וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב אריאל: הציבור הדתי חייב למחות על הדיור

מוטי לוי

9.8.2011 / 12:27

כמעט חודש למחאת האוהלים, ועדיין לא רואים במאהלים כיפות סרוגות. שיח הרבנים של וואלה! חדשות מארח את הרב יעקב אריאל, הרב הראשון שהתייחס למחאה בפומבי, שמסביר מדוע מתקשים הדתיים לתמוך במחאה

רב שיח עם הרב הראשי של רמת גן הרב יעקב אריאל, יולי 2011. עומר מירון
רב שיח עם הרב הראשי של רמת גן הרב יעקב אריאל, יולי 2011/עומר מירון

בחודש האחרון, מאז החלה מחאת האוהלים ברחבי הארץ, עולה וחוזרת השאלה לגבי צביונה החילוני של המחאה, ומקומם של חובשי הכיפות בתוך ההפגנות על יוקר המחיה. אורח השבוע בשיח הרבנים של וואלה! חדשות הוא הרב יעקב אריאל, מבכירי הפוסקים בציונות הדתית, שהיה הרב הראשון שהתייחס למחאה בפומבי וקרא לציבור הדתי להשתתף בה.

הרב אריאל, רבה הראשי של רמת גן ונשיא ארגון רבני צהר, נולד ב-1937 בירושלים. את השכלתו התורנית רכש בישיבת בני עקיבא בכפר הרואה, במדרשיית נועם ובישיבת מרכז הרב. בעבר כיהן כרב המושב כפר מימון וכראש הישיבה בימית שפונתה ב-1982. הרב אריאל התמודד בעבר לתפקיד הרב הראשי לישראל וכן לתפקיד חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, אך מעולם לא נבחר.

מדוע עדיין לא רואים את הציבור הדתי במחאת האוהלים?
"גם אני שואל את השאלה הזאת. ראשית כל הנושא הוא נושא כלל ישראלי שנוגע לכולם - הציבור הדתי במצוקה לא פחות מאחרים. דווקא מצוקת הדיור בציבור הדתי יותר קשה, כי יש משפחות גדולות יותר וזוגות שמתחתנים מוקדם יותר, לכן הציבור הדתי חייב למחות בנושא של הדיור יחד עם כולם. אבל יש כאן שתי בעיות, ראשית, על המחאה הכללית עלו טרמפיסטים שונים, לכן הציבור הדתי נזהר, ובעיה נוספת שהיא בעיה טכנית: הפגנות שנעשות בשבת מדירות מראש את הציבור הדתי, וכן הפגנות שמתקיימות עם לבוש לא מתאים מדירות אף הן את הציבור הדתי. עם זאת, קם מאהל של הציבור הדתי ברמת גן, בעידודי, לאור מצוקת הדיור. דירת חדר וחצי, למשל, ששכירותה עלתה עד היום 3,000 שקלים לחודש, כיום עולה כבר 3,500 שקלים בחודש".

רב שיח עם הרב הראשי של רמת גן הרב יעקב אריאל, יולי 2011. עומר מירון
רב שיח עם הרב הראשי של רמת גן הרב יעקב אריאל, יולי 2011/עומר מירון

מי הם אותם "טרמפיסטים" שעלו על המחאה?
"חלק רוצים להפיל את הממשלה הנוכחית כאשר הנושא של המחאה לא קשור דווקא לממשלה הזאת אלא גם לממשלות קודמות, יש גם פוליטיקאים שתפסו טרמפ על המחאה".

הציבור הדתי משמיע הרבה טענות כנגד המחאה, אבל אולי דווקא ההיעדרות שלו מהמחאה מאפשרת לצבוע אותה בצבעים חילוניים יותר?
"אין הפגנה ספונטנית, צריך לשאול את אנשי הארגון. אני כרב מהיום הראשון טענתי שצריך למחות. אולי במקומות אחרים ובצורה נפרדת, עם אג'נדה אמיתית ונכונה יותר. וגם כיום, אני קורא לציבור הדתי לצאת להפגין".

אתה מדבר על מחאה נפרדת, האם אתה בעד שיתוף פעולה עם מארגני המחאה החילונית הכללית?
"בהחלט. עקרונית כן. טכנית יש חשדות שכשתעשה הפגנה משותפת יצוצו כל מיני שלטים שלא בשליטתך, כי אין שליטה על הנעשה בהפגנה. אבל עקרונית אני בעד שיעשו גם הפגנה משותפת".

בימים האחרונים ראינו אמנים, סופרים וזמרים שבאו להזדהות עם המוחים. מדוע אנו לא רואים כמעט רבנים שיורדים אל העם היושב באוהלים?
"ברמת גן ירדתי. גם לרוטשילד הוזמנתי לבוא אבל יש לי בדיוק אירוע שנופל ביום בו הוזמנתי. כל רב יפעיל את שיקול דעתו. הרבנים כולם כואבים ואומרים את הדברים. הם לא מאורגנים אבל הם מדברים בדרשותיהם על התופעה".

מה דעתך על מתווה הפתרון שהציג ראש הממשלה לבעיית הדיור?
"צריך לקבוע לו"ז לביצוע. אם הוא יקבע לו"ז, ותוך חודשיים באמת הפתרון מתבצע ותוך חצי שנה רואים תחילת בנייה זה בסדר. אבל לא יתכן שיהיו פתרונות ללא לו"ז עם הוראות חד משמעיות והנחיה שפקיד שלא יציית יפוטר. מה הבנייה כל כך יקרה? כי יושבים ביורוקרטים עם כוונות טובות ומישיבה לישיבה לוקח חודשים ושנים עד שמתכננים. הביורוקרטיה אוכלת כל חלקה טובה. כמו כן, אני מציע שיפשירו מהיום למחר קרקעות זמינות בפריפריה, ושיפשירו את ההקפאות במקומות שאפשר"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
רב שיח עם הרב הראשי של רמת גן הרב יעקב אריאל, יולי 2011. עומר מירון
רב שיח עם הרב הראשי של רמת גן הרב יעקב אריאל, יולי 2011/עומר מירון

לא מדובר כאן רק במחאת הדיור, גל של מחאות שוטף את הארץ; עם איזה מחאות הציבור הדתי מזדהה יותר מכל?
"כל המחאות צודקות. היה כאן סכר שעצר את כל המחאות, הוא נסדק עם מחאת הקוטג', ומהקוטג' החלבי זה עבר לקוטג' של מגורים. בישראל הלכו על שיטה קפיטליסטית רדיקלית שהוכיחה את כשלונה. כשהתחילה המדיניות הכלכלית החדשה, ביבי המשיל את הכלכלה דאז למכונית שנכנסה לבור, והוא אמר שכעת כולם מתבקשים לרדת ולעזור לדחוף את המכונית. לפי אותו המשל אני רוצה להמשיך, שמה שקרה בסוף הוא: שיצאנו לעזור למכונית ולדחוף אותה, אבל היא ברחה לנו. כעת צריך לתפוס אותה".

בשנת 2003 אתה היית בין המועמדים לתפקיד הרב הראשי לישראל. לבסוף לא נבחרת לתפקיד בהליך שנתפס בעיני רבים כאחד ההפסדים הצורבים ביותר של הציונות הדתית לממסד החרדי. האם מאז השתנה היחס שלך למוסד הרבנות בישראל?
"לא השתנה. כי כבר כמה קדנציות שהרבנות נמצאת במשבר. זה לא התחיל עכשיו. המשבר נמשך כבר שלושים-ארבעים שנה, מאז שבשנת 1972 הדיחו את הרבנים הראשיים, הרב יצחק ניסים והרב איסר יהודה אונטרמן לטובת מינויים של הרב עובדיה יוסף והרב שלמה גורן לתפקיד, שעם כל גדולתם יכלו להיבחר כל אחד בזמנו. ההדחה הזאת גרמה מאז למשבר ברבנות. מאז בבחירת הרבנים הראשיים התערבו גורמים פוליטיים, ומאז כל נקיי הדעת משכו את ידיהם מהתפקיד. פה ושם אנחנו גם זוכים לאנשים גדולים, אבל כל מוסד הרבנות מאז ההדחה ההיא נמצא המשבר".

רב שיח עם הרב הראשי של רמת גן הרב יעקב אריאל, יולי 2011. עומר מירון
רב שיח עם הרב הראשי של רמת גן הרב יעקב אריאל, יולי 2011/עומר מירון

יש דרך להוציא את הרבנות מהמשבר הזה?
"היום זה כבר מאוחר מדי. הסמכות ההלכתית היום היא כבר לא ברבנות הראשית. עם זאת יש כאן מסגרת ארגונית חשובה שצריכים אותה. מסגרת זאת אמונה על הכשרות, הנישואין וגירושין, וכמסגרת מסודרת השמורה היטב על פי ההלכה היא נצרכת. אבל, כאמור, לגבי הסמכות אין ספק שהרבנות הראשית היום היא כבר לא הסמכות העליונה. לדוגמה, יש היום שלושה רבנים ראשיים ספרדיים חיים. אחד מכהן ועוד שניים לשעבר. מי הסמכות היום? הסמכות כבר לא נקבעת יותר על ידי המוסד והבחירות אלא באופי האדם המדובר עצמו".

מה המסר שלך לגולשי וואלה! חדשות?
"לחזור לאמירה החברתית של נביאי ישראל שהם צעקו חמס. ככל שהנושא החברתי יהיה צודק במדינה כך הכל ייראה אחרת".

הרבנים מדברים על הכל ברב שיח:
רב הנחל החרדי על שירת נשים בטקסים צבאיים
הרב אליקים לבנון על עתיד השמאל
הרב יובל שרלו על חוק והלכה
רב הכותל על עתיד הר הבית
הרב אברהם שרמן על הגיורים המודרניים
הרב שלמה אבינר על התקשורת המוטית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully