וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרביה: נעצר אדריכל טבח המוסלמים בבוסניה

נשיא סרביה הודיע כי רטקו מלאדיץ', מפקד "הצבא הסרבי-בוסני" העומד בין היתר מאחורי טבח האלפים בסרברניצה ב-1995 ומבוקש בגין רצח עם, נעצר במדינה ויוסגר לידי בית הדין הבינלאומי

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל)

רטקו מלאדיץ', המבוקש הבכיר ביותר בגין פשעי מלחמה שבוצעו במלחמת האזרחים בין הסרבים למוסלמים בבוסניה בשנות ה-90, נעצר בסרביה ויוסגר לבית הדין הבינלאומי. כך הודיע בצהריים (חמישי) נשיא סרביה, בוריס טדיץ', במסיבת עיתונאים בבלגרד.

מלאדיץ', שהיה מפקדה של המיליציה הצבאית הסרבית בבוסניה ("הצבא הסרבי-בוסני") במהלך המלחמה בשנים 1992-1995, מבוקש בידי בית הדין הפלילי הבינלאומי המיוחד שהוקם בהאג בעקבות המלחמות ביוגוסלביה לשעבר, שבפניו הועמד לדין בין היתר גם נשיא סרביה, סלובודן מילושביץ' (שמת ב-2006, לפני סיום משפטו), ובו עומד כיום לדין גם רדובאן קראדיץ', שהיה המנהיג הפוליטי של הסרבים בבוסניה בשנות המלחמה וכיהן כנשיא "רפובליקה ספרסקה" שהקימו בין 1992 ל-1996.

גם נגד מלאדיץ', שעמד בראש הזרוע הצבאית של "רפובליקה ספרסקה", כבר הוגש בבית הדין כתב אישום , בהעדרו, בגין עבירות של רצח עם, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. בין היתר, הואשם בהובלת המצור בן שלוש השנים על סרייבו, בירת בוסניה, במהלכו הופגזו אזרחים בקביעות, ובהנהגת טבח סרברניצה - עיירה שכ-8,000 מתושביה המוסלמים, בהם ילדים רבים, נרצחו בידי חיילי מיליציה סרביים בין 11 ל-22 ביולי 1995.

רטקו מלאדיץ', מפקד מיליציה סרבית במלחמה בבוסניה בשנות ה-90, המבוקש בגין פשעי מלחמה. רויטרס
מלאדיץ' עם חייליו בסרייבו, 1993/רויטרס

מקורות משטרתים בסרביה מסרו לרויטרס כי מלאדיץ' נעצר בשעות הבוקר המוקדמות בכפר לזארבו, סמוך לעיר זרנג'נין שבצפון מזרח המדינה, ונלקח לחקירה במטה מנגנון המודיעין הסרבי בבלגרד. להודעה הרשמית על המעצר קדמה שורת דיווחים שנפוצו בכלי תקשורת בסרביה ובמדינות נוספות באירופה, בהם צוטטו מקורות במשרד הפנים הסרבי שדיווחו על מעצרו של "אדם הדומה למלאדיץ'", שזהותו נבדקת. הדיווח הראשוני על המעצר הופיע היום בעיתון קרואטי, שדיווח מפי מקורות משטרתיים כי מלאדיץ' נעצר בידי כוחות קומנדו מיוחדים. בהמשך דיווחו כלי תקשורת נוספים על מעצרו של אדם שנשא תיעוד המזהה אותו כאדם בשם מילורד קומדיץ', בעל "קווי דמיון למלאדיץ'". אותו קומדיץ', נלקח לבדיקת DNA, שהוכיחה סופית את זהותו.

קפיצת מדרגה ב"דימוי המוסרי" - בדרך לאיחוד האירופי?

"הסתיים פרק אפל בתולדות סרביה, שהמוניטין שלה אינו מוכתם עוד", אמר הנשיא טדיץ' במסיבת העיתונאים, והוסיף כי המעצר נעשה בתיאום מלא עם בית הדין בהאג, וכי ההליך המשפטי להסגרתו של מלאדיץ' לידי בית הדין כבר נמצא בעיצומו. עוד הוסיף כי אינו יכול למסור פרטים על המעצר, אולם שיבח את עבודת מנגנוני הביטחון, ודחה בתוקף כל טענה בדבר "גרירת רגליים" שבגללה התעכבה לכידתו כל כך הרבה שנים.

נשיא סרביה, בוריס טדיץ', מודיע במסיבת עיתונאים על מעצרו של פושע המלחמה רטקו מלאדיץ', בלגרד, 26 במאי 2011. Darko Vojinovic, AP
"הסתיים פרק אפל בתולדות סרביה, שהמוניטין שלה אינו מוכתם עוד". הנשיא טדיץ' במסיבת העיתונאים/AP, Darko Vojinovic

הנשיא אמר עוד כי המעצר צפוי "להעלות את הדימוי המוסרי" של סרביה בעולם, אך הדגיש כי "יש עוד הרבה עבודה לעשות", והבטיח כי "כל פושעי המלחמה ייעצרו, עד האחרון שבהם". הוא נקב בין היתר בשמו של גוראן חדזיץ', המבוקש על ידי בית הדין בגין רצח מאות קרואטים ושאר מיעוטים.

הסגרתם של כל המבוקשים הסרבים בגין פשעי מלחמה לבית הדין הבינלאומי הוא אחד התנאים העיקריים שהציב האיחוד האירופי בפני סרביה כדי לקבלה לשורותיו. מעצרו של מלאדיץ', לפיכך, מעניק לסרביה רוח גבית משמעותית בדרכה להצטרפות לאיחוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully