וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לחופש נולד" נגד ברק: "מחריב כל דבר טוב"

יהושע בריינר

28.2.2011 / 15:46

החלטת משרד הביטחון להפסיק את פעילות העמותה שסייעה בהשגת מידע על שבויי ונעדרי צה"ל, עוררה זעם בקרב ראשיה. במסיבת עיתונאים הם הציגו עדויות חדשות על גורל נעדרי סולטן יעקוב

קובי אליהו

(צילום: קובי אליהו. עריכה: אמיר קוטיגרו)

עמותת "לחופש נולד" קיימה היום (שני) מסיבת עיתונאים בתל אביב במחאה על החלטת משרד הביטחון להפסיק את פעילותה. מנכ"ל העמותה, האלוף במיל' אייל בן ראובן, אמר כי "האירוע מתקיים בצל מתקפה חזיתית ובלתי מובנת של שר הביטחון על גוף קטן צנוע ויצירתי, שפועל מתחת לרדאר בחשיפה מינימלית".

יו"ר הוועד המנהל של העמותה, עו"ד אלעד שרגא, אמר כי "בפועל, הסיסמאות של 'ישראל תעשה הכל' לא עומדות במבחן המציאות. ברק הוא מחריב סדרתי של כל דבר טוב שעובד, כמו מפלגת העבודה או המטכ"ל של צה"ל". לדבריו, עבודת הוועדה שהחליטה לסגור את העמותה הייתה ביקורת מוזמנת מראש. לטענתו, הדבר טעון את אישור ראש הממשלה ואינו כפוף להחלטת ראש הממשלה.

משרד הביטחון הקים ועדה מיוחדת בחודש נובמבר בראשות מיכאל בן יאיר, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה, כדי לבחון את פעילות העמותה. חברי הוועדה, ראש המוסד לשעבר שבתי שביט ואלוף במיל' אורי אור, שוחחו עם משפחות הנעדרים ועם ראשי קהילת הביטחון, והחליטו כי מאחר שהעמותה לא הצליחה להשיג מידע ממשי בנושא השבויים והנעדרים, על אף תקצוב של עשרות מיליוני שקלים במשך השנים, אין מקום להמשיך את מימונה, וכי פעילות העמותה במתכונתה הנוכחית תעבור לידי גורמי הביטחון.

בן ראובן סקר את פעילות עמותה, והציג אותה כ"גוף שפועל בכל יום ובכל שעה, להבאת מידע לפתרון מצב שבו חיילים ששלחנו למשימות ולא החזרנו הביתה. אנו עושים דברים שמערכת הביטחון לא יכולה לעשות. המטרה שלנו הייתה להגיע לכל פינה בעולם על מנת להשיג מידע על כל חייל נעדר תמורת הרבה מאוד כסף".

מסיבת עיתונאים של עמותת לחופש נולד, פברואר 2011. אורי לנץ
"מי שאומר שנושא השבויים והנעדרים מוצה - מדבר שטויות". אייל בן ראובן/אורי לנץ

העמותה הציגה: תמונה המוכיחה כי אחד מהנעדרים נהרג בוודאות

לדברי בן ראובן, העמותה קיבלה 3,739 פניות בנושאי נעדרים רק בשנה החולפת. 650 מתוכן היו בעניינו של גלעד שליט, 179 מהם נגעו לרון ארד, 105 לגבי גיא חבר ועוד 39 נגעו למג'די חלבי.

בן ראובן הוסיף כי כמה פניות שנגעו לחלבי הובילו לביצוע חפירות באתרים מסוימים בארץ, אך לא הביאו למציאת מידע על גורלו של החייל הענדר. "כל מי שאומר שהנושא מוצה לא מבין ומדבר שטויות", אמר. "אנחנו פועלים באירן, בסוריה, בלבנון ובעזה כדי להגיע למידע בנושא. אנו מוכרים יותר כיום במדינות ערב מאשר בישראל. הרי חייל אירני לא יתקשר למוסד אם יש לו מידע ביד, הוא יפנה לעמותה אזרחית".

מרים, אמו של זכריה באומל, מנעדרי סולטן יעקוב, הביעה חשש מסגירת העמותה. "אנו מרגישים מוזנחים, ומעתה נהפוך לכאלה ש'מטרידים' את הממשלה. כבר חודשיים וחצי שאני פונה לראש הממשלה בבקשה להיפגש עמו ועד כה לא קיבלנו תשובה". לדבריה, תיקי הנעדרים מהקרב מעולם לא הוצגו בפני המשפחות. "למה שר הביטחון רוצה להפסיק את פעילות העמותה היחידה שעוזרת לנו?" גם אביו של מג'די חלבי, חייל הנעדר מאז 2005, תקף את השר ברק בשל סגירת העמותה. "העמותה לא תיסגר כי היא לא שייכת לאבא של שר הביטחון ולמשרד הביטחון אין בעלות עליה", אמר נזמי חלבי.

באירוע הציגה העמותה גילויים חדשים על אודותיהם של נעדרי סולטן יעקוב. בין היתר פורסמה תמונה נדירה שצולמה בצעדת ניצחון בדמשק בשנת 1982, בו נראית גופה שמונחת על טנק ישראלי שנלקח כשלל מלחמה. לטענת העמותה, מדובר בגופת חייל ישראלי, אחד מנעדרי הקרב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונה נדירה שצולמה בצעדת ניצחון בדמשק בשנת 1982, בו נראית גופה שמונחת על טנק ישראלי שנלקח כשלל מלחמה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, נחשף כי העמותה פנתה למשרד החוץ הבריטי בבקשה לעיין במסמכים מהארכיון הלאומי בלונדון שנלקחו מהנציגות הבריטית באזור באותה תקופה, העשויים לשפוך אור על הקרב. עם זאת, הבריטים מסרו כי מדובר במסמכים מסווגים שחשיפתם עלולה להעיב על יחסי דמשק ובריטניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully