וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים בצעדה בי-ם: 3 נפצעו קל ו-24 נעצרו

איילה חננאל ומוטי לוי

1.6.2011 / 19:35

אלפי השוטרים שנפרש?ו במזרח הבירה כדי לאבטח את צעדת "ריקוד הדגלים" לא מנעו את העימותים שפרצו בין פעילי ימין לתושבים ערבים. מספר בני אדם נפצעו מפגיעות אבנים ורבים עוכבו לחקירה

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, קריינות: אביב אברמוביץ, עריכה: טל רזניק)

כ-2,000 שוטרים ומתנדבים מאבטחים את אירוע ריקוד הדגלים המסורתי בירושלים, שעובר השנה באופן חריג גם באזור שכונת שייח' ג'ראח שבמזרח העיר. כ-45 אלף בני אדם משתתפים באירוע, שהחל בשעות אחר הצהריים (רביעי). סמוך לשער שכם צועדים יהודים וערבים יידו אבנים וכוחות משטרה הפרידו בין הצדדים. שניים מביניהם, יהודי וערבי, נפצעו קל ופונו על ידי מד"א לקבלת טיפול רפואי. סמוך לצומת רוקפלר בירושלים התבצע יידוי אבנים לעבר צועדים יהודים וצועד נוסף נפגעי קל בראשו. שני מיידים נעצרו לחקירה. בעימותים שהתקיימו במקום נעצר תייר אחד שתקף את הצועדים.

מעט לאחר תחילת הצעדה פרצו עימותים בין משתתפי ריקוד הדגלים לבין פעילי שמאל המפגינים במקום ללא אישור וערבים תושבי מזרח העיר. שני מפגיני שמאל עוכבו לחקירה על ידי המשטרה.

כשעברה הצעדה בשכונת שייח' ג'ראח צעקו המשתתפים לעבר פעילי שמאל "בוגדים" ולעבר התושבים במקום "מוות לערבים", בעוד פעילי השמאל קראו לעברם "נאצים" ו"רוצחים". המשטרה עיכבה כמה מהמשתתפים ושחררה את חלקם אחר כך. עם זאת, לא נרשמו תקריות אלימות בשל אבטחת כוחות יס"מ במקום.

כשעברה הצעדה בשכונת שמעון הצדיק בעיר, סמוך לשער שכם נעצרו חמישה צועדים יהודים לאחר שקראו קריאות לאומניות וניסו לפגוע בערבים. בשכונת סילוואן שבמזרח העיר נעצרו לפני זמן קצר שבעה בני אדם שיידו אבנים לעבר כוחות משטרה, כוח מג"ב עצר אותם והם נלקחו להמשך חקירה.

ח"כ אחמד טיבי התייחס מוקדם יותר לחגיגות יום ירושלים ואמר כי "יום ירושלים הוא חג שמקבע את כיבוש אל-קודס על ידי רקדני דגלים למיניהם ופוליטיקאים שיכורים הנגועים בתסמונת ירושלים קטלנית. הגיע הזמן לבטלו". הוא הוסיף ואמר כי ריקוד הדגלים הוא "מופע חולני של כובשים ערלי לב מול הנדכאים והנגזלים בשייח ג'ראח".

תושב שייח' ג'ראח, נאסר עאווי, אמר לוואלה! חדשות, כי המצעד הוא "מצעד פרובוקטיבי נגד האוכלוסייה הפלסטינית שמתגוררת במקום. מי שישתתף במצעד אומר לממשלה: תמשיכו עם הגזענות, תמשיכו להכחיש את זכותם של הפלסטינים לחיות בירושלים, תמשיכו עם הטרנספר נגד הערבים. הרי מה שקורה היום בירושלים המזרחית הוא טרנספר. מה שישראל לא עשתה ב-67' דרך מלחמה, הממשלה עושה היום דרך בתי המשפט".

דניאל ארגו, פעיל בתנועת "סולידריות שייח' ג'ראח", אמר כי זו הפעם הראשונה שמצעד הדגלים עובר בתוך מזרח ירושלים. "בדרך כלל המצעד היה יוצא מגן סאקר דרך רחוב יפו. השנה לראשונה, ובגיבוי עיריית ירושלים, המצעד הועבר למזרח העיר. מצעד כזה הוא פרובוקציה גסה, שבאה כחלק משורת פרובוקציות של עיריית ירושלים, כגון חנוכת ההתנחלות בראס אל-עאמוד". לדברי הפעילים, תושבי השכונה ופעילי שמאל מתכוונים להגיע בשעה ארבע וחצי כדי להפגין נגד המצעד: "נהיה שם כדי לחצוץ בין המתנחלים לבין בתי הפלסטינים", אמר ארגו.

מעמותת 'עם כלביא' המארגנת את הצעדה נמסר, כי היא מתקיימת "כביטוי לשמחה הגדולה על כך שב-1967 חזרה ירושלים לישראל כפי שהייתה במשך שנים. אנחנו מבחינתנו רוצים אירוע שקט. אם אנרכיסטים רוצים להרוס שמחה ישראלית, צריך לשאול אותם למה הם מנסים להרוס ולמה הם מקנאים. אנחנו קוראים להם להפסיק עם ההפגנות האלה. ככל שיענו אותנו כן נרבה וכן נפרוץ. אנחנו רוצים לשמח ולבנות והם רוצים להרוס".

הצעדה יצאה בעבר אל הכותל מרחוב המלך ג'ורג' דרך רחוב יפו. האירוע הועבר השנה למסלול חלופי בשל דרישת העירייה למנוע את השבתת פעילות הרכבת הקלה. בהתאם לפשרה שהושגה בשבוע שעבר בבג"ץ, תצא הצעדה משני מוקדים: המוקד הראשון, שישמש מקום התכנסות לגברים, הוא מגרש הספורט הסמוך לבניין המטה הארצי של משטרת ישראל בקריית הממשלה.

המוקד השני, בו יתכנסו הנשים, נמצא בסוף רחוב סנט ג'ורג', על יד בית המלון 'עץ הזית'. בשני המוקדים יתקיימו הרקדות המוניות עם דגלי ישראל, כשבסיומן יצאו המשתתפים בצעדה לעבר הכותל המערבי, שם תתקיים עצרת החג המרכזית. כל הצירים המובילים למקטע כביש 1 (דרך חיים בר לב) בו תתקיים הצעדה ייחסמו עד השעה שבע בערב.

בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

לפניות לכתבים: מוטי – moti.levi@walla.com איילה - plilimm@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully