החיים'. בהתחלה חשבתי שהוא עובד עלי, אבל ראיתי שהוא נותן לי דירה ומרשה לי להסתובב עם הב.מ.וו שלו ומכיר לי את החברים שלו - אז הבנתי שהוא רציני".

רק שבתוך כך, היא הבינה שלעזרה הלבבית הזאת יהיה גם תשלום. "הוא ניסה לנשק אותי ולגעת בי, והבנתי שאני בפרשת דרכים: או שאני מתמסרת או שאני מוותרת על ההצלחה. גילגלתי את זה בראש ובסוף החלטתי שאני צריכה להצליח בדרך נקייה. קיבלתי החלטה מאוד קשה ואמרתי לעצמי שאני מעדיפה להישאר לוזרית, אבל אני לא מוכנה ללכת בדרך הזאת. אמרתי לו שאני רוצה להחזיר לו את המפתחות לדירה. הוא היה מאוד מאוכזב, ואני סגרתי לעצמי דלת ענקית. מצאתי את עצמי בלי דירה ובלי כסף. התחלתי לעבוד כמארחת באירועים, במסיבות של עשירים, וככה פירנסתי את עצמי".

"הוא אמר לי: 'אני רוצה שתבטחי בי ותיכנעי לי באופן מוחלט. אני אקח אותך איתי לכל מקום ואת תראי שחייך ישתנו. הוא לקח אותי לחדר השינה. החלטתי לשנות גישה ולנטוש את העקרונות שלי, אבל לא יכולתי לבגוד בעצמי. אם הגעתי עד לפה בלי להיכנע לגבר בעל כוח, למה שאעשה זאת עכשיו? חשבתי לעצמי". (מתוך הספר)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

המוסיקאי שרצה לבגוד

הקשר עם הבמאי המפורסם והחשיפה לחיי הזוהר של בוליווד דווקא הגבירו אצל גולן את החשק להשתלב בתעשייה. היא צילמה בוק מוקפד אצל צלם ידוע והשקיעה אנרגיות וזמן בחיפוש אחר אודישנים ובניסיון לקבל תפקיד כלשהו בסרט. "יום אחד הלכתי לסט צילומים של סרט והצגתי את עצמי לפני אחד מאנשי ההפקה", היא מספרת. "הוא הכיר לי את הבמאי של הסרט וככה קיבלתי את התפקיד הראשון שלי".

בכזאת קלות?
"היה לי מזל. הבחור בהפקה אמר לי שמי שאמורה לגלם את החברה הכי הטובה של השחקנית הראשית התפטרה, ושאני יכולה להתאים לתפקיד. חתמתי איתם חוזה וזו היתה דריסת הרגל הראשונה שלי. נורא התלהבתי שאני מצליחה לבד בלי להתפשר. אפשר להגיד שפה התחילה ההרפתקה בבוליווד באופן רשמי".

היו אחר כך עוד תפקידים?
"על הסט של הסרט הזה פגשתי שחקן ששמו הארי והתאהבנו. היינו יחד שנתיים, שבמהלכן הייתי כל הזמן באודישנים. אין שם ממש סוכנויות שחקנים, אבל הצלחתי להגיע לאודישנים. למדתי לקרוא ולכתוב הינדית, למדתי משחק מול מצלמה וזה היה ממש כיף, אבל היה לי ממש קשה להשיג תפקידים. ניסיתי ליצור קשר עם גאי, חשבתי שאולי הוא ירצה לעזור לי, אבל הוא שוב התחיל איתי, וכשדחיתי אותו בפעם הזו - הוא מאוד כעס עלי ואמר שנשים נופלות ממנו ושהוא לא מצליח להבין אותי".

הוא כפה את עצמו עלייך?
"לא, חשוב לי לציין שאף אחד לא כפה את עצמו עלי. הם הציעו ואני סירבתי, ואין לי שום רגשות שליליים כלפיהם. אני בחרתי לא לשתף עם זה פעולה".

הזמן חלף והמחשבה שגולן תכבוש את בוליווד הלכה והתבררה כתקוות שווא. כשהגיעה הצעת עבודה מבחור ישראלי שחי בהודו - היא נענתה להצעתו והתחילה לעבוד בשיווק ויטמינים.

במסגרת עבודתה זו היא פגשה את אחד הזמרים המפורסמים בהודו: אנופ ג'אלוטה. "סוג של אייל גולן, רק להודים", היא מסבירה, "אנשים נורא מכבדים אותו ונוגעים לו ברגליים כי הוא שר גם שירים רוחניים והוא נחשב לקדוש. הוא הציע לי לעבוד אצלו והסכמתי. התפקיד שלי היה להציג אותו בפני הקהל לפני כל הופעה. בהמשך הוא גם הוא לימד אותי קצת לנגן בפסנתר והוא שילם לי 10,000 רופי לערב - זה הרבה כסף".

מה היה טיב היחסים ביניכם?
"היה לנו חיבור מאוד טוב. במשך כמה חודשים נסעתי איתו להופעות והיה נהדר. הוא הבטיח שהוא יפתח עבורי דלתות ויכניס אותי לבוליווד. סיפרתי לו על מה שקרה לי עם סובהאש גאי, והוא הבטיח לי שאיתו זה לא יקרה ושאין לי מה לדאוג כי הוא נשוי. אבל בשלב מסוים גם הוא הפר את מה שהבטיח והוא נישק אותי. אמרתי לו: 'מה אתה עושה? הבטחת שלא תעשה את זה'. כל כך כעסתי והוא נבהל מהכעס שלי. הוא פחד שאני אלך עם זה לתקשורת. הייתי שבורה לגמרי".

בספרה כתבה על המפגש עם ג'אלוטה: "הוא שאל אותי אם אני יודעת שאשתו מאוד חולה. אמרתי לו שאני יודעת. היא עברה השתלת לב ונזקקה גם להשתלת כליה. הוא אמר לי שמאחר שאני חברה טובה הוא רוצה להתוודות בפניי, וסיפר לי שהוא שוקל לבגוד באשתו".

העיתונות מגלה

התקרית עם ג'אלוטה גרמה לגולן להחליט שהיא חוזרת לישראל. היא חזרה לארץ והחלה לכתוב חוויות מהשהות בהודו, כולל ההטרדות המיניות שחוותה. "התחלתי לכתוב את זה כמכתב לשארוק חאן, אחד השחקנים ההודים הכי מצליחים בבוליווד שגם אותו הכרתי ושהיה מאוד נחמד אלי", היא מספרת. "התייעצתי עם מישהו שמכיר את התחום הזה והבנתי שיש לי משהו טוב ביד. החלטתי שאני צריכה לקחת את זה ברצינות. השלמתי את הספר וניסיתי להוציא אותו לאור, אבל כולם דחו אותי. בשנה שעברה הוצאתי את זה בהוצאה עצמית בלונדון - ואף אחד לא הרגיש שהוא יצא בכלל".

גולן התחילה לעבוד בארץ במכירות, אבל התחושה שיש לה להיט ביד לא הירפתה ממנה. "החלטתי לנסות שוב להוציא את הספר לאור. חיפשתי הוצאה לאור והפעם קיבלתי תשובה חיובית מהוצאת הספרים לידסטארט (הוצאת ספרים הפועלת בהודו ויש לה סניף גם בארה"ב; ע"ס). הייתי ממש בהלם שהם הסכימו. בפברואר האחרון חתמתי איתם על חוזה, וביולי הספר יצא לאור".

חזרת להודו כדי לקדם אותו?
"התכנון שלי היה לנסוע להודו, אבל איש הקשר שלי בהוצאת הספרים מת במפתיע מדום לב והחלטתי שאני לא נוסעת לבד כי לא היה מי שיתמוך בי. בשלב מסוים הבנתי שאני חייבת לנסוע להודו כדי לקדם את הספר, אז חסכתי קצת כסף ובספטמבר נסעתי להודו. גיליתי שהספר מופיע במעט מאוד חנויות, והחלטתי לעשות לו קידום לבד. התחלתי להעביר אותו לאנשי תעשייה ותקשורת בהודו.

"ואז, יום אחד התקשר אלי עיתונאי מהעיתון הכי גדול של הודו, 'טיימס אוף אינדיה', וביקש תגובה שלי לדברים שכתבתי בספר. חשבתי שעובדים עלי אבל למחרת זה הופיע בעיתון".
הכתבה הזו יצרה את המפץ הגדול שגולן ייחלה לו. ערוצי טלוויזיה, כתבי חדשות וכתבי בידור החלו לרדוף אחריה במרץ. "עברתי מאולפן לאולפן, ובתוך יומיים הייתי בכל ערוצי החדשות ובכל העיתונים בהודו. זרקתי את הפצצה שלי ואני מסתכלת עכשיו על הזיקוקים. בשבועיים האחרונים הייתי כל הזמן בתקשורת. פתאום גם ההוצאה לאור התחילה להתייחס אלי כי הספר נמכר בטירוף".

אני מניח שיש לא מעט אנשים שיחשבו שזו הנקמה שלך בתעשייה שלא הצלחת להשתלב בה.
"זה לא נכון. רציתי לספר את החוויה שלי, של ישראלית בהודו. כל הקטעים על ההטרדות המיניות הם רק חלק קטן מהסיפור, אבל זה מה שתפס את כולם. הספר מספר את הסיפור על הניסיונות שלי להצליח ויש בו מסר שקורא לא להתפשר. בעולם לא אוהבים צדק ולא אוהבים אנשים נאיביים כמוני, אבל אני סומכת על היקום".

רוצה גם סרט

עוד אישיות הודית מפורסמת שמוזכרת בספרה של גולן היא ד"ר עלי איראני, הרופא של נבחרת הקריקט של הודו.
וכך כותבת עליו גולן בספר:
"באופן מפתיע הוא רכן לעברי. נגעלתי. אמרתי לו: 'מה אתה עושה? אני לא החברה שלך'.
'אז למה שלא תהיי החברה שלי', הוא אמר.
אמרתי לו שהוא מבוגר מדי בשבילי, הוא היה בשנות החמישים לחייו. הוא ענה: 'אם תהיי חברה שלי אני אוכל לפתוח לך המון דלתות ולהגשים לך את כל החלומות'".
"נכון, עלי ניסה להתחיל איתי", היא מאשרת. "הכרתי אותו באמצעות שארוק חאן. הוא ניסה לנשק אותי ולא הסכמתי".

קיבלת תגובות ממישהו מהאנשים שמופיעים בספר?
"לא שמעתי מהם, ואני מניחה שהסיבה שאני לא שומעת מהם היא שהם מפחדים. תמיד שואלים אותי בראיונות אם שמעתי מהם. לגבי התביעות, אני חשבתי על זה. היו גם הוצאות לאור שלא רצו להוציא את הספר ככה בגלל הפחד מתביעות ודרשו שאני אעלים את השמות. אבל אני רציתי להישאר נאמנה לאמת שלי. כשפניתי להוצאת לידסטארט הם אמרו לי שתביעות רק יעלו את המכירות של הספר ושאין לי מה לדאוג, למרות שאם תובעים - אז תובעים אותי. כשהחשש הזה עולה אני מזכירה לעצמי שאני אומרת את האמת ושאם יש לי טיפה כבוד וטיפה אומץ - אני צריכה להילחם על האמת שלי ולהתמודד עם התוצאות. אני עשיתי את שלי, כתבתי את הסיפור, וכל מה שקורה עם זה - אין לי שליטה עליו".

עד כה, התגובות של הגברים המוזכרים בספר בתקשורת ההודית היו מתונות למדי. כך, למשל, בתגובה בעיתון "מומבאי מירור" הכחיש ד"ר עלי איראני כל תקרית רומנטית בינו לבין גולן. הוא טען כי היא באה אליו לבקש כסף וכי הוא אמר לה שאינו יכול לעזור לה ובזה הסתיימה היכרותם. עם זאת, הוא לא איים בתביעה עליה.
כך גם השניים האחרים, סובהאש גאי ואנופ ג'אלוטה. גאי אמר בתגובה לעיתון כי אינו יודע על ספר כזה וכי במקצוע שלו "אנחנו חוטפים הכפשות כל הזמן, גם ממפורסמים וגם מלא מפורסמים". ג'אלוטה הודה כי גולן היתה חלק מההרכב המוסיקלי שלו לפני כשנתיים?שלוש אבל טען כי בזה הסתכמה כל ההיכרות שלו איתה. שניהם, כאמור, לא איימו מעל דפי העיתון בתביעה כלשהי נגד גולן.
לדברי גולן, "אנשים כל הזמן שואלים אותי: 'מה, לא פחדת?' ואני עונה להם שזה סיפור של דוד וגוליית. אני אישה קטנה מול תעשייה גדולה ואני חושבת שהאמת צריכה לנצח. אין לי שום סיבה לשקר ואין לי שום אינטרס לפגוע בהם. רציתי לספר את הסיפור והם חלק ממנו. הם צריכים לקחת אחריות על המעשים שלהם".

ומה הלאה?
"התוכנית שלי מאוד ברורה. אני רוצה לחזור לארץ, מאוד חשוב לי לסיים את התואר השני ואני רוצה קריירה אקדמית. הספר השני שלי לא יהיה קשור לעולם הבידור ולא לבוליווד, וזה רק מוכיח שמעניין אותי לספר סיפורים ולא לפתוח פה על התעשייה. אני עדיין אוהבת את בוליווד ואת האנשים בהודו, אין לי רגשות שליליים ואני לוקחת אחריות על כל המצבים שהייתי בהם. אני לא מאשימה אף אחד ולא מתלוננת על שום דבר".

מה המשפחה שלך חושבת על כל הסיפור?
"אין תגובה. מעדיפה לא לדבר עליהם".

הרווחת הרבה כסף מהספר?
"יש המון המון הזמנות לספר. בחנויות הספרים זה על המדף הראשי של הספרים הכי חמים. אנשים רוצים לדעת מי זאת רינה שזיעזעה את בוליווד, אבל בהודו הספר נמכר ב?70 רופי (כחמישה שקלים; ע"ס) אז לא נראה לי שאני אראה מזה הרבה כסף. צריך למכור 10 מיליון עותקים כדי שאני אראה מזה כסף. מה שכן - מדברים על לעשות מזה סרט, אז אם זה יקרה אני אקבל כסף על הזכויות. עושים פה 900 סרטים בשנה אז מה זה עוד סרט בשבילם?"

אולי זו תהיה ההזדמנות שלך להשתלב סוף סוף כשחקנית.
"להיות שחקנית בבוליווד אני כבר לא רוצה. אני נשארת בהודו עוד קצת כי אני רוצה לקדם את הספר, לחתום עליו ולהתראיין עליו. פנו אלי מהבי.בי.סי בלונדון ורוצים לראיין אותי. הספר תופס תאוצה בינלאומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully