וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ומה עושים ערביי ישראל בפורים? מתחפשים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

19.3.2011 / 6:00

לא ליהודים בלבד: יותר ויותר ערבים אזרחי ישראל נוהגים כאחיהם היהודים ומתחפשים. גם לשם הרגשת שייכות וגישור על פערים וגם לשם ההנאה והצחוק. "זה מצחיק לראות ערבי מתחפש לחרדי"

יום לאחר הפיגוע בהתנחלות איתמר, שבו נרצחו חמשת בני משפחת פוגל, קיבל לקוח באחת החנויות ברחוב בכפר סבא שיחה לטלפון הנייד. למרות שהחנות הייתה שקטה למדי, הוא בחר לצאת מחוץ לחנות ולשוחח שם. לקוח ערבי שהיה אף הוא בחנות שם לב שהלקוח שיצא תפס פינה צדדית ומוסתרת ודיבר שם בערבית. כשהוא שב לחנות שאל אותו הלקוח שנשאר בחנות מדוע יצא החוצה אל רעש הרחוב. "נראה לך שאני אדבר בערבית ליד היהודים כאן יום אחרי פיגוע?", השיב בפליאה.

הסיפור הזה, אחד מני רבים על ערבים המתביישים במרכיבים מהותיים בזהותם, מבטא באופן מדויק את מעמדו על הערבי בחברה הישראלית: מפוחד, שונה, אחר, נחות. בחג הפורים, למרות היותו חג יהודי, יתחפשו גם השנה לא מעט ערבים. הסיפור על הערבי, המתבייש בשפתו ונאלץ לצאת מחוץ לחנות מחשש שיישמע, ממחיש היטב את אחת הסיבות שבגללה ערבים מתחפשים בפורים: רצון להיות שייכים על רקע תחושת נחיתות מתמדת.

"אותו ערבי שיצא החוצה לדבר בערבית מייצג את הערבים הרבים שחשים נחותים ליד היהודים ולכן הם רואים בפורים הזדמנות לגשר על הפער ולהיות מקובלים יותר על ידיהם", אומר לוואלה! חדשות חאלד, ערבי העובד בחברה פרטית לצד יהודים וערבים. "ערבים מתחפשים בפורים בראש ובראשונה כדי להרגיש חלק מהאוכלוסייה בישראל ולסגור את הפער הפסיכולוגי מהיהודים. רוב הערבים בישראל מרגישים נחותים, לא מקובלים, אחרים, מודרים, ותחפושת בפורים גורמת להם תחושה של גישור על הפערים. הם רוצים להרגיש חלק ממשהו גדול. הם רוצים להרגיש תחושה של יחד עם היהודים".

אך לא רק תחושת הנחיתות דוחפת את הערבים להתחפש בפורים. יש כאלה שמתחפשים בפורים כדי לשמוח בשמחתו של חבריהם או עמיתיהם היהודים. "יש תופעה של ערבים שנמצאים ליד יהודים שבוחרים להתחפש בפורים", מציין חאלד. "לדוגמא, ערבים שעובדים בארגונים פרטיים או ציבוריים לצד יהודים, סטודנטים ערבים שלומדים עם סטודנטים יהודים וכו'. בניגוד לערבים שמתחפשים כדי להרגיש שייכות, אלו ערבים שמתחפשים כדי ליהנות מהחוויה. התופעה קיימת גם אצלכם: יהודים רבים, שנמצאים בקשר עם ערבים, באים לחגוג איתם את ארוחות שבירת הצום ברמדאן".

אתה באופן אישי מתחפש בפורים?

"לא, אני לא מסוג הערבים שמתחפשים. עם כל השמחה שלי לשמחת היהודים, פורים הוא לא חג שלי. נולדתי כמוסלמי ואני צריך לחגוג את החגים שלי ולשמור על המסורת שלי. אני גם לא חושב שאני צריך להתחפש כדי לסגור פערים מול יהודים".

"לא מתחפשת להרגיש שייכת"

מלינה נג'אר, 22, היא סטודנטית באוניברסיטת תל אביב. השנה זו הפעם הראשונה בחייה שהיא מתחפשת בפורים. "אני לא עושה את זה כדי להרגיש שייכת, יש לי דרכים אחרות כדי להרגיש חלק מהמדינה. אני עושה את זה כי זה כיף ובא לי לבלות, להתחפש וליהנות. לא מזמן עברתי לתל אביב וכנראה שהמגורים בעיר הזו, ביחד עם החברות שנוצרה באוניברסיטה עם סטודנטים יהודים, שכנעו אותי להתחפש. גם חברות ערביות שלי יתחפשו השנה בפעם הראשונה. זו תחושה טובה שכולנו יחד, יהודים וערבים, עושים אותו דבר ונהנים".

למה תתחפשי?

"לצוענייה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"הילדים נהנים, למה לא לאפשר להם?"

גם במרכז היהודי-ערבי ביפו, לדוגמא, חוגגים השנה אלף יהודים וערבים את פורים, בדיוק כפי שחגגו בצוותא גם את חג המולד, חנוכה, חג הקורבן ורמדאן. "ערבים ויהודים יבואו מחופשים לחגוג יחד את פורים", אומר לוואלה! חדשות איברהים אבו שינדי, מנהל המרכז. "אני לא חושב שערבים מתחפשים כדי לחוש תחושה של שייכות אלא כדי ליהנות מחווית ההתחפשות".

"באות לכאן גם נשים מוסלמיות דתיות עם ילדים שמתחפשים", הוא ממשיך. "אנחנו לא נכנסים לפן הדתי של החג או לפן הפוליטי של מעמד ערביי ישראל ביחס ליהודים, אלא אך ורק לפן הכיפי. הבן שלי, לדוגמא, התחפש במשך שנים ארוכות בפורים משום שהוא למד בבית ספר יהודי בתל אביב. הוא ממש רצה להתחפש כדי להיות חלק מהחוויה ומהחגיגה. הוא רצה לשמוח גם כן. הילדים נהנים מזה, למה לא לאפשר להם?".

מצחיק לראות יהודי מתחפש לבדואי

כל הערבים שהתראיינו לכתבה זו הודו כי מכל החגים היהודים, פורים הוא האהוב עליהם ביותר. "בגלל התחפושות והחגיגות, מדי שנה יש ציפייה גדולה ביותר לקראת פורים", אמרו רבים. אחמד סלימאן, שעבד במשך שנים במוקד שירות לקוחות של אחת מחברות התקשורת הגדולות בארץ, מסביר: "זה אחד החגים הכי שמחים שקיימים. כולם נהנים מחווית החג משום שהיא מנוטרלת מקונפליקטים ופוליטיקה. בפורים כולם מתחפשים, משתתפים בחוויה עם היהודים, ופשוט נהנים ומכייפים".

לדבריו, תחושת הקרבה בין יהודים לערבים במוקדי השירות היא ייחודית מאד, מה שמחזק מאד את ההנאה בפורים וביתר החגים: "לא תמצא בשום מקום קבוצה של חבר'ה צעירים, ערבים ויהודים, רובם חילוניים, שנמצאים בכזו כמות מלבד בחברות התקשורת. הרי אנחנו לא מתערבבים עם היהודים בצבא ולא בתנועות הנוער. רק במוקדי השירות אנחנו זוכים להכיר אותם. מוקדי השירות הם בעצם כור ההיתוך האמיתי בישראל. אין הבדלים, אין אפליה, כולם עובדים יחד. פורים מקרב בינינו מאד ומה יותר מצחיק מלראות יהודי מתחפש לבדואי וערבי מתחפש לחרדי?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully