וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המראיינת של גלעד שליט: מקווה שלא כפו עליו לדבר

ניר יהב

19.10.2011 / 0:29

המראיינת שהירה אמין התייחסה בשיחה עם וואלה! חדשות לראיון שקיימה עם גלעד שליט לאחר שחרורו מהשבי. "אם הוא היה אומר לי שהוא אינו מסוגל להתראיין, הייתי מבטלת את הראיון"

תאגיד כאן

(באדיבות ערוץ 1)

הראיון שהעניק – או ליתר דיוק נאלץ להעניק - גלעד שליט לטלוויזיה הממלכתית במצרים עורר אצל רבים בישראל תחושה של חוסר נוחות: שליט נע על כיסאו, הוא התנשף והתקשה לנשום, הוא נראה המום, חיוור ונרגש ביותר ונאלץ להתמודד עם מספר שאלות מוזרות, לדוגמה "מדוע לדעתך, השובים שלך לא אפשרו לתת אות חיים ממך מלבד הקלטת ששודרה לפני שנתיים?", או "מדוע לדעתך התיווך המצרי הצליח דווקא עכשיו?".

המראיינת, שהירה אמין, סיפרה בראיון לוואלה! חדשות על השיחה שערכה עם שליט, זמן קצר מאוד לאחר ששוחרר. "אם גלעד שליט היה אומר לי שהוא אינו מסוגל להתראיין, הייתי מבטלת את הראיון" – הבהירה אמין. בתשובה לשאלה האם ידעה אם הראיון נכפה עליו על ידי מצרים או חמאס, ענתה: "אני מקווה שאף אחד לא הכריח אותו. לא היה לי מושג, אם כן. הוא נכנס לחדר שבו המתנתי לו, וחוץ מכך שהוא נראה עייף מאד, הוא נראה בסדר".

גלעד שליט בראיון לטלוויזיה המצרית: "התגעגעתי למשפחתי". תאגיד כאן
גלעד שליט במהלך הראיון/תאגיד כאן

באשר להתרשמותה משליט, אמרה אמין: "הוא היה מאוד מאוד עייף. הוא דיבר בקול חלש מאוד ונראה חיוור מאוד. שאלתי אותו בשאלה הראשונה מה שלומו, והוא ענה שהוא מאד נרגש ללכת הביתה. לפני הראיון אמרתי לו שזה ייקח כמה דקות, כי כולם בעולם רוצים לדעת מה שלומו. אם הוא היה מסרב להתראיין, לא הייתי ממשיכה בראיון. במהלך הראיון הרגשתי שהוא מאד עייף אז הפסקתי, נתתי לו מים ושאלתי אם הוא רוצה להמשיך את הראיון בעברית במקום באנגלית. הוא השיב 'כן'".

"לא ידעתי אם באמת אראיין אותו בסופו של דבר", סיפרה עוד אמין. "גורמי הביטחון המצרים אמנם הבטיחו לי אתמול שאקבל ראיון עם שליט, לא האמנתי שהראיון אכן יתקיים בסופו של דבר, כי דברים תמיד יכולים להשתנות בדקה התשעים. הייתי המומה כשראיתי אותו. הוא נראה חלש וחיוור, אך הרגשתי שהוא כמו בן שלי, כי גם הבת שלי בת 25, כמוהו".

אמין נשאלה האם היא מודעת לכעס הרב שעורר הראיון בקרב אזרחי ישראל. "אני יודעת שזה היה מאד מעייף בשבילו, אך חשבתי שעל העולם לראות אותו ולשמוע אותו. אמרתי לו שיראה לעולם שהוא בסדר. אני מרגיש בת-מזל שראיינתי אותו, ואני שמחה בשבילו שהוא התאחד עם משפחתו. אני מאחלת להם רק טוב".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הראיון יוביל לעימות עם מצרים?

לא רק שליט היה מבולבל ונבוך: הראיון עצמו היה מבולבל ובלתי-עקבי, בעיקר משום שהוא התנהל בשלוש שפות שונות: המראיינת שאלה שאלות באנגלית, מתורגמן תרגם לעברית, שליט ענה בעברית, וכל אותו הזמן תורגם הראיון לערבית עבור הצופים. שליט עצמו נראה מבולבל לגמרי מבליל השפות ולא ידע אם להשיב למראיינת או למתורגמן ובאיזה שלב לעשות זאת. דבר אחד היה ברור מתוך צפייה בראיון: זה המקום שבו גלעד שליט הכי פחות רצה להיות באותו רגע.

כמתווכת העסקה, גזרה מצרים קופון נאה כשהייתה הראשונה לפרסם את תמונותיו של שליט מחוץ לשבי. תחנת הטלוויזיה הממלכתית שלה אף השיגה ראיון בלעדי וראשון עם החייל שזה עתה שוחרר משבי חמאס. יחד עם זאת, לעיתים קרובות נראה כאילו שליט עונה לשאלות כמי שכפאו שד ובישראל טענו כי הראיון המצרי היה המשך ההתעללות בשליט וכי הוא כלל לא תואם עימה. גורם מדיני מצרי העריך בשיחה עם וואלה! חדשות כי הכעס הישראלי על הראיון לא יוביל לעימות בין ישראל למצרים: "אני מעריך שלא יהיה עימות על הרקע הזה. חשבתי שהראיון הוא דווקא רעיון טוב. אני מעריך שהם שידרו אותו כי מדובר בסקופ ענק ולא נראה לי שהייתה כוונה לפגוע בשליט".

הראיון עצמו נראה כאילו נערך בחטף וללא הכנה רצינית. המתורגמן, לדוגמא, נאלץ באחת הפעמים לנזוף במראיינת על כך ששאלתה חוזרת על עצמה: לאחר ששליט אמר כי החלטת שוביו שלא לתת סימן חיים ממנו מלבד קלטת הווידאו לפני כשנתיים "נבעה כנראה מסיבות ביטחוניות", שאלה המראיינת בשנית: "למה התאפשר לך לומר לעולם ולמשפחתך שאתה בחיים רק פעם אחת?". המתורגמן קטע את המראיינת ונזף בה: "שאלנו את השאלה הזו כרגע!". בשלב זה החל עימות קצר בין השניים, בזמן ששליט נע במבוכה בכסאו ונאלץ להמתין עד לשאלה הבאה.

"היא תמיד שירתה את השלטון"

מי היא המראיינת של גלעד שליט? אמין, היא עיתונאית מצרית מפורסמת שבאה ממשפחה אמידה במצרים. היא התפטרה מערוץ הטלוויזיה המצרי "הנילוס" שבו עבדה במשך 21 שנים ב-3 בפברואר 2011 - ימי הפגנות המחאה במצרים - לאחר שמנהליה דרשו ממנה לסקר באופן חיובי את הפגנות התמיכה בנשיא לשעבר חוסני מובארק. כיום היא עובדת בערוץ הטלוויזיה הממלכתי במדינה ותורמת מדי פעם כתבות גם לרשת ה-CNN. הסיבה שבגללה אמין קיבלה לידיה את ניהול הראיון עם שליט היא ככל הנראה העובדה שבערוץ חשבו שהראיון יתנהל באנגלית - שפה שאמין שולטת בה לגמרי, בניגוד למרבית העיתונאים המצרים.

לאחר שהתפטרה מערוץ "הנילוס" בפברואר האחרון הסבירה אמין מה עמד מאחורי הצעד הדרמטי: "שבוע שלם המצפון מציק לי בזמן שאני משדרת את מהדורות החדשות במצרים ומדווחת על מה שקורה במדינה. השלטונות מונעים מאיתנו לשדר תמונות של המפגינים בכיכר תחריר ובמקומות אחרים במצרים. זה לעג לחופש הביטוי ולחופש העיתונות. קיבלנו הוראה מהנהלת הטלוויזיה להציג תמונות של הפגנות תמיכה במשטר בלבד. לכן החלטתי להתפטר. חשתי שמחה גדולה כשיצאתי מבניין הטלוויזיה והגעתי לכיכר תחריר".

אלא שלמרות שניתן לחשוב שמדובר בעיתונאית אמיצה המגנה בחירוף נפש על חופש הביטוי, עיתונאי ערבי הבהיר בשיחה עם וואלה! חדשות כי במשך שנים יישרה אמין קו עם המשטר של מובארק. "היא הפנתה את גבה למשטר מובארק ביחד עם עיתונאים רבים אחרים לאחר שהיה ברור שהמשטר הולך ליפול", אמר. "היא הייתה כתבת חצר של מובארק, הבינה שהמהפכה הולכת לכיוון מסוים, התפטרה, ועכשיו היא כתבת חצר של הצבא. היא תמיד עשתה מה שביקשו ממנה, תמיד שירתה את השלטון".

הנה סיפור קצר שמדגים היטב את הקשר ההדוק בין אמין – כמו יתר העיתונאים המצרים – לבין השלטונות במדינה: לפני כשלוש שנים הגיע לביקור במצרים שר הביטחון אהוד ברק. לאחר פגישתו עם הנשיא דאז חוסני מובארק הייתה צפויה להיערך מסיבת עיתונאים משותפת. עיתונאי ערבי ששהה במקום סיפר לוואלה! חדשות כי יועצו של מובארק בחר שני עיתונאים מצרים – בתוכם שהירה אמין – והורה להם בדיוק מה לשאול את ברק. "הוא רוצח, הוא הוביל מלחמות נגד הערבים, מה הוא מדבר בכלל על שלום?", פקד על אמין עוזרו של מובארק. ואכן, מספר דקות לאחר מכן, במסיבת העיתונאים המשותפת, פתחה אמין את הדף שהועבר לה ושאלה את ברק: "איך אתה, שהובלת כל כך הרבה מלחמות ותקפת בעזה, מעז לדבר על שלום?".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

(עדכון ראשון: 16:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully