וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וילנאי: אסון כמו התאומים יכול לקרות גם כאן

בחלוף עשור, משחזר השר להגנת העורף בראיון מיוחד את הרגעים בהם הבין את גודל האסון שהכניס את ארגון הג'יהאד העולמי למלחמה מול ארה"ב - ואינו שולל את האפשרות לתרחיש דומה בת"א

ב-11 בספטמבר 2001 כינס ראש הממשלה דאז אריאל שרון את הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון חירום בעקבות אסון מגדלי התאומים בניו יורק. בין הנוכחים היה גם שר המדע, התרבות והספורט דאז, אלוף במילואים מתן וילנאי, כיום השר להגנת העורף. "אני זוכר את זה כאילו זה היה אתמול", סיפר וילנאי בשיחה עם וואלה! חדשות, במלאת עשור לפיגוע הגדול בתולדות המעצמה האמריקאית. "השעה הייתה 16:00. שר הביטחון (פואד בן אליעזר א.ב), נכנס לישיבה וסיפר שמטוס התנגש באחד ממגדלי התאומים בניו יורק. חשבנו שזה מטוס קטן. לא הבנו את המשמעות, כי לא ראינו את התמונות. רק לאחר מכן התברר גודל האסון".

בראייה לאחור, למה הצליח אל-קאעדה לגרום באמצעות הפיגוע המשולב על אדמת ארה"ב?

"למעשה, פיגוע התאומים היה באופן טקטי הישג מדהים לאל-קאעדה לצערנו. עם זאת, כשאנחנו בוחנים מעשית את התחום האסטרטגי זה היה כישלון עבור ארגון הג'יהאד העולמי, כי ארצות הברית נכנסה למלחמה מולו. מאז, אל-קאעדה חטף מכות קשות. הם שורדים בצורה כזו או אחרת, אבל להיכנס למלחמה מול ארצות הברית זו שגיאה חמורה. בראייה לאחור, אנחנו מבינים זאת היום היטב".

עשור לאסון התאומים - סיקור מיוחד:
עשור אחרי: עסקים כרגיל, אבל משהו השתנה
עשור ל?11 בספטמבר: טרגדיה אמריקנית
עשור לאסון - סרטים קצרים
לינדה האניק: עדות של ניצולה
לקום מן העפר: תיירים מהעולם

האנדרטה הנבנית במקום בו עמדו מגדלי התאומים עד לפיגועי 11 בספטמבר 2001, ניו יורק, 15 ביולי 2011. AP
אנדרטה הנבנית במקום בו עמדו מגדלי התאומים/AP

בימים שאחרי הפיגוע היה נראה שהמלחמה בטרור תסתיים מהר מאחר ולא מדובר בארגוני טרור גדולים. מה היום אנחנו יודעים שלא ידענו אז?

"בהרבה מובנים, אנחנו נמצאים במלחמת עולם שלישית בכל החזיתות. לא מדובר רק במלחמה של ארה"ב בעירק ובאפגניסטן, אלא במקומות נוספים בעולם. אני משווה את מה שקרה בתאומים לפרל הרבור של מלחמת העולם השלישית. ניצחון טקטי לפנים, ולאחר מכן ניצחון לאמריקאים - ובפועל הפסד יפני של הקיסרות. העולם החופשי נגד האיסלם הקיצוני. זה מה שקרה בפועל. מאז אסון התאומים, כל מדינה הסיקה את המסקנות שלה ומתנהגת בהתאם".

מה הסיכוי שתרחיש קיצוני שכזה יקרה מחר במגדלי עזריאלי?

"הכל יכול לקרות אצלנו. מצד שני, אנחנו עושים את הכל כדי שזה לא יקרה. זהו תהליך לא פשוט, מורכב וארוך. בוש הבן הכריז לפני כעשור על מלחמה בטרור במשך עשר שנים, מלחמה שעודנה חיה ובועטת. אנחנו במלחמה חסרת פשרות, וכדי לנצח בה צריך חוסן לאומי של החברה".

אחת התוצאות הישירות לאסון התאומים היא הקמת המשרד להגנת המולדת. משום מה, נוצר הרושם שבישראל מערימים קשיים על הרעיון להקים משרד להגנת העורף. מי הם האנשים?

"ראש הממשלה הנחה באופן חד וברור להקים את המשרד. המשרד נותן פתרונות, אבל הפקידות חוסמת אותנו. אם לא הייתי חש אחריות לתפקיד וחשיבות - מזמן הייתי עוזב".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully