וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגדה חדשה בנאפולי: הכירו את מארק האמשיק

17.9.2011 / 9:30

מילאן חלמה עליו. יונייטד וצ'לסי גיששו. אבל סיפור אהבה נדיר וקסום עם אוהדי נאפולי השאיר את היהלום מארק האמשיק

ב-27 ביולי הגיעו למתחם האימונים בדימארו כ-3,000 אוהדי נאפולי לא כדי לצפות בטקס הצגת שחקנים או באימון פתיחה רשמי, אלא כדי לחגוג יום הולדת 24 למארק האמשיק. אחרי שתלו שלטים ברחבי העיר ושרו ורקדו לכבודו במהלך האימון, המתינו האוהדים בסבלנות לסיומו והגישו לשחקן עוגה שהכינו במיוחד לרגל האירוע. רק אז, התפנו כולם לשיר: "מי שלא קופץ - רוסונרו". גם האמשיק, שחודש לפני כן הביע רצון לעבור למילאן ונתן בעצמו את האות לחרושת השמועות, הפתיע והצטרף למקהלה.

מארק האמשיק שחקן נאפולי. Paolo Bruno, GettyImages
חיבור יוצא דופן עם הנאפוליטנים. מארק האמשיק/GettyImages, Paolo Bruno

לאחר אותו מפגן תמיכה מרשים שהבליט פעם נוספת את החיבור יוצא הדופן בין הנאפוליטנים החמים לסלובקי המופנם, הבינו כולם שהאמשיק נשאר בסן פאולו. כל המאמצים של אנשי נאפולי - מסע שכנועים מצד ההנהלה, תחינות האוהדים ואפילו הבטחה שסחט הבישופ המקומי מהשחקן - נשאו פרי. הקשר הסלובקי חזר בו מהדיבורים על תחושת המיצוי בנאפולי והבין שעוד עונה בדרום תעשה לו רק טוב. ביום ראשון תהיה לו הזדמנות נוספת להוכיח נאמנות לקהל שמעריץ אותו, כשנאפולי תארח במשחק הבית הראשון שלה העונה דווקא את היריבה המושבעת מילאן, שרצתה את האמשיק כ'מיסטר איקס' המדובר שלה. האם האמשיק יכתוב פרק נוסף בסיפור האגדה של נאפולי?

הימור בטוח

כבר מהרגע שנולד בבנסקה ביסטריצה לאם כדורידנית ואב כדורגלן, היה ברור שמארק האמשיק יגדל להיות ספורטאי. בגיל ארבע שלח אותו אביו ריצ'רד ללמוד כדורגל בקבוצה המקומית ודאג לקדם אותו. 13 שנים לאחר מכן, כשהוא בן 17 ואחרי חמש הופעות ושער אחד במדי סלובן ברטיסלבה אליה הצטרף ב-2002, נמכר האמשיק המוכשר לברשיה תמורת סכום זעום של כ-60 אלף יורו. 'מארקיארו' הצעיר מצא עצמו לפתע בליגה האיטלקית הבכירה.

ברשיה אמנם ירדה כבר בעונתו הראשונה בארץ המגף, אבל להאמשיק זה עשה רק טוב. הוא פרח בליגה השנייה וצד את עיניהם של סקאוטים מהקבוצות הבכירות. בסופו של דבר, הייתה זו העולה החדשה נאפולי שמיהרה לרכוש אותו בקיץ 2007 תמורת 5.5 מיליון יורו וחוזה לחמש שנים. "שימו לב אליו, הוא עוד יהיה כוכב גדול בעתיד", הבטיח הנשיא אורליו דה לורנטיס כשהציג את אחת הרכישות הראשונות שלו עם שובה של נאפולי למרכז הבמה. הוא לא טעה.

את הבכורה ערך האמשיק בגביע מול צ'זנה, כשבישל את הראשון וכבש את השני ב-0:4. מול אותה צ'זנה, שמאז הספיקה להעפיל גם היא לסריה A, הוא הבקיע בשבוע שעבר את שערו ה-42 במדי נאפולי ונכנס לרשימת 10 הכובשים הגדולים בתולדות המועדון, אחרי ארבע עונות ו-144 משחקים. "פליימייקר שכובש בכל עונה מעל 10 שערים זה לא דבר של מה בכך", ציין מאמנו וולטר מצארי. "הוא רק בן 24. יש לו עוד לאן להתקדם, ונאפולי זה בדיוק המקום לעשות זאת".

האמשיק פתח עונה עם בישול ושער מול צ'זנה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
וולטר מצארי מאמן נאפולי עם מארק האמשיק. Paolo Bruno, GettyImages
יש עוד לאן להתקדם - יחד. וולטר מצארי עם מארק האמשיק/GettyImages, Paolo Bruno

הצעה מגונה

היעד המרכזי של מצארי בקיץ היה שמירה על השלישייה ההתקפית – האמשיק, אסקיאל לאבצי ואדינסון קבאני. בנאפולי ראו איך אודינזה, הפתעה נוספת מהעונה שעברה שסיימה מעט אחריה במקום הרביעי, מאבדת בקיץ חצי הרכב ונאלצת להיבנות כמעט מחדש. המטרה הייתה להימנע מגורל דומה. את עניין לאבצי סגרו מהר וגם האופציה על קבאני נוצלה בזמן, רק האמשיק היה חסר. "מילאן זכתה בכל תואר אפשרי ויכולה לעזור לי להתפתח", הפתיע הסלובקי בראיון ל'גאזטה דלו ספורט' והגביר את הספקולציות.

למרות ההבטחה שהעניק ראש הממשלה סילביו ברלוסקוני בנאפולי בתקופת טרום הבחירות ("לא אקח את האמשיק, מקומו בסן פאולו") אלופת איטליה עשתה מאמצים כבירים לצרפו ושחקניה דיברו בשבחו תחת כל עץ רענן ("האמשיק הוא שחקן שיכול לעשות את ההבדל, הייתי שמח לראותו במילאן", אמר ג'אנלוקה זמברוטה). אבל היא לא הייתה לבד במרדף. גם אינטר, צ'לסי, מנצ'סטר יונייטד ומנצ'סטר סיטי פלרטטו עם הקשר הנחשב לאחד הכישרונות הגדולים בכדורגל האירופי, ואפילו הנובורישית הטרייה פריס סן ז'רמן ניסתה לבצע מחטף ברגע האחרון (ומבטיחה לנסות שוב בינואר). "אתן להאמשיק ללכת רק אם אקבל הצעה מגונה שתשאיר אותי חסר נשימה", ירה הנשיא דה לורנטיס, ומיד טען כי האמשיק המוערך בכ-50 מיליון יורו, שווה פי שניים. שלא כמו בסרט עם דמי מור, מפיק הסרטים האיטלקי לא קיבל הצעה מגונה על האמשיק. השידוך נמשך.

אז חלון ההעברות כבר נסגר, לפחות עד ינואר, אבל הדיבורים על מעבר נמשכים וגם מילאן תהיה שוב בתמונה ב-2012. "זה מטורף, מועד ההעברות חלף ושוב יש שמועות על משא ומתן עתידי", אמר האמשיק ל'גאזטה'. "פ.ס.ז'? אם לאונרדו יפנה אליי, אגיד לו שאני לא עובר. לא בינואר ולא במועד מאוחר יותר. אני שמח בנאפולי ורוצה לזכות בתארים עם הקבוצה. אין לי כוח להתייחס לנושא הזה יותר. לפני שהגעתי לא ידעתי כלום על נאפולי, אבל בארבע השנים כאן למדתי לאהוב את העיר ואת החולצה הכחולה. האוהדים האלה הם באמת מיוחדים במינם"

סילביו ברלוסקוני במסיבת עיתונאים ברומא, 16 בפברואר 2011. רויטרס
לא ממש עמד בהבטחתו לאנשי נאפולי. סילביו ברלוסקוני/רויטרס

מעמד חדש

לא מדובר בעוד אמירה חלולה, האמשיק באמת מאושר בנאפולי. בעבר הוא סיפר כי הוא יכול לנסוע ברחובות העיר במהירות מופרזת מבלי לחשוש שייעצר על ידי המשטרה. כאשר רכבו ושעונו של האמשיק נשדדו ממנו, אוהדי הקבוצה דאגו להתנצל והביאו להחזרת הרולקס הגנוב לידיו. גם כשהדיח כקפטן נבחרת סלובקיה את איטליה במונדיאל 2010, התקבל באהבה בעיר החמה, שחלקה הגדול תמך בדייגו מראדונה שני עשורים קודם לכן, כאשר פגש את האזורי בחצי גמר הגביע העולמי.

אבל אין צורך להיכנס להשוואות מיותרות. מראדונה היה יחיד במינו, האמשיק וחבריו בנאפולי מנסים ליצור זיכרונות חדשים. בעונה שעברה הם ריגשו את אוהדיהם עם המקום השלישי והחזרה לליגת האלופות אחרי 20 שנה, ובעיקר סיפקו משחקים מלהיבים ודרמות בלתי נשכחות. התפקוד של האמשיק בתור טרקוארטיסטה (הגרסה האיטלקית לפליימייקר) קצר שבחים רבים וכך גם שיתוף הפעולה המופלא שלו עם לאבצי וקבאני. "זו שלישייה שמסוגלת להצליח בכל קבוצה", טען שחקן העבר אטיליו לומבארדו, שרצה להעביר לפחות אחד מהם למנצ'סטר סיטי בה הוא עובד.

האמשיק הוא המנוע ההתקפי של נאפולי – קשר יצירתי, טכני, עם חוש מפותח לשערים, משחק ראש טוב (בכל זאת, 1.87 מטרים) והתמצאות נהדרת ברחבה. "אני מאוד אוהב את האמשיק, האמת היא שאני לא הייתי כל כך טוב בגילו", הצהיר פאבל נדבד, אלילו מילדות של הקשר הסלובקי. "צפויה לו קריירה ארוכה ומוצלחת ברמות הכי גבוהות של הכדורגל העולמי". גם חבריו לקבוצה לא מפסיקים להלל. "השחקן שהכי הרשים אותי? אין ספק שהאמשיק", אמר הבלם הארגנטינאי פדריקו פרננדס לאחר הצטרפותו לקבוצה. "הוא משחק בקישור, אבל מגיע בקלות מדהימה לשער וכובש בלי הפסקה. פשוט כישרון ענק".

הבעיה המרכזית, טוענים מבקריו של האמשיק, טמונה בנטייתו להיעלם במשחקים גדולים. הוא אמנם כבש את השער הראשון ב-1:3 על מילאן במאי 2008, מה שהיה הניצחון האחרון של נאפולי על הרוסונרי והיחיד ב-16 השנים האחרונות, אולם בשני המשחקים מול האלופה בעונה שעברה התקשה לבוא לידי ביטוי. זו העונה בה אמור האמשיק להסיר את התווית ולהוכיח שהוא מסוגל להתעלות ברגעי האמת. הופעה מחשמלת מול מילאן בסן פאולו עשויה לשדרג אותו למעמד חדש, ולא רק בקרב אוהדי נאפולי.

כדורגל איטלקי בוואלה! ספורט

פאבל נדבד שחקן נבחרת צ'כיה. Petr David Josek, AP
טוען שלא היה טוב כמו האמשיק בגיל כל כך צעיר. פאבל נדבד/AP, Petr David Josek

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully