וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגעת לגיל שמותר להפסיד?: מה השתנה אצל יעקב שחר

למרות שאלי טביב מקנא שיש לו מאמן שלא גומר לו את הכסף, סיפור אלרואי כהן הוא האיום הכי גדול שניצב בפני יעקב שחר ומכבי חיפה. יותר מתופעות חולפות כמו גאידמק או גולדהאר. האם הוא לא נרדם בשמירה?

בזמן שמכבי חיפה בחרה לא להחתים כל דבר שמציעים לה בחלון ההעברות בינואר, הפועל תל אביב בחרה להתנהל אחרת. סמוך לסגירת החלון הלחץ גרם לראשי הדאבליסטית לירות לכל עבר, כולל משא ומתן חסר סיכוי על עומר דמארי, סיטואציה שגררה אותם לפנות לעירוני קרית שמונה בנוגע לאלרואי כהן. הבעלים של קרית שמונה, איזי שירצקי, זיהה מיד את הלחץ וביקש סכומים שלא באמת האמין שיקבל. אלא שאז מוני הראל אישר את העסקה אשר שוויה יכול להגיע עד מיליון וחצי יורו.

לפני שסגר סופית, שירצקי הרים טלפון ליעקב שחר, בעלי מכבי חיפה, לו היתה זכות ראשונים על השחקן, וביקש לשמוע האם יהיה מוכן להשקיע את הסכומים האלו. לשחר לא לקח הרבה זמן להשיב. "תודה, אבל אני מוותר", אמר. "זה לא שאני לא מעריך את אלרואי כשחקן מצוין, אבל כשאני משקיע בשחקן אני חייב להביא את העלות שלו מול התועלת ועם כל הכבוד לו, אני לא חושב שהסכומים המדוברים אכן מצדיקים את היכולת שלו. אני מעדיף להשקיע את הכסף בדברים אחרים בקבוצה".

יעקב שחר נשיא מכבי חיפה. קובי אליהו
עסקת אלרואי כהן הוכיחה: המציאות בכדורגל הישראלי משתנה לו מול העיניים. שחר/קובי אליהו

למרות שגם מהסיפור הזה שחר יצא כסוג של מנצח, כסוג של שפוי, אפשר לומר שמדובר אולי באיום הכי גדול שנחת עליו. איום יותר גדול מתופעות חולפות כמו גאידמק. היום שחר מגלה שגם בקרב על שחקנים מסוגו של כהן, שחקנים שהוא אוהב וצריך להביא, שחקנים שהם רגע לפני השיא, שחקנים שהם לא כוכבים מנופחים שסוחטים טייקונים כמו גאידמק, הוא נותר בדעת מיעוט. גם הסכומים שדורשים על עומר דמארי ושאר הצעירים בארץ מלמדים: המציאות משתנה ממש מול העיניים של שחר.

בקיץ הקרוב יחגוג שחר לא פחות מ-20 שנה כבעלים של מכבי חיפה. האם גם על האיום הזה הוא יתבגר? האם גם הפעם הוא ייצא מנצח? מכבי חיפה מגיעה למשחק העונה לראשונה מאז ששחר מנהל אותה בסיטואציה לא מוכרת: השחקנים הכי טובים בארץ לא נמצאים אצלה, אלא אצל היריבה. החברים לגל השפיות של יעקב שחר מעלים מחירים, הצעירים הישראלים כבר ממש לא זולים, והדיווחים שמשהו נפגע בדרייב של נשיא מכבי חיפה, שפעם רצה שהטוב ביותר יהיה רק אצלו, הולכים ומתרבים. "פעם יענקל'ה היה הרבה יותר עצבני, דופק על השולחן לא מעט, היום הוא קצת יותר רגוע, יותר רוצה לבלות עם הנכדים", סיפר אחד מעובדי הקבוצה. בכל מקרה, מכל השאלות הללו לא רק תצמח מנצחת במשחק העונה, אלא גם מועדון שישלוט בענף בעשורים הבאים.

אייל גולסה ועידן ורד שחקני מכבי חיפה חוגגים שער. אדריאן הרבשטיין
ההימור על הצעירים ישתלם? אלו השחקנים שמסוגלים להוביל את מכבי חיפה? גולסה ו-ורד/אדריאן הרבשטיין

בושינסקי: שחר הרים ידיים

הכל התחיל בקיץ 2008. אלישע לוי הגיע למועדון, שחר התחיל לדבר על עונת צעירים, אבל בעצם מדובר היה בעונה פיננסית שנבעה מקושי להשקיע ברכש בגלל התחייבויות קודמות למספר זרים אשר שכרם היה מובטח גם לשנים הבאות. אף אחד לא האמין שזה יסתיים באליפות, אבל כשזה קרה, מהפך תודעתי התרחש בחיפה. מצד אחד תקציב הבוגרים נשאר זהה פחות או יותר, ולפעמים אף ירד, ומצד שני תקציב מחלקת הנוער גדל. השחיקה באיכות הסגל של חיפה נותנת השנה את אותותיה, אבל מנכ"ל הקבוצה, איתמר צ'יזיק, לא מבין למה יש כאלו שרואים זאת כקיבעון של שחר או סתם עייפות מנטאלית.

"איך אפשר בכלל לבקר מדיניות שכל כך מצליחה לאורך כל כך הרבה זמן", טוען צ'יזיק. "אני יכול להרגיע את כל אלה שמודאגים - יענקל'ה מעורב ורעב כפי שהיה בכל השנים. אנחנו לא רואים סיבה מוצדקת ללכת ולהשקיע סכומים גדולים בשחקנים ישראלים ומנסים, כפי שעשינו בכל השנים האחרונות, לשמור על אותה מסגרת תקציב שלא השתנתה שנים גם בעונות בהן מכבי חיפה הייתה הקבוצה עם התקציב הכי גבוה בליגה. השינוי היחידי שעשינו בשנים האחרונות הוא ההשקעה הגדולה יותר במחלקת הנוער וכולם רואים את התוצאות בשלוש השנים האחרונות.

"שחר השקיע מכספו יותר מ-150 מיליון שקל לאורך השנים, אז איך אפשר להגיד שאדם כזה התעייף", ממשיך המנכ"ל. "אני לא רוצה להתייחס להפועל ומכבי תל אביב שמוציאות סכומים גבוהים מאוד על שחקנים, אך אני יכול להגיד שרק במכבי חיפה קיימת מדיניות לטווח ארוך, בעוד בשאר הקבוצות המחשבה לטווח ארוך לא קיימת. יכול להיות שבשנים מסוימות נפסיד כי אנחנו לא נגררים לסכומים המטורפים שמתגלגלים פה, אבל כבר הוכחנו בעבר כי שמירה על שפיות כלכלית ומחשבה לעתיד מביאות תוצאות. הדברים ישתנו רק כשנגיע כל שנה לליגת האלופות, כך ההכנסה תגדל משמעותית".

לעומת זאת, אביב בושינסקי, יו"ר מכבי תל אביב לשעבר, לא קונה את הסיפורים על קו שפוי. "כל אחד מאחל לעצמו את ההצלחה של שחר", אומר בושינסקי, "אך יחד עם זאת, צריך לקרוא לילד בשמו. אני לא מקבל את העובדה שמכבי חיפה נהנית מאיזושהי מדיניות כלכלית אחרת, אלא זו נגזרת של המצב הקיים בשוק בו ישנם אנשים שמוכנים להשקיע כספים יותר גדולים בהבאת שחקני רכש. כשמאמן פונה אליך בתחילת העונה ומבקש את הכלים הטובים ביותר בכדי לזכות באליפות, אין סיבה לא לתת לו. ההתבטאויות של חיפה נגרמות מסיבה אחרת והיא חוסר היכולת או הרצון של שחר להשקיע כספים גדולים יותר. אני אתן דוגמה: בעונה השנייה של שניידר במכבי תל אביב הוא העביר לנו מסר כי יש לו בעיות בעסקיו ואחד משותפיו עזב אותו, ולכן הוא לא מעוניין להשקיע כמעט במכבי. כמובן שלא רצנו לתקשורת ואמרנו ששניידר לא מוכן להשקיע, אלא עטפנו את זה ואמרנו כי באותה עונה רוצים לקדם צעירים. אותם דברים שקורים כרגע במכבי חיפה. אלא שרק במכבי חיפה קורים לזה שפיות כלכלית.

"להגיד שאתה לא מוכן להשקיע סכומים גבוהים בשחקני רכש, זו הרמת ידיים מראש. זו השאיפה של כל מועדון גדול, כולל ברצלונה, שמצליחה לייצר את השחקנים הטובים בעולם ממחלקת הנוער שלה", אומר בושינסקי. "העניין הוא חד וחלק: התקציב של חיפה הפך להיות השלישי בגודלו בליגה ולכן הם קוראים לזה במילים אחרות. הרי אם התקציב של חיפה יחזור להיות הכי גבוה, אז פתאום כולם יאמרו שזה כן לגיטימי להוציא סכומים גבוהים על שחקנים".

שירצקי: הפועל תל אביב לא מבינים מה קורה

אלי טביב, אחד הבעלים של הפועל תל אביב, רואה את מכבי חיפה ומקנא. כן. מקנא ביעקב שחר שיש לו מאמן שלא מבזבז לו הרבה כסף – תבינו לבד. "ההתנהלות של שחר בשנים האחרונות היא שפויה ונכונה", אומר טביב. "בעבר הוא נהג לזרוק סכומים לא הגיוניים. השינוי הגיע דווקא בזכות אלישע לוי. מהיכרות אישית, הוא מאמן שדוגל בשחקנים צעירים ובקידומם. אכפת לו מאוד מהכסף שאתה בתור בעלים מוציא. גם אלישע וגם אלי אוחנה אמרו לי לא פעם להשקיע סכומים שתכננתי לרכש לטובת קידום צעירים, כי הם מאמנים שאכפת להם מהמועדון ואכפת להם שהכסף לא יתבזבז סתם. אלישע לוי איפשר לשחר לנהל מדיניות כללית שפויה, בלי שכר גבוה לשחקנים, אלא הוא משלם לחיילים שכר של שלושת אלפים שקל בחודש ויש לו את האפשרות להרוויח אחר כך כשהוא מוציא את אותם שחקנים לאירופה. כך מועדון צריך להתנהל".

רוב האנשים שדיברנו איתם בחיפה, דוחים את השמועות על פגיעה בדרייב של שחר. לדבריהם, הוא עדיין מגיע לאסיפות, מעורב ללא הפסקה בענייני רכש ומנחה קו לפיו רק על שחקנים אינטליגנטיים כמו עידן ורד, אפשר להוציא סכומי כסף גדולים מהרגיל. את שי מימון, למשל, הוא השאיר בקבוצה למרות שאלישע לוי לא התנגד לשחררו בקיץ. "מבחינתי יענקל'ה הוא האיש מספר אחד בכדורגל ולכולנו, כולל לי, יש הרבה מה ללמוד ממנו", אומר החבר הקרוב ובעלי קרית שמונה, איזי שירצקי. "הוא חי ונושם כדורגל כל חייו ואולי זו הסיבה שאף פעם לא נמאס לו. זו האהבה שלו. היחיד שאני יכול להשוות אותו לשחר הוא שמעון מזרחי ממכבי תל אביב. שניהם עשו אימפריה במו ידיהם".

"אני מסכים איתו לגמרי שהוא לא הוציא את הסכומים הגבוהים על שחקנים ישראליים", מוסיף שירצקי. "פעם הוא אמר לי שאם אין לך כוכב גדול ביד, לא שווה להוציא סתם כסף. אם אני צריך להשוות את חיפה לשתי התל אביביות, אז אין לי ספק שחיפה היא זו שתצא נשכרת מהתנהלות שלה. בהפועל אף אחד לא מבין מה קורה ומה עתיד הכלכלי שיש למועדון, בכל זאת הם בוחרים להוציא סכומים".

משה תאומים, מבעלי הפועל תל אביב לשעבר ואוהד מושבע של האדומים, סבור אחרת: ששחר חייב לקרוא את המפה, כפי שהפועל תל אביב העזה לעשות עם אלרואי כהן. "שחר עשה דברים שאף אחד בכדורגל לא הצליח ועל זה מגיע לו כל הקרדיט, אבל אני לא יודע אם קיים מודל עסקי נכון בתחום שהוא כל כך אמוציונאלי", אומר תאומים. "קשה לי לקבוע האם המדיניות של מכבי חיפה תצליח גם בשנים הבאות. קשה להתווכח עם ההצלחה שלהם, אבל אני רואה היום את הפועל תל אביב כקבוצה שבנויה ומשלבת הכי הרבה אלמנטים נכונים. גם ביכולת וגם בשיקולים הכלכליים שלה. אני בתור אוהד של הפועל תל אביב יכול לקוות כי המדיניות של הפועל, שהיא גם לשלב שחקני בית וגם להביא רכש של ישראליים נכונים, תביא לנו את ההגמוניה בעשור הקרוב. חשוב שנתגבר על חיפה לא רק על המגרש, אלא גם מבחינת מחשבה נכונה".

כץ: הגיל משפיע על שחר

באפריל הקרוב יחגוג האיש הכי איכותי בכדורגל הישראלי יום הולדת 70. כאשר בוחנים את התגובה האפשרית של שחר למהפכת המחירים החדשה בכדורגל והאיום הרעיוני שהפילה עליו הפועל תל אביב, קשה שלא להתעלם ממוטיב הגיל. גיל בו אתה נעשה פחות תחרותי. "מהיכרות שלי עם שחר, אין אחד כמוהו שנהנה מכל העשייה בכדורגל ואפשר היה להרגיש זאת טוב מאוד במשחקים שיצא לי לשבת לידו", אומר הבעלים של הפועל חיפה, יואב כץ.

"אני מאוד מעריך את התנהלות הכלכלית של מכבי חיפה, שתורמת לשאר הליגה להשאיר את שכר השחקנים מאוזן יחסית, ולא מוסיפה עוד תחרות שרק תגדיל את מחירם", ממשיך כץ. "השיקולים שלו נכונים. מה שכן, אני יודע שגם אני וגם שחר בערך באותם גילאים והגיל הוא גורם מכריע. אתה יודע שבאיזשהו שלב תצטרך להוריד את האצבע מהדופק ולהקדיש זמן לדברים אחרים ולא לעבודה ולעסקים. אני צופה כי בשנים הבאות זה מה שיקרה אצלו ומישהו אחר יצטרך להיכנס לנעליו הגדולות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully