וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזר הדין של קצב - שבע שנות מאסר בפועל

שבע שנים בכלא, שנתיים מאסר על תנאי וקנס של 100 אלף שקלים לא' ממשרד התיירות - זהו גזר דינו של הנשיא לשעבר משה קצב שזעק :"השקר ניצח. נעשה לי עוול". השופטים: בעבירות יש קלון

שי מכלוף

(צילום: טל אנגלנדר, קובי אליהו, נועם אשל, שי מכלוף, עריכה: רן צימט, קריינות: אביב אברמוביץ')

שבע שנות מאסר בפועל, שנתיים על תנאי וקנס של 100 אלף שקלים לא' ממשרד התיירות ועוד 25 אלף שקלים ל-ל' מבית הנשיא, נגזרו על הנשיא לשעבר משה קצב הבוקר (שלישי) בבית המשפט המחוזי בתל אביב לאחר שהורשע בשתי עבירות אונס, בשורת עבירות מין ובשיבוש הליכי משפט. השופטים אף קבעו כי אם קצב לא יביע חרטה על מעשיו לא ינוכה שליש מעונשו. עם הקראת גזר דינו חייך קצב ולא זז מכסאו, אולם במהלך הקראת דעת המיעוט הוא פרץ בבכי קל ואף התפרץ לדברי השופטת יהודית שבח וזעק :"מי ששותק זה לא אומר שהוא משלים עם גזר הדין. טעיתם, עשיתם עוול. השקר ניצח. סתמתם לי את הפה". אחיו ועורכי דינו ניסו להרגיעו, אולם קצב אמר לעורך דינו ציון אמיר "ציון, השקר ניצח". קצב קם באמצע הדברים של שבח, התנשק עם בניו ואמר:"השקר ניצח, אתם טעיתם. הם טעו, זה עוד יוכח". קצב פנה לשופטים ואמר: "המתלוננות יודעות שהן שיקרו. הן מלגלגות על פסק הדין. הזדון ניצח". הוא אף פנה לאב בית המשפט השופט ג'ורג' קרא וטען: "לא נתת לי להביא עדים. הפרעת לי כל העדות שלי. איך אפשר להתגונן כך?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משה קצב בבית המשפט הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

שופטי בית המשפט ג'ורג' קרא, מרים סוקולוב, ויהודית שבח הקריאו את גזר דינו של קצב ואב בית המשפט, השופט קרא, ציטט מדעת הרוב ואמר כי "עבירת האונס פוגעת ומחרבת נפשו של אדם. הטרדתן המינית של המתלוננות רמסה את כבודן ונראה דפוס פעולה חוזר ונשנה של פגיעה במתלוננות". במהלך הקראת גזר הדין התפרץ קצב לדברי השופט, שדיבר על העיכובים במשפט, וצעק "לא אני הגשתי את העתירות ולא אני משכתי את הזמן". השופט התעלם מקריאת הבינים והמשיך בדבריו.

הפעילות הציבורית היתה שדה הציד שבו מצא את קורבנותיו"

השופטים ציינו לחומרה את ריבוי המעשים שביצע קצב ולמשך הזמן שבו בוצעו וכן למעמדו של הנשיא לשעבר. "הנאשם הוא סמל", אמר השופט קרא. "העובדה שהנאשם ביצע את העבירות בעת שכיהן בתפקיד הרם היא סיבה לחומרא. כגודל האמון שניתן בו, כן גודל האכזבה. פעילותו הציבורית של הנאשם לא שווה לחומרת מעשיו. מודבר במקרה חסר תקדים. אין העובדה שהיה נשיא כדי להקל בעונשו. עבירת האונס היא העבירה החמורה ביותר בתחום עבירות המין והמסר העונשי שייצא מבית המשפט צריך להיות חד וברור".

השופט ציינו גם את טענת ההגנה לפיה "מאז תחילת הפרשה הנאשם אינו יוצא את ביתו, מאחר ששנאה ובוז מלווים אותו בכל אשר יילך. הוא כלוא בתוך עצמו. מאדם רם ונערץ הפך למושפל". לגבי פעילות הנאשם בתקשורת, אמר השופט כי "לטענת ההגנה אין לראות במעשי הנאשם בתקשורת אלא כהתגוננות גרידא. הנאשם ביקש להגן על עצמו. מהותו של העושה היא הסיבה לפרסום המעשים. חלק מהפרסומים היו מוקדמים, פוגעניים ונמהרים. חלקם האחר היה לגיטימי ופועל יוצא מרום מעמדו של מי שמצוי בעין הסערה".

השופטים הוסיפו ואמרו כי "עבירות ההטרדה המינית לא היו ברף התחתון, ונוספה להם חומרה מיוחדת שכן בוצעו בשירות הציבורי כלפי עובדים הכפופים לקצב. התרחשות העבירות בשירות הציבורי גורמת לפגיעה באמון הציבור". השופט קרא הוסיף ואמר כי "אחרי האונס קצב הוסיף ופגע בא' ובמקור פרנסתה. הפער בין קצב למתלוננות היה עצום, והן נזקקו לתעצומות נפש אדירות רק כדי לבקש ממנו להפסיק". ביחס לעבירות שיבוש הלכי משפט, אמרו השופטים כי "קצב התנהג כאחרון העבריינים. עברו הנקי אינו מהווה שיקול לקולא כמו במקרים אחרים, מכיוון שפעילותו נמשכה לאורך זמן. גם פעולותיו הציבוריות לא לטובתו, מכיוון שהפעילות הציבורית היתה שדה הציד שבו מצא את קורבנותיו".

קרא קבע כי "בעבירות דבק קלון", והוסיף כי "אין בטענת ההגנה מהצדק והפגיעה בו כדי להסיט את מרכז הכובד הענישתי, אך יש בה כדי למתן את העונש".

לאחר דבריו של קרא דיברה השופטת יהודית שבח, שקבעה בדעת מיעוט כי ניתן היה להסתפק ב-4 שנות מאסר: "שפיטה מוקדמת של הנאשם על-ידי התקשורת מעמידה את הנאשם בעמדת פתיחה רעועה". עם זאת, שבח הוסיפה כי היתה דווקא מכפילה את הפיצוי למתלוננת לסכום של 200 אלף שקלים.

עו"ד ציון אמיר, פרקליטו של קצב, ביקש מבית המשפט לעכב את ביצוע עונש המאסר שנגזר על מרשו, עד לפסק הדין בערעור שיוגש לבית המשפט העליון. אמיר ביקש גם להתיר לפרסום את עדותיהן של המתלוננות. קצב עצמו אמר בתגובה: "כל חודש יפרסמו פרק? זו סדרה בהמשכים? שיפרסמו הכל, למה מסתירים? זה לא משטר בולשביקי!". השופטים נענו לבקשה עו"ד אמיר ודחו את תחילת ביצוע המאסר לתאריך ה-8.5, ערב יום הזיכרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully