וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן ביקש הכרה: "על האו"ם להבטיח זכויותינו"

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

23.9.2011 / 18:25

לאחר הגשת בקשת ההכרה למועצת הביטחון, תקף יו"ר הרשות את ישראל בעצרת הכללית: "אין דלת שלא נקשנו עליה, אין דרך שלא ניסינו, אך ישראל ניפצה ההזדמנויות לשלום עם פשעי ההתנחלויות"

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נשא הערב (שישי) נאום תקיף ביותר ומלא האשמות כלפי ישראל בכינוס העצרת הכללית של האו"ם. בנאומו הקריא את הבקשה להכרה במדינה פלסטינית עצמאית, אותה הגיש לפני שעלה לנאום למזכ"ל הארגון, באן קי-מון, ממנו ביקש להעמידה להצבעה במועצת הביטחון של הארגון.

אבו מאזן הסביר בדבריו כי הגיש את הבקשה "להקמת מדינה פלסטינית בגבולות ה-4 ביוני 1967, שבירתה ירושלים" - ואז הציג את האיגרת ובה הבקשה לבאי העצרת, וזכה לתשואות רמות שנמשכו שניות ארוכות.

הכרזת מדינה פלסטינית - כותרות אחרונות
עימותים בין צה”ל לפלסטינים בגדה, מתיחות בבירה
אבו מאזן מתעקש: המשימה - חברות מלאה באו”ם
שעות גורליות: מי ישכנע את אומות העולם בצדקתו?

ההכרה במדינה פלסטינית - בואו לדבר על זה בפייסבוק

אבו מאזן בזמן נאומו באו"ם מחזיק את מסמך הבקשה באו"ם, ספטמבר 2011. רויטרס
אבו מאזן מציג את בקשת ההכרה לעצרת, לקול תשואות/רויטרס

בפתח נאומו אמר אבו מאזן כי "אנחנו חותרים לתפקיד ברור יותר של האו"ם, כדי להשליט שלום באזור, מדיניות שתבטיח את הזכויות החוקיות של העם הפלסטיני כפי שהוגדרו בהחלטות האו"ם". בהקשר זה הזכיר בין היתר את בעיית הפליטים ואת האסון, ה"נכבה", של 1948. הוא האשים את ירושלים בנקיטת "מדיניות אפרטהייד", וקרא ל"אביב פלסטיני".

בתחילת הנאום נטש שר החוץ, אביגדור ליברמן, את אולם העצרת הכללית. גם שר ההסברה, יולי אדלשטיים נטש את האולם, לדבריו אחרי שאבו מאזן "החל לדבר על מיליציות של מתנחלים שהורגים פלסטינים". אבו מאזן המשיך לזכות לתשואות רמות מבאי העצרת כמה פעמים במהלך דבריו, בין היתר כשהזכיר את קודמו, יאסר ערפאת, ואת "נאום עץ הזית" שלו באו"ם ב-1988.

הנשיא אבו מאזן, נותן מכתב המבקש הכרה של פלסטין כמדינה אל מזכ"ל באן קי מון, ספטמבר 2011. AP
אבו מאזן מגיש את הבקשה הפלסטינית למזכ"ל האו"ם באן, הערב/AP

בתחילת דבריו הזכיר אבו מאזן את הסיבוב האחרון של משא-ומתן להסדר קבע, שהחלו בוושינגטון לפני שנה. "קיווינו שהשיחות האלה יביאו בתוך שנה להסכם שלום", אמר. "נכנסנו אליהן בכוונות טהורות. אבל המו"מ הזה התמוטט... בכל זאת לא התייאשנו. אין דלת שלא נקשנו עליה. אין דרך שלא הלכנו בה. כל הניסיונות הכנים האלה התנפצו על סלע עמדותיה של ממשלת ישראל שתמיד ניפצה את התקוות".

את הסיבות לכשלון השיחות, תלה אבו מאזן בהתנחלויות. "ממשלת ישראל ממשיכה בבנייה של התנחלויות על אדמות מדינת פלסטין העתידית", הדגיש. "זו תמצית מדיניות הכיבוש הישראלית על אדמת העם הפלסטיני... הדו"חות של האו"ם, וגם של מוסדות אזרחיים ישראליים, מספקים תמונה מדהימה של היקף הפעילות ההתנחלותית הישראלית, שממשלת ישראל איננה מהססת לקיים הוצאת מכרזים לבניית יחידות מגורים למתנחלים, ובמיוחד בירושלים".

"מגנים את הטרור - ובמיוחד טרור של מדינות"

אבו מאזן הדגיש את הוויתורים הפלסטיניים: "למרות העושק הנורא, הסכמנו להקים מדינה פלסטינית רק על 22% ממדינת פלסטין ההיסטורית". עוד לדבריו, "אש"ף והעם הפלסטיני דבקים בגינוי האלימות וגינוי כל צורות הטרור, ובמיוחד טרור של מדינות ושל מתנחלים. אנחנו דבקים בכל ההסכמים שנחתמו בין אש"ף וישראל".

"אנחנו דבקים באופציה של משא-ומתן כדי להגיע להסדר קבע על פי החלטות החוקיות הבינלאומית", הוסיף, "ואנחנו מודיעים על נכונותנו לשוב מיד לשולחן המו"מ על פי מקור סמכות מוסכם, ההולם את החוקיות הבינלאומיות - והפסקה מוחלטת של ההתנחלות. עמנו ימשיך במאבק העממי בדרכי שלום".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בנאומו באו"ם, ספטמבר 2011. AP
"הכיבוש מנסה לשרטט את הגבולות כרצונו, ליצור עובדות מוגמרות". אבו מאזן בעצרת האו"ם/AP

עוד האשים יו"ר הרשות: "הכיבוש מנסה לשרטט את הגבולות כרצונו, ליצור עובדות מוגמרות, תוך שינוי העובדות בשטח, בכך הוא מונע אפשרות מציאותית להקמת מדינה פלסטינית בעתיד. שלטונות הכיבוש ממשיכים להטיל מצור על רצועת עזה, פוגעים ומנהלים התנקשויות בתקיפות אוויריות, בתקיפות ארטילריה, וממשיכים במלחמה התוקפנית שנוהלה לפני שלוש שנים על רצועת עזה".

"מיליציות של מתנחלים מקבלות גיבוי מהצבא"

עוד המשיך אבו מאזן ופירט על עוולות הכיבוש: "פוגעים במסגדים, פוגעים בבתים אזרחיים, מותירים אלפי הרוגים. שלטונות הכיבוש ממשיכים לבצע פשיטות בתוך שטחי הרשות הפלסטינית. בשנים האחרונות התגבר התפקיד הנפשע שממלאות המיליציות של המתנחלים, והם מקבלים גיבוי של צבא הכיבוש בהתקפות שלהם נגד אזרחים פלסטיניים ופגיעה בבתיהם, בבתי הספר שלהם, באוניברסיטאות שלהם, במסגדיהם, בשדותיהם ובמטעיהם - כולל היום".

"הישראלים לא עושים דבר כדי להפסיק את המתקפות האלה של המתנחלים", קבע. "לכן ישראל נושאת באחריות מלאה לפשעי המתנחלים. מדיניות ההתנחלות הישראלית היא האחראית לכישלון החוזר ונשנה של תהליך השלום. מדיניות זו תהרוס ותחריב את סיכויי מימוש רעיון שתי המדינות". עוד טען כי ישראל עורכת חפירות תחת המקומות הקדושים בירושלים, והזהיר כי זו "מדיניות שתהפוך את הסכסוך למלחמת דת".

רמאללה בזמן נאומו של אבו מאזן באו"ם, ספטמבר 2011. AP
חוגגים עצמאות ברמאללה, הערב/AP

לפני שעלה לנאום נועד אבו מאזן עם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, והגיש את בקשת ההכרה. דובר מזכירות האו"ם הודיע כי הבקשה הוגשה במטרה שתעלה להצבעה במועצת הביטחון של הארגון, שבניגוד לעצרת הכללית, יש לה סמכות מלאה לקבל את פלסטין כחברה מלאה באו"ם. ואולם, ככל הידוע, לא הצליחו הפלסטינים בימים האחרונים לגייס את הרוב הדרוש של תשע מדינות מתוך 15 החברות במועצה.

על ההחלטה לפנות להכרה באו"ם הסביר אבו מאזן בנאומו: "בהביאנו מולכם את תקוותינו, אנו מבהירים שאנחנו מעדיפים את הפיתרון המדיני, הדיפלומטי. אנחנו לא נוקטים צעדים חד צדדיים. אנחנו לא מתכוונים לבודד את ישראל, או לגזול ממנה את חוקיותה. אנחנו רוצים חוקיות לעניין שלנו".

"אי אפשר יותר לחסום את אופק השלום", אמר, "באותם אמצעים שנוסו ונכשלו בשנים האחרונות. המשבר חריף ועמוק יותר. הוא מסוכן מדי מכדי שניתן יהיה לעקוף אותו או למנוע את הפיצוץ שנגזר לבוא. אי אפשר לחזור לנהל יחסי שגרה כאילו הכל בסדר. אי אפשר לחזור למשא ומתן בלי בסיס מוסכם עם לוח זמנים מוגדר. אין טעם במשא ומתן כשצבא הכיבוש מעמיק את הכיבוש שלו במקום לסגת. אי אפשר להמשיך כשיש ניסיון לשנות את המפה הדמוגרפית, זה בלתי קביל".

"זהו רגע האמת", סיכם. "עמנו מצפה לשמוע מהעולם את התשובה. האם העולם ירשה לישראל להמשיך את הכיבוש האחרון שקיים היום בעולם? אנחנו העם האחרון שנמצא תחת כיבוש. האם נישאר כבושים לנצח? האם העולם ירשה לישראל להישאר מדינה העומדת מעל לחוק? להמשיך להתנגד להחלטות של עצרת האו"ם? ושל בית הדין הבינלאומי בהאג? האם ניתן להרשות לישראל להמשיך כך? הסכסוך אצלנו פשוט מאוד: או שיש מי שחושב שעמנו יכול לשאת בכל, או שחושבים שיש כאן מדינה שצריך להזדרז ולהקים אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully