וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין נגד המערב: "המבצע בלוב - כמו מסעות הצלב"

ביקורת חריפה של ר"מ רוסיה, שאמר גם כי התערבות במדינות אחרות היא "טרנד" אמריקאי, והסיק מכך שגם רוסיה צריכה לחזק את מערכות ההגנה שלה. המורדים: קדאפי משתמש באזרחים כמגן אנושי

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין, מתח היום (שני) ביקורת חסרת תקדים על מבצע "שחר האודיסאה" של כוחות הקואליציה המערבית בלוב. "החלטת מועצת הביטחון על המבצע פגומה מיסודה", אמר פוטין בדברים שנשא בפני עובדי מפעל לייצור טילים בליסטיים בעיר ווטקינסק. "היא מאפשרת לכל זה לקרות. היא דומה לקריאות למסעות הצלב בימי הביניים". יש לציין כי בשנים האחרונות, השימוש בטרמינולוגיה "מסע צלב" לתיאור פעולות צבאיות של המערב מקובל בעיקר בקרב גורמי איסלם קיצוני, ובייחוד אל-קאעדה.

לדברי פוטין, המשטר בלוב אכן אינו עומד בסטנדרטים דמוקרטיים, אך הדבר אינו מצדיק פעולה צבאית. עוד הוסיף, כי התערבות בעניינים של מדינות אחרות הפכה ל"טרנד" במדיניות החוץ האמריקאית, וכי האירועים בלוב מלמדים שגם רוסיה צריכה לחזק את מערכות ההגנה שלה. יש לציין כי בהצבעה ביום חמישי שמועצת הביטחון, שבה הוחלט על הפעולה בלוב, בחרה רוסיה להימנע, ולא מימשה את זכות הווטו שלה.

דבריו של פוטין גררו ביקורת לא צפוייה ונדירה דווקא מנשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב. "השימוש בביטוי מסע צלב לתיאור המצב בלוב אינו מקובל", אמר מדבדב בעיר גורקי. מלבד זאת, הדגיש כי הוא שותף לביקורת של פוטין על מבצע "שחר האודיסאה", והבהיר כי רוסיה לא תיטול חלק בכל קואליציה התקפית, אך תהיה מוכנה להשתתף בכוח שמירת שלום במדינה.

חיילים של מועמר קדאפי אומדים את הנזקים אחרי תקיפה של הקואליציה הבינלאומית במפקדה של קדאפי בטריפולי, מרץ 2011. AP
המפקדה של קדאפי בטריפולי, שהופגזה הלילה על ידי כוחות הקואליציה/AP

בינתיים בלוב עצמה, על רקע המשך תקיפות הקואליציה, שבין היתר הפציצה הלילה את מפקדתו של קדאפי בטריפולי, ממשיכים גם כוחותיו של קדאפי במלחמה הקרקעית שלהם נגד המורדים, בבנגזי ובאג'דבייה שבמזרח המדינה ובמיסרתה שבמערבה. בשטח אין זכר ל"הפסקת האש" עליה הכריזו אתמול כוחותיו של קדאפי.

במיסרתה, העיר השלישית בגודלה במדינה, דיווח היום דובר של המורדים כי הכוחות הנאמנים לקדאפי מביאים לעיר אזרחים מהכפרים הסמוכים, כדי שיוכלו להשתמש בהם כ"מגן אנושי". עוד הוסיף הדובר, כי שבעה בני אדם נהרגו היום בלחימה בעיר. תושבים בעיר הוסיפו כי היא מוקפת מכל עבריה על ידי כוחותיו של קדאפי, וחייליו אף נראו במרכז העיר. העיר, נמסר, מנותקת מאספקת מים.

המורדים חוגגים את ההפצצות: "היעד - כיבוש טריפולי"

בבנגזי, לעומת זאת, נראה כי המורדים נהנים מהפוגה, אחרי ששיירה של הכוחות הנאמנים לקדאפי הופגזה אתמול והושמדה לפני שהגיעה לעיר. כוחות של המורדים אף יצאו ממנה הלילה להתקפה מחודשת על העיר הסמוכה אג'דבייה, שרובה נכבש על ידי כוחותיו של קדאפי בשבוע האחרון. בין היתר, הצליחו היום המורדים להשתלט מחדש אל מסוף הנפט א-זווייתינה, הנמצא בין שתי הערים. לפי הדיווחים, המורדים באזור ממשיכים גם היום להיעזר במטוסי כוחות הקואליציה שמפגיזים מהאוויר את כוחותיו של קדאפי, בעיקר באג'דבייה, ומריעים לכל מטוס שחולף.

שיירה של נאמני קדאפי הופצצה על ידי הקואליציה במזרח לוב, בדרך לעיר בנגזי, כוחות המורדים הגיעו למקום לבחון את הנזק, 20 במרץ 2011. רויטרס
מורד מרוצה על הריסות השיירה המפויחת של קדאפי שהופגזה מחוץ לבנגזי, אתמול/רויטרס

בהודעה רשמית, בירכה היום "המועצה הלאומית" של המורדים בבנגזי את הפצצות הקואליציה, אך הבהירה כי אין כל מקום לפלישה קרקעית של כוחות זרים ללוב. "לא נסכים לחיילים זרים על אדמתנו, אך אנחנו מעודדים את המשך הפצצות כוחותיו של קדאפי", מסר דובר של המורדים, אחמד אל-חאסי. עוד הוסיף, כי מטרתם של המורדים נותרה כיבוש הבירה טריפולי, אך הם שואפים להשיג זאת מבלי שכוחות זרים ייכנסו למדינה.

במישור הבינלאומי, נמשך היום הפולמוס שהתעורר בבריטניה, בעקבות דבריו אמש של שר ההגנה, ליאם פוקס, שאמר כי קדאפי עצמו הוא "מטרה לגיטימית". היום בצהריים התייחס לנושא רמטכ"ל צבא בריטניה, הגנרל דייוויד ריצ'רדס, שאמר ל-BBC כי קדאפי "בשום פנים ואופן" אינו מטרה, וכי "הדבר אסור על פי החלטת האו"ם". לעומת זאת, שר החוץ וויליאם הייג התקשה לספק התבטאות חד משמעית בעניין. כשנשאל בנושא בראיון ל-BBC, הסכים לומר רק כי "הנושא לא עומד כרגע על הפרק", וכי "זה תלוי איך אנשים יתנהגו".

מורדים בלוב חוגגים על טנק של צבא לוב שהופגז במהלך תקיפה של הקואליציה הבינלאומית בבנגזי, מרץ 2011. AP
בבנגזי חוגגים המורדים את הפצצות הקואליציה/AP

ועוד בעולם, מזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, הבהיר היום כי הוא תומך בהחלטת האו"ם על הפעולה בלוב. על רקע הביקורת שהשמיע אתמול על הרג אזרחים לובים בהפצצות כוחות הקואליצה, ניסה היום מוסא, שדיבר בכינוס חירום של הליגה הערבית בקהיר, לרכך את המסר. "עמדת הליגה הערבית בעניין לוב ייתה החלטית מתחילת הדרך", אמר. "איננו חולקים על החלטת האו"ם, אך אנחנו ממשיכים לדרוש שלא ייפגעו אזרחים, ומבקשים מכל הגורמים לקחת זאת בחשבון בתכנון כל פעולה צבאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully