וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדבר לא נגמר

21.9.2011 / 14:30

אירועי תחילת העונה הנוכחית מלמדים שייתכן שהבעיה בהפועל באר שבע, חוסר הסדר המקצועי, חוסר הביטחון הניהולי והאופק הכללי הם בכלל לא נגזרת של מאמן חלש. אלא של הבעלים החדש, שעדיין מתקשה להבין איך מצליחים בכדורגל: אלונה ברקת

אלונה ברקת החליטה העונה על ניקוי אורוות. שכירי חרב שמעבר לשיאם OUT, התבססות על שחקנים צעירים IN. גם כשהמאמן ניר קלינגר ביקש עוד כסף לרכש היא סירבה, ושידרה כלפי חוץ ביטחון כלפי הדרך החדשה שיש להתמיד בה. אלא שאז הגיעה תחילת העונה החלשה, וברקת לא באמת התמידה. יותר מחצי מיליון שקל נוספים נשפכו על רכש, כשהבולט שבהם הוא לא אחר מיוסי שבחון – שחקן שיותר דומה לקו הקודם של המועדון ולא לזה החדש. ברקת החליטה ללכת עם קלינגר בנושא הזה, אבל גורמים בקבוצה רואים זאת כמשל לקו שמנחה את הקבוצה בתקופת שלטונה. "שום דבר לא השתנה. בסופו של יום אלונה נכנעת וחוזרת על טעויות כתוצאה מהלחץ וחוסר הביטחון שלה בפתרונות לטווח ארוך", אמרו שם.

אדם שאומר זאת בצורה הרבה יותר ישירה ואמיצה הוא המנכ"ל הראשון של באר שבע בעידן ברקת, ירון בראון. כאשר האחרון עזב את באר שבע, הודעת המועדון נימקה זאת ב"סיבות אישיות שלא נרצה לפרט". היום, כשהפועל באר שבע החדשה מסרבת לקבל צורה ונגררת מחדש למערבולת, הרבה יותר נוח לו להסביר מה היה שם באמת. "כמו בכל חברה, עזבתי על סמך בעיות ניהול", אומר בראון. "כמו בכל דבר, הכל מתחיל ונגמר בניהול, ואלונה שוגה קשות בתפיסה הניהולית שלה. אין לה קו נכון או יותר נכון אין לה בכלל קו. היא מאוד רוצה, משקיעה כסף ומוכנה לתת מעצמה, אבל זה לא מספיק. אין לה נסיון בתחום וההחלטות שלה הן כל הזמן במחשבות של שבוע-שבועיים קדימה ולא לטווח הארוך".

בעלי הפועל באר שבע, אלונה ברקת. קובי אליהו
ירון בראון: "אין לה קו נכון, או יותר נכון, אין לה בכלל קו. היא מאוד מאוד רוצה, משקיעה כסף ומוכנה לתת מעצמה, אבל זה לא מספיק". ברקת/קובי אליהו

אלונה והשחקנים

הדברים לעיל הם תחילתו של הסבר מדוע הפועל באר שבע של אלונה ברקת נראית כמו גרסת היי טק להפועל באר שבע של אלי זינו. אותו חוסר יציבות ניהולי, רק במעטפת אחרת. הקשר בין הדברים, כפי שלא מעט אנשים שדיברנו איתם לכתבה הובילו, נמצא ברכבת השחקנים: כ-10 שחקנים לפחות משוחררים מדי עונה מהקבוצה. יתרה מזו, למועדון שכל כך רוצה לצוד צעירים מוכשרים ולדוג זרים מעולים, אין עדיין סקאוט רציני והכל מתנהל לפי גחמות של מאמנים שבאים והולכים, ורכש מבוהל כמובן. גורם במועדון מפרט: "אנשים בכלל לא מבינים מה הולך כאן כל השנים. מצד אחד אלונה הבינה ששחקנים מהמרכז כמו ליאור ז'אן באים לעשות פה 30 אלף דולר יותר וללכת, ואין לבאר שבע עתיד איתם. אבל מצד שני זה אומר שהקבוצה צריכה בסיס מקומי וזרים. כיום אין דרך של שחקנים מקומיים ואין בכלל דרך לבחירת זרים, אין סקאוט והכל נקבע נקודתית על ידי המאמן".

ירון בראון, המנכ"ל לשעבר, שראה ודאי כיצד ברקת בוחרת מאמנים וכיצד מפקידה בידם יותר מדי את מדיניות המועדון, מצפה מברקת לקחת אחריות על הטעויות האלה שאינן רק נחלת המאמנים. "לקבוצה הנוכחית יש אמנם הישג של עליית ליגה, אבל הקבוצה עשתה זאת כשהיו חמש עולות ודי ברגע האחרון", אומר בראון. "אמרתי לאלונה כבר - זאת לא הדרך. להביא כל מיני שחקנים מכאן ומשם ולייצר קבוצה שתעלה ליגה? עדיף להישאר עוד שנה או שנתיים בלאומית ולהתחיל לייצר שלד ותשתיות של קבוצה ומועדון.

"מה קרה אחרי זה?", ממשיך בראון. "בליגת העל לא היה כלום. הוחלפו כמעט כל השחקנים והוציאו על רכש מיליונים, כשהכל הלך לפח. אלונה לא מבינה מה זה באר שבע. היא הגיע למקום שרוף אחרי מה שעשו שם אלי זינו ושות' במשך השנים, ולא מבינה את התהליך, הדרך והסבלנות שדרושים להצלחה. שמעתי משפטים שאין בסיס מקומי וזה פשוט בדיחה. יש שם פלטפורמה מדהימה של כל הדרום עם כישרונות אינסוף, אבל היא נותנת למאמנים שרוצים לדאוג לעצמם ולתוצאות מידיות לקבוע על חשבון עתיד המועדון.

"היא לא מצליחה לחשוב בכלל קדימה כי מהלחץ היא פועלת עפ"י דעת הקהל כשמסביב כל מיני יועצים מטעים אותה ולוקחים אותה אחורה", מוסיף בראון. "היא אף פעם לא ניהלה משהו בסדר גודל רציני ולא יודעת לעשות את זה. אם היא הייתה מבינה ומביאה את האנשים הנכונים, דברים מזמן היה מסתדרים לה. אי אפשר לשנות עולם רק בגלל שהבאת מיליון דולר. צריך דרך, תכנית ארוכת טווח מהיסוד ורואים בצורה שיטתית שזה לא משתנה. גם מכבי חיפה עד שנות ה-80 הייתה קבוצה פרובינציאלית ועשתה את הקפיצה שלה לתודעה דרך התשתיות וההשקעה ביסודות של מועדון".

שחקני הפועל באר שבע אביתר אילוז, וויליאם סוארס, צחי ברבי, אבי יחיאל באימון הקבוצה במתחם קרית שלום. ברני ארדוב
גורם במועדון: "הקבוצה צריכה בסיס מקומי וזרים. כיום אין דרך של שחקנים מקומיים ואין בכלל דרך לבחירת זרים, אין סקאוט והכל נקבע נקודתית על ידי המאמן"/ברני ארדוב

אלונה והמנהלים

לדעת מבקריה של ברקת, הדברים אמורים לא רק לגבי סגל הקבוצה הלא יציב, אלא גם למבנה הארגוני. גם שם, לדעתם, ברקת מתקשה לבסס אירגון רציני. למרות ההסתמכות המוגזמת על מאמנים ותכניות הרכש שלהם, עובדים במועדון מספרים על בוסית די שתלטנית וריכוזית. כזו שרוצה לדעת הכל על הכל. מספרים שמנכ"לים קודמים לא מצאו איתה שפה משותפת. מי שמקורבת מאוד לברקת ונחשבת ליד ימינה זאת הדוברת של המועדון, ציפורה חלפון. חלפון אמנם מוגדרת כדוברת, אך בפועל עושה הרבה יותר מזה. שיווק, אירגון, מנהלה, ונחשבת מבחינת ברקת לדמות המוצלחת במועדון. לחלפון, למשל, חלק משמעותי מאוד בצירופו של הספונסר הראשי של המועדון "אביסרור" בסך של יותר מחצי מיליון ¤. אלא שלמנכ"לים קודמים הדומיננטיות הזו וההיררכיה בה בחרה ברקת, לא לגמרי נעמו.

הדברים קשורים בצורה כזו או אחרת למנכ"ל הנוכחי של המועדון, אסי רחמים. לכאורה, מינוי של שחקן עבר לעמדת מפתח כזו זה רעיון נחמד, אבל יכול גם להתפרש כצעד פופוליסטי עם בחירה באדם שלא בטוח שמתאים עדיין לאתגר המורכב הזה. יש האומרים שאחרי הסתבכות עם מנכ"לים קודמים, ברקת העדיפה מנהל נוח שלא בטוח שישלים אותה ויתקן אותה. יתרה מזו, תמוה לא פחות שרחמים מונה למנכ"ל במקביל להיותו מאמן שוערים ושימש בשני התפקידים במקביל במשך מספר חודשים. "נראה לך ששחר היה ממנה מחר את ניר דוידוביץ' למנכ"ל ומשאיר אותו מאמן שוערים במקביל?", תוהה גורם בסביבת המועדון. "לא יכול להיות שעל הדשא הוא מאמן שוערים שכפוף לקלינגר ולאחר מכן הוא מחליף בגדים ועובר למשבצת שבה הוא יכול לפטר אותו? איפה נשמע דבר כזה? אבל בתכל'ס הוא לא באמת יכול לפטר אותו ואני לא בטוח שהוא בכלל יכול לפטר מישהו במועדון, כי הוא למעשה מנכ"ל עם סמכויות של מנהל. אם אלונה נתנה לו להיות מנכ"ל היא צריכה לתת לו גב וסמכויות הרבה יותר רחבות להוביל, ולא סתם למלא משבצת עבורה".

עובדים במועדון מספרים כי גם עם המנכ"ל הקודם ארז בדש היו לא מעט בעיות: "ארז בדש היה פריק קונטרול. הוא היה באיזה תפקיד בצבא ואחד שאוהב שהכל אצלו חזק בשליטה. יום אחד הוא הכניס מצלמות לתוך המועדון ואלונה לא התנגדה,. אבל מהר מאוד שמעה היטב מה כולם חושבים על זה. זה מתאים אולי למפעל ייצור לא למועדון כדורגל. אנשים הרגישו עם זה רע מאוד".

ניר קלינגר מאמן הפועל באר שבע עם הבעלים אלונה ברקת, המנכ"ל אסי רחמים. אלברטו דנקברג
לכאורה, מינוי של אסי רחמים למנכ"ל זה רעיון נחמד, אבל יכול גם להתפרש כצעד פופוליסטי/אלברטו דנקברג

אלונה והיועצים

גם בחירת המאמנים של ברקת לא מלמדת על חזון או דרך. בחלק המקרים היא מהמרת, למרות שהיא שוקלת את הדברים בכובד ראש, ופונה למאמנים שהם סימן שאלה. אחד האנשים שברקת אוהבת להתייעץ עמו הוא אבי לוזון, יו"ר ההתאחדות לכדורגל. ברקת מקשיבה לדעתו לא מעט. במהלך תהליך בחירת המאמן שלה, היא נהגה לומר לסובבים אותה שהיא מחפשת משהו "מעבר לאיש מקצוע. אני צריכה מישהו שאני אוכל לעבוד איתו, מישהו עם ראש על הכתפיים, אינטליגנט, שאני אערוך איתו שיחה ולא אסבול".

גיא לוי העלה אותה ליגה, אבל לא שרד. במקום לפנות למאמן יציב יותר, ברקת הלכה על גיא עזורי, שהיה סוג של ברירת מחדל אחרי שלא מעט מאמנים בקליבר של רוני לוי, ראובן עטר, אלי אוחנה ועוד סירבו להגיע. אגב, מספרים שאוחנה הוא מאמן שברקת רוצה להביא לבאר שבע כבר הרבה מאוד זמן וגיששה האם אפשר יהיה לשחרר אותו מהנבחרת הצעירה. אחרי עזורי הפור נפל על קלינגר, מאמן שעשה כמה דברים בקריירה, אבל מאמן במומנטום שלילי בקריירה. אגב, מספרים שבשיחות סגורות אחרי העונה הראשונה שלה בליגת העל, ברקת הודתה בחלק מהטעויות כאשר דיברה על גיא לוי ("מאמן מצוין, אך לא צפוי בהתנהלות שלו והייתי צריכה לערוך איתו המון שיחות ברמה של פסיכולוג") ועל גיא עזורי ("לא חכם בהתנהלות שלו, לא התחבר לבאר שבע"). חבל, אפשר היה לדעת את הדברים האלה קודם.

ההחלטה לגבי ניר קלינגר כבר היתה יותר הגיונית, אבל קלינגר הגיע למועדון עם המון בעיות שחלקן הוצגו לעיל: אין סקאוט, תכניות רכש מהיד לפה, רכבות שחקנים – בעיות שקלינגר השתלב בהן בעצמו. גם בעונה הבאה, ברקת תצטרך כנראה לבנות הכל מחדש. "בשלב ראשון היא עושה טעות בגב שהיא נותנת למאמנים", אומרים בסביבת המועדון, "אבל מעבר לזה, היא עושה הרבה טעויות במו"מ מול שחקנים. היא תמיד מפספסת את השחקן הנכון, בזמן הנכון ובמקום הנכון על דברים קטנים, ובסוף הולכת על תחליף לא ראוי. צ'ווטן גנקוב, שדודו ביטון הוא המחליף שלו, הוא שחקן שאם אלונה הייתה קצת יותר מבינה או מנהלת נכון את המו"מ, כבר היה הכוכב של המועדון. גם עם ריף מסיקה התווכחו על דברים פעוטים ובסוף הוא העדיף את ראשל"צ. זה חוזר תמיד לאותה נקודה- אין מנהל מקצועי, אין סקאוט ואין דרך לטווח ארוך בקבלת החלטות, והכל מתפוצץ וימשיך להתפוצץ לה בפנים. זה גם מה שאוכל את הקהל. הם מרגישים שכולם עובדים עליה, ולמעשה עובדים עליהם. בסך הכל הקהל אוהב אותה מאוד ומעריך אותה, אך כואב להם שהיא לא רואה את מה שהם רואים".

ניר קלינגר מאמן הפועל באר שבע. אלברטו דנקברג
ברקת טענה בפני מקורביה כי היא צריכה מאמן "שאוכל לעבוד איתו, מישהו עם ראש על הכתפיים, אינטיליגנט, שאני אערוך איתו שיחה ולא אסבול". קלינגר/אלברטו דנקברג

אלונה והעתיד

ברקת סבורה שהמהפך האמיתי בבאר שבע יגיע עם האצטדיון החדש והיעלמותו של וסרמיל הישן, המייצג את השליליות והתדמית הבעייתית. התפיסה בבאר שבע תשתנה אז. אלא שלדעת אנשים מסוימים, זה לא מספיק כדי להפוך את עידן ברקת בבאר שבע לעידן חדש באמת. "באר שבע צריכה נואשות אצטדיון, אבל קודם כל אלונה צריכה לטפל בכל התיק שנקרא הפועל באר שבע", מסכם גורם לשעבר בצוות המקצועי של הקבוצה. "כבר יותר מדי שנים עשרות מנהלים, מאמנים, פרשנים ואי אילו מומחים לא מצליחים להתמודד עם מה שצריך כי זה תיק עם לחץ ושליליות שמפריעים לכל סביבת העבודה. צריך לדעת לטפל נקודתית בכל בעיה מהשורש. כדי לעשות זאת צריך אנשי מקצוע מתאימים בתחומם, משהו ברמה של צוות מקצועי-ניהולי של לפחות 3-4 אנשים שיטוו דרך ברורה שלא זזים ממנה לפחות בשנים הבאות. אין, זהו, הכל נכשל וצריך לבנות שם הכל מחדש ולעשות סוף לטלאי על טלאי. אלונה צריכה להבין שזה ייקח לה שנים, להפסיק לצפות ופשוט לבנות כרגע פרוייקט נקי מציפיות ותוצאות. התוצאות יבואו בסוף. במתכונת הנוכחית אלונה מבזבזת זמן וכסף, הקהל נטרף והמועדון גווע".

עוד בהפועל באר שבע:
הדרומיים ישיגו נקודה ראשונה מול הפועל ת"א? (19:45, ספורט2)
ברקת סירבה לקבל את התפטרות קלינגר
קשר קרואטי וקשר הולנדי ינחתו להתרשמות
לואיס טורס שוחרר מהקבוצה
הפועל באר שבע בוואלה! ספורט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפתרון לכל הבעיות? ממש לא בטוח. הדמיה של האצטדיון החדש של הפועל באר שבע/מערכת וואלה!, צילום מסך

תגובת הפועל באר שבע

אלונה ברקת מקבלת בכבוד כל ביקורת עניינית, אולם יש לשים לב גם לעובדות:

1. כשאלונה הגיעה המועדון היה במשבר שאיים על עצם הישרדותו הכלכלית. היום הוא אחד המועדונים המסודרים ויציבים כלכלית, עם התקציב החמישי בגודלו בליגה.

2. כשאלונה הגיעה המועדון דשדש בליגה הלאומית אחרי פרשת מכירת המשחקים. היום המועדון קבוצה לגיטימית בליגת העל כבר עונה שלישית.

3. כשאלונה הגיעה, מחלקת הנוער היתה לא מאורגנת ולא מקצועית. בית ספר לכדורגל הועבר לניהול החברה העירונית עקב מצבה של המחלקה. קבוצות הנוער היו על סף פירוק ומאמנים מהדרום לא רצו לעבוד במחלקה. בהשקעה גדולה שוקמו קבוצות הנוער, הנערים והילדים, קבוצת הנוער העפילה לגמר גביע המדינה וקבוצות נערים וילדים הגיעו לחצאי גמר מדי שנה. במחלקת הנוער עובדים קרוב ל- 30 עובדים, כולם אנשי מקצוע בתחומם, כולל מערך רפואה ומניעת פציעות שכלל לא היה קיים בעבר. במועדון פעילות תשע קבוצות ייצוגיות בליגות הבכירות ביותר שבהן משחקים מאות ילדים ובני נוער, בית ספר לכדורגל חזר לניהול ופיקוח מלא של המועדון וישנם עוד מאות משתתפים בכיתות א'-ו' וקבוצות נוספות של ילדים מהחינוך המיוחד ופרויקטים חינוכיים, בהם מתנדבים מאמני ושחקני מחלקת הנוער.

4. כשאלונה הגיעה, הסגל של הקבוצה התפרק ומי שיכול, עזב. היום בסגל שבעה שחקני בית ובנוער פוטנציאל נוסף שיבוא לביטוי בשנים הבאות.

5. כשאלונה הגיעה האוהדים החרימו את המועדון. היום, ובייחוד לאחר חתימת אמנת האוהדים בעקבות פרשת עזורי ואיומה לעזוב, יש למועדון מערכת יחסים בריאה עם האוהדים שמוכיחה עצמה גם בזמן משבר.

6. כשאלונה הגיעה המועדון היה מנותק מהקהילה כשהיום הוא גורם חברתי פעיל ויוזם במגוון תחומים (פעילות משותפת עם ביה"ח סורוקה; פעילות מיוחדת עם ביה"ס החינוך המיוחד בדרום; ימים מרוכזים של פעילות "דרום ללא אלימות"; פעילות משת"פ עם פיקוד דרום "שספורט ובריאות ניפגשים"; ילדי בר מצווה בדרום ומכל הארץ שמגיעים לצילומי קליפ עם הקבוצה; פרוייקט "מאמצים באהבה" - הקבוצה מאמצת שנה שנייה ילדי אומנה של מכון סאמיט; ימי ספורט לכל אורך השנה עם כל ביה"ס בעיר; פרוייקט "ניצחנו את האלימות" - כל שבוע נבחרות שתי כיתות מבאר שבע שהילדים לכל אורך השבוע נמנעו מאלימות מילולית ופיזית והם אורחי כבוד במשחקי הבית של הקבוצה; אימוץ, זאת השנה שלישית, את ילדי מפוני גוש קטיף; שת"פ של כל ילדי המגזר הבדואי במשחקי הקבוצה; נטיעות בט"ו בשבט הקבוצה עם ילדי העיר; הדלקת נרות חנוכה בשכונות מצוקה; פרוייקט "לב אדום" - ילדים מחינוך מיוחד מתאמנים כל יום א' במועדון עם מאמן מקצועי וצוות מיוחד המועדון).

7. אלונה בנתה סגל ניהולי חדש שעובד יחד כבר כמה שנים, שכטר בכספים, ציפורה בדוברות ושיווק. נכון שהיא שגתה כשמינתה שני מנכ"לים שלא התאימו אבל היום אסי, שגדל במועדון, מצליח היטב, ולוקח יותר ויותר סמכויות ניהול למרות שמדובר בשנתו הראשונה כמנהל. המינוי של אסי בא ממקום טוב בהיכרותי את אישיותו המדהימה את יושרו והגינותו וכמובן נועם הליכותיו ואת היותו סמל ומופת במועדון. אלונה החליטה להפקיד את ניהול המועדון אצל אדם שמגיע מתוך המערכת.

8. לכולם ברור שהקבוצה נקלעה למשבר בפתיחת העונה. אלונה מאמינה שרק סבלנות ונחישות לטווח ארוך יוציאו את הקבוצה מהמשבר, וכך היא פועלת, למרות הביקורת שהיא שומעת. אלונה לא תיתן לגורמים אינטרסנטיים שרוצים לדחוק אותה החוצה מהמועדון להשיבו לימים טרם בואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully