וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתלטות עוינת נוסח רוסיה מעיבה על יחסיה עם ארה"ב

עו"ד סרגיי מגניטסקי מת ב-2009 בבית מעצר במוסקבה. נסיבות מותו כוללות פרשה מסועפת של גניבת מאות מיליוני דולרים ותקרית דיפלומטית, אולם מעל הכל, מגוללות סיפור על רוסיה עצמה

סרגיי מגניטסקי, עו"ד בן 37, מת ב-16 בנובמבר 2009 באגף רפואי של בית מעצר במוסקבה, לאחר 11 חודשים במעצר. על כך אין עוררין. כל שאר הפרטים של "תיק מגניטסקי" – אחת הפרשיות המסועפות והמסואבות ביותר שראתה רוסיה בשנים האחרונות, הרבה פחות חד משמעיים. מה שבטוח זה שכיום התיק הזה עוד רחוק מסיום, ובחודשים האחרונים הוא אף יצר תקרית דיפלומטית חמורה בין ארצות הברית לבין רוסיה.

זהו סיפור על הדרך הרוסית הייחודית לעשיית עסקים, על גניבת 200 מיליוני דולרים, על פירמידה של שחיתות שלטונית שקשה להבין את מימדיה ואת משמעותה עבור המדינה אם אתם לא עוקבים אחר פרסומי האופוזיציה של רוסיה. ומעל הכל, זהו סיפור על רוסיה עצמה.

השתלטות עויינת, אבל באמת עויינת

"השתלטות עויינת" הוא מושג מוכר מאוד בכלכלה המערבית. מדובר בניסיון לרכוש חברה ולהחליף את הנהלתה, לפעמים באמצעות חברות קש או מתווכים, כך שההנהלה הנוכחית לא תגלה את מה שעומד לקרות. ברוסיה למושג הזה יש פירוש אחר, מילולי הרבה יותר.

השתלטות עויינת בנוסח הרוסי כוללת, בדרך כלל, פשיטה של כוחות ביטחוניים כאלה או אחרים - אנשים במסיכות עם צווים מוזרים מבית המשפט - על משרדי החברה והחרמת הציוד שלה. זמן מה לאחר מכן, מסתבר שהציוד הזה, שכולל בדרך כלל חותמות ומסמכים רשמיים, שימש להעברת בעלות של החברה, כאשר אלמונים שמתנדפים במהרה מייצגים, כביכול, את החברה ומסכימים להליכים. אם עוקבים אחר התקשורת ברוסיה, מסתבר שזה קורה לא מעט. לפעמים לחברות שאפשר לבזוז, ולפעמים לבנקים שאפשר לנצל על מנת להעביר סכומי עתק לחו"ל תוך יום, ואז לסגור את הבנק.

כך גונבים 230 מיליון דולרים

וויליאם בראודר, איש עסקים אמריקאי, שניהל את אחת מחברות ההשקעות הגדולות ברוסיה - Hermitage, טוען שזה קרה גם לו. מבראודר עצמו, אגב, נשללה ויזת כניסה לרוסיה עוד בשנת 2005, ללא כל הסברים מיוחדים. אך הרמיטג' המשיכה לפעול. קיץ 2007 הוא הנקודה בה נכנס לתמונה סרגיי מגניטסקי - אחד מעורכי הדין של הרמיטג', ושותף בכיר בחברת ייעוץ המס הבינלאומית Firestone Duncan.

זה התחיל כשעל המשרדים של הרמיטג' ופיירסטון דאנקן פשטו כוחות הבטחון הרוסיים, כחלק מחקירה על ניהול לא תקין. הרמיטג' הואשמה, למשל, בקניית מניות של חברות בעלות ערך אסטרטגי, בהן אסור לישויות לא-רוסיות להחזיק מעבר לגבול מסויים, באמצעות נכים ומובטלים באזור מרוחק של רוסיה. היא גם הואשמה בניסיון לאי-תשלום מיסים.

מה שקרה אחר כך, לטענת בראודר ומגניטסקי, הוא שוד ענק של רוסיה : שלוש חברות בת של הרמיטג' החליפו בעלות בין יום, ודרשו מרשות המיסים של רוסיה החזר מס בשווי של כ-230 מיליוני דולרים, שכביכול "שולם בטעות". הרשות החזירה את הכסף הזה, אך לידי מי? מערכת המשפט של רוסיה טענה, ועודנה טוענת, שהרמיטג' היא זו שגנבה את הכסף מקופת המדינה. אנשי הרמיטג' טוענים כי מדובר בכנופיית בכירים, שאף עשתה זאת תוך שיתוף פעולה עם גורמי ממשל.

עורך הדין שסירב לשתוק

כיום טענותיהם מוצגות באתר האינטרנט, אך ב-2007-2008 היה זה סרגיי מגניטסקי שחקר את הנושא, והתחיל לדבר עליו הן עם הפרקליטות והן עם כלי התקשורת. מגניטסקי אף גילה, לטענתו, שכמה שנים קודם לכן אותם האנשים כבר גנבו מקופת רוסיה כ-240 מיליוני דולרים. ואז, בדצמבר 2008 הוא נעצר, והואשם בסיוע לאי-תשלום מיסים בגובה רב במיוחד. בית המשפט אישר להחזיק אותו במעצר עד תום ההליכים, כשהוא מקבל את הטענה של הפרקליטות, על פיה יש חשד כי מגניטסקי יברח מרוסיה.

ביולי 2009 החל מצבו של סרגיי מגניטסקי להידרדר, ובסוף אותו החודש הוא הועבר לבית מעצר אחר, כזה שאין בו בית חולים. עורכי הדין שלו התחילו להתלונן על התנאים הקשים, על היעדר הטיפול הרפואי ועל כך שהתרופות אותן אימו מעבירה לו מוחרמות. באמצע נובמבר 2009 סירב בית המשפט לשחרר את מגניטסקי למעצר בית, כשלאחר מכן התברר כי השופטים כלל לא דנו בבקשות הרפואיות שלו. כמה ימים לאחר מכן, הועבר עורך הדין לבית חולים, בו נקבע כי יש לו דלקת בלבלב. אך במקום ניתוח דחוף, קראו רופאיו לפסיכיאטרים, כביכול לאחר שמגניטסקי התחיל להתנהג בצורה בעייתית, ואלה כבלו אותו לכסא. בערב הוא מת.

עוד בנושא:
אתר חבריו של מגניטסקי ואנשי הרמיטג', שחושף את המעורבים במותו ואת הנכסים הרבים שלהם

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

קדוש מעונה, הדור הבא

מה שקרה לאחר מכן, נראה כאילו הפתיע את כל המעורבים בדבר. מותו של מגניטסקי עלה לכותרות, ולא ירד מהן. אלה היו אמנם בעיקר כלי תקשורת של האופוזיציה, אך ההמולה סביב מותו הייתה רבה כל כך, עד שגם הממשל שם לב לעניין. נשיא רוסיה, דמיטרי מדוודב, דרש חקירה בנושא, ומספר מנהלים בשירות בתי הסוהר אף פוטרו מהר מאוד.

בשנה וחצי שעברו מאז, עסקו שתי ועדות בחקירת בנסיבות המוות של מגיטסקי - אחת של הפרקליטות והשניה שהינה הועדה הנשיאותית המיוחדת לענייני זכויות אדם. הועדה של הפרקליטות, שפרסמה את מסקנותיה רק בחודש יוני השנה, האשימה אך ורק את הרופאים, ולא מצאה פגם בפעילויות של החוקרים, ביניהם גם כמה אנשים שהואשמו על ידי מגניטסקי בגניבת הכסף מהרמיטג'. הועדה לענייני זכויות אדם דווקא כן הפנת אצבע מאשימה כלפי החוקרים, כמו גם על הפרקליט הראשי של רוסיה שהתעלם מהתלונות של מגניטסקי, וקבעה כי כולם אשמים בצורה כזו או אחרת.

את מידת הרצון של הממשל לחקור מה באמת קרה למגניטסקי אפשר להבין מדבריו של נשיא רוסיה, שהתייחס לכך בחודש שעבר. "מקרה של מגניטסקי הוא, כמובן, מקרה עצוב מאוד". אמר הנשיא מדוודב. "האדם מת, וכנראה, אכן היו שם איזשהם פשעים, שלכל הפחות הובילו לתוצאה הזו. אנשים לא צריכים למות בכלא... אך אני מאוד לא רוצה שנהפוך בעיה של מספר רב של אנשים, שכנראה יושבים בכלא לא תמיד מסיבות נכונות או צודקות, לכדי תיק אחד. לפעמים אני מרגיש כי במדינתנו יש רק שתי בעיות שצריכות להדאיג את מי שעוסק בזכויות אדם, את הפרקליטות ובסופו של דבר את הנשיא - תיק מגניטסקי ותיק חודרקובסקי (אוליגרך שיושב בכלא מאז 2003, מסיבות מוזרות יותר ופחות. -ד.ו). אלה תיקים רצייניים וגדולים, אך אני חושב שאנו צריכים להסתכל יותר לעומק".

ארצות הברית עוקבת

בשבועות האחרונים חלה התפתחות משמעותית מאוד בכל הסיפור - מפני שהוא הפך לתקרית בינלאומית בין רוסיה לבין ארצות הברית. זה התחיל כשעיתון ה"וושינגטון פוסט" פרסם כי משרד המדינה האמריקאי הכין רשימה של המעורבים במותו של מגניטסקי, והכריז כי אסור עליהם להיכנס לתחומי ארצות הברית. האמריקאים החליטו לא לחכות עד אשר רוסיה תשלים את החקירה בנושא ותגיש כתבי אישום.

מדוודב, יש לומר, התעצבן. יום לאחר הפרסום בפוסט, הוא הכריז כי הנחה את משרד החוץ הרוסי להכין רשימת תגובה, של אזרחים אמריקאים להם אסור יהיה להיכנס לרוסיה. לא ברור, נכון לעכשיו, מי ייכנס לרשימה השחורה הזו.

הכוונה של הממשל האמריקאי ברורה - שם לא מרוצים מגרירת הרגליים של רוסיה בתיק הזה, ומכך שאנשים שכחו כבר שבכל הסיפור הזה נעלמו יותר מ-200 מיליוני דולרים שבגניבתם מואשמת חברה אמריקאית. את הכסף הם אמנם לא יראו, ואת הצדק כנראה גם לא, אבל בארצות הברית מבקשים להראות לרוסיה שיש חוקים למשחק הכלכלי, וש"השתלטות עויינת" לא צריכה או יכולה להסתיים במותו של אדם.

עוד בנושא:
ארה"ב הרכיבה רשימת אסורי כניסה לאזרחי רוסיה. רוסיה מבטיחה צעד זהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully