וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הרפורמות במרוקו יצילו את המלך מזעם ההמון?

אזרחי מרוקו אישרו אמש ברוב עצום תיקון לחוקה, שמעביר חלק מסמכויותיו של המלך מוחמד השישי לידי הממשלה. האם הם הלכו להצביע כדי להביא שינוי, או מתוך פחד שהוטמע בהם לציית לחוק?

מלך מרוקו מוחמד השישי רשם לעצמו ניצחון סוחף הלילה (שבת), לאחר שאזרחי המדינה אישרו ברוב סוחף את הצעתו לשינויים בחוקת המדינה. ההצעה נועדה להרגיע את הרוחות בממלכה ולמנוע בה מהומות, כפי שהתחוללו בכמה ממדינות העולם הערבי בדרישה לדמוקרטיה. למעשה, ההצבעה הייתה גם קריצה לעמיתיו של המלך מוחמד במפרץ הפרסי. אלה סירבו עד כה להיענות לדרישות עמם לכונן רפורמות של ממש.

ממשרד הפנים ברבאט נמסר כי בתום ספירת 94% מהקולות, עולה כי 98.5 אחוזים מהמצביעים תמכו בהצעת המלך להעביר חלק רחב מסמכויותיו לממשלה, וכי רבים מהמצביעים היו צעירים שגילם נמוך מ-35. עוד נמסר מרבאט כי בקלפיות - שבהן נרשמו 73 אחוזי הצבעה מכלל בעלי זכות הבחירה - נשמר שקט מופתי במהלך העמידה בתורים. דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, מארק טונר, שבירך אמש על משאל העם, ציין אף הוא לחיוב את "השקט" שליווה את עריכתו.

למרות הרפורמות הנרחבות שעליהן הצביעו אזרחי מרוקו, נקבע בהן כי המלך יישאר בתפקיד ראש הקבינט הרשמי ומפקד הצבא, והממונה הרשמי על בתי המשפט ובתי הדין הדתיים. עם זאת, נקבע כי השפות המדוברות בפיהן של בני המיעוט הברברי יוכרו כשפות רשמיות לצדה של הערבית, וכי יבוטלו כמה חוקים שהפלו נשים. כמו כן, התואר "המקודש" יוסר משמו של המלך במסמכים הממשלתיים, למרות שהוא ימשיך לשאת באופן מסורתי את הכינוי "שליט המאמינים".

הפגנה נגד השלטון ברבאט, מרוקו, 20 בפברואר 2011. רויטרס
מחאה נגד המלך: "שוויון = צדק; דמוקרטיה = חוקה חדשה"/רויטרס

באופן טבעי, הרפורמות רחוקות מאלה שדרש העם, אך הן עדיין מהוות התקדמות רבה בהפיכת מרוקו לדמוקרטיה. עוד נקבע כי המלך ישמור בידיו את הזכות לפזר את הפרלמנט, אך לא באותה הקלות ובאופן פתאומי כפי שיכול היה לעשות זאת עד כה.

בתנועת המחאה העממית "20 בפברואר", מנגד, טענו כי משאל העם נערך שלא בפיקוח, וכי ממשקיפים שהציבו בקלפיות, עולה כי מספר המצביעים האמיתי נמוך בהרבה מזה שעליו דווח. "עוד מלכתחילה, ידענו שתוצאות משאל העם יכריעו בעד הרפורמה - אך לא בהכרח מהסיבות הנכונות", אמרה וידאד מלחף, פעילה בתנועה. לדבריה, מה שדחף את העם להגיע לקלפיות, פרט לעוני שפשה ברחובות והבערות הרבה, היה בעיקר הפחד מהמלך. היא אמרה כי חרף אישור הרפורמות, ההפגנות השבועיות שמארגנת תנועתה ימשיכו להתקיים כרגיל, כבר מחר בערב.

תנועת האופוזיציה "20 בפברואר", בניגוד לארגונים עממיים דומים במדינות אחרות, לא הצליחה לכבוש את הציבור כולו בסערה. בטוניסיה ובמצרים, למשל, התאחדה האוכלוסייה סביב הקריאה להדיח את המלך והנשיא. במרוקו, רבים אתמול התעלמו מהקריאות שהפיצו אנשי התנועה להחרים את משאל העם.

"הצבעתי 'כן לרפורמה' כי אני חייבת, לפי החוק הדתי", סיפרה סמירה דנגור, גימלאית של משרד החקלאות ברבאט. לעומתה, יונס דריוקי בן ה-29, אמר כי לא הגיע לקלפי משום שלא טרח כלל להנפיק לעצמו ספח הצבעה. "למען האמת, לא אכפת לי מזה. מי שרצה לעשות טוב לעם, היה יכול לעשות זאת כבר לפני שנים", סיפר אתמול, בעת שניצל את ההצבעה כדי ללכת לחוף הים עם הגלשן שלו.

עוד בנושא:
לפני עשרה ימים: הכרזת המלך על הרפורמה
ממה חושש מלך מרוקו? מגורל דומה לנשיא טוניסיה
או כמו זה של מובארק המודח: "כולם הפקירו אותי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully