וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איאן מקיואן: "מקווה שירושלים תשים קץ להתנחלויות"

שני גורקביץ'

20.2.2011 / 19:09

הסופר האנגלי שסירב להחרים את ישראל תקף את הכיבוש הישראלי בשטחים עם קבלת פרס ירושלים. "אני חייב להזכיר את הרס הבתים וזכות השיבה ליהודים ולא לערבים", אמר

הסופר איאן מקיואן תקף הערב (ראשון) בחריפות את הכיבוש הישראלי בשטחים, עם קבלת פרס ירושלים שהוענק לו בפתיחת יריד הספרים הבינלאומי בירושלים. מקיואן, שדחה קריאות רבות לעברו שדרשו ממנו להחרים את הפרס, תקף את מדיניות החמאס אך גם את חלק ממעשי צה"ל בשטחים: "באמנת היסוד של החמאס נכלל השקר הרעיל של הפרוטוקולים של זקני ציון", אמר מקיואן. "החמאס אימץ את הניהיליזם של מחבלים מתאבדים וטילים המשוגרים בלי הבחנה על ערים, ואת הניהיליזם של מדיניות השמדה כלפי ישראל. ואולם - אביא רק דוגמה אחת - ניהיליזם הוא ששיגר ב-2008 טיל על ביתו של הרופא הפלסטיני מעזה, עז אלדין אבו אל-עייש, טיל שהרג שלוש מבנותיו ואת אחייניתו. אותו ניהיליזם יצר גל צונאמי של בטון ברחבי השטחים הכבושים".

"כאשר השופטים המכובדים של פרס זה משבחים אותי על 'אהבת האדם והדאגה לזכותו למימוש עצמי', נראה שהם דורשים שאזכיר – ואני חייב להיענות לבקשתם – את הפינויים המתמשכים ואת הרס הבתים, את הרכישות הבלתי נלאות במזרח ירושלים ואת תהליך זכות השיבה המוקנה רק ליהודים אך לא לערבים", הוסיף מקיואן. "'עובדות בשטח' הן הבטון ההולך ומתקשה שיוצקים על העתיד, על הדורות הבאים של ילדים ישראלים ופלסטינים שיירשו את הסכסוך ויתקשו עוד יותר מאשר היום לפתור אותו, יתקשו עוד יותר לקבוע את זכותם למימוש עצמי".

איאן מקיואן מקבל את פרס ירושלים. עומר מירון
תוקף ונפעם, נפעם ותוקף. מקיואן מקבל את הפרס/עומר מירון

עם זאת, שיבח מקיואן את המסורת הדמוקרטית והספרותית של מדינת ישראל, את התרבות שאפשרה ספר ביקורתי כמו "חרבת חיזעה" של ס' יזהר ואת עמוס עוז, א"ב יהושע ודויד גרוסמן, שהם בעיניו הקולות החשובים בישראל. במיוחד שיבח מקיואן את פרס ירושלים, שהוא לדבריו אחד מהפרסים הספרותיים המכובדים בעולם. "איכותו של כל פרס באשר הוא נשפטת על-פי סך כל מקבליו", אמר מקיואן. "לרשימת מקבלי פרס זה אין אח ורע בעולם. רבים מהסופרים שזכו לכבוד זה בעבר מהווים זה מכבר חלק מהריהוט המנטלי שלי ועיצבו את הבנתי שחירות היא מה שהדמיון מסוגל להשיג. אני מתקשה להאמין ולו לרגע שאני ראוי לעמוד לצד דמויות כגון ישעיהו ברלין, חורחה לואיס בורחס או סימון דה בובואר. אני נפעם מכך שאתם סבורים כך".

את נאומו חתם מקיואן בתפילה בה קיווה כי "ירושלים – בירה תאומה יום אחד, אני מקווה – תישיר מבט על עתיד ילדיה ועל הסכסוכים שהם עלולים להיקלע אליהם, תשים קץ להתנחלויות ולהסגות הגבול ותחתור ביצירתיות לפתיחות, לכבוד ולפלורליזם של הרומן, הצורה הספרותית שהיא מכבדת הערב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully