וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד לאיכות הסביבה: חוק הפיקדון צובר תאוצה

תמר נהרי

4.2.2002 / 16:01

מנתוני המשרד עולה: קצב החזרת הבקבוקים על יד הציבור גובר; למרות ההערכות האופטימיות, מדובר באחוזים בודדים משוק המשקאות; סמנכ"ל במשרד: אני מאוכזב, אך אלו חבלי לידה בלבד

המשרד לאיכות הסביבה טוען היום, כי החזרת מכלי המשקה הריקים על ידי הציבור לצורך מיחזורם, צוברת בשבועות האחרונים תאוצה משמעותית. מנתונים שמסר המשרד עולה, כי בעוד שבמהלך החודשים אוקטובר – ינואר החזירו אזרחים לחנויות ולרשתות השיווק למעלה מ- 3.5 מיליון מכלים בלבד, בימים אלה עלה קצב ההחזרה לכ- 200 אלף מכלים ריקים מידי יום ביומו – שהם כחמישה מיליון בקבוקים מדי חודש בסך הכל.

במשרד לאיכות הסביבה, שספג בחודשים האחרונים ביקורת חריפה על יישומו הכמעט זניח של החוק, טוענים עוד, כי הקצב הנוכחי מבטיח החזרת כ- 72 מיליון מכלים ריקים בשנה, לפחות, אולם ההערכה היא כי הקצב יכפיל וישלש את עצמו בהדרגה, וכי היעד שנקבע לחוק הפיקדון, המוערך בהחזר של מאות מיליוני מכלים בשנה, הינו בר השגה.

למרות מאמצי המשרד להציג את הנתונים כאופטימיים, לא מדובר אלא באחוזים בודדים של השוק. השר הנגבי העריך היום, כי מגמת החזרת מכלי המשקה על ידי הציבור תלך ותיגבר בחודשים הקרובים, לאחר שיוצבו מאות מכונות אוטומטיות שעתידות להגיע לארץ בתום הליכי המכרז, שמקיים בעניין זה תאגיד המיחזור.

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר עוד, כי בנוסף למגמת העליה בהחזרת מכלי משקה החייבים בפיקדון לנקודות האיסוף, קיימת לאחרונה גם עליה משמעותית בהחזרת מכלי משקה בנפח ליטר וחצי ומעלה, שאינם חייבים בפיקדון, למתקני האיסוף המיועדים לכך ברחבי הארץ. לדברי סמנכ"ל תשתיות במשרד, ד"ר יוסי ענבר, בשנת 2001 נאספו בכ-5,000 המתקנים הפזורים ברחבי הארץ כ-28 מיליון בקבוקים בנפחים שונים, שהם 5,600 בקבוקים בממוצע למתקן. ד"ר ענבר ציין, כי זו עלייה של 215 אחוז בכמות האיסוף יחסית לשנת 2000, בה נאספו כ–13.5 מיליון בקבוקים.

אחת הבעיות: איסוף בחנויות הקטנות

כתב "הארץ", צפריר רינת, מוסיף:

הסיכויים לעמוד ביעדי המחזור של חוק הפיקדון על מכלי משקה עד סוף השנה הם קטנים ביותר, זאת על אף התרחבות היקף פעילות התאגיד האחראי על איסוף המכלים והעברתם למחזור. לאחרונה פתח התאגיד אתר איסוף מרכזי של מכלי משקה במושב אחיסמך שליד רמלה, ובקרוב ייבחרו הזוכים במכרז להפעלת מכונות אוטומטיות לאיסוף מכלי משקה והחזרת דמי הפיקדון.

תאגיד המחזור, שבראשו עומד אברהם רוזן, החל לפעול עם כניסת חוק הפיקדון לתוקף לפני ארבעה חודשים והוא מופעל וממומן על ידי שלוש רשתות שיווק גדולות וארבעה יצרני משקאות. כמו כן הוא מספק שירותים לעשר חברות משקאות נוספות.

עד היום נאספו יותר משלושה מיליוני מכלי משקה במהלך ארבעת חודשי הפעילות של התאגיד. מדובר באחוזים בודדים בשוק המספק מדי שנה מאות מיליוני מכלים. על פי החוק אמור התאגיד להביא למחזור של 60 אחוז ממכלי המשקה עד סוף השנה.

לדברי רוזן, התאגיד ניצב בפני כמה בעיות המקשות על פעילותו ומאיימות על עתידו. אחת הבעיות היא איסוף המכלים מחנויות קטנות המתקשות להתמודד עם איסוף המכלים. קושי נוסף, לטענת רוזן, הוא שיעד המחזור לשנה הראשונה של פעילות התאגיד גבוה וקשה להשגה, בעיקר כשמביאים בחשבון את הקשיים הראשוניים של התאגיד.

אני בינתיים מאוכזב מאיך שהחוק מתקיים, כי הציבור עדיין לא מעורב מספיק", אומר יוסי ענבר, סמנכ"ל במשרד לאיכות הסביבה. "הסיבה לכך היא שהחוק עדיין לא ידידותי מספיק לצרכנים. למשל, עדיין אין מכונות שיחזירו לצרכן את כספו עם השבת המכל הריק". ענבר מוסיף, עם זאת: "אני מאמין שבעוד כמה חודשי התארגנות המצב ישתפר וכל הקשיים שיש עכשיו יהיו חבלי לידה ששייכים לעבר".

"אסור לתת לחוק הזה ליפול כי הוא חשוב ביותר ויסייע לקדם חוקים נוספים בתחום ניקיון ברשות הציבור ומחזור", אומר היועץ הסביבתי דני מורגנשטרן שפעל בכנסת למען החוק. "צריך לחזק את החוק ולהרחיבו בכנסת, ולדאוג לכך שיחול גם על מכלי משקה של ליטר וחצי וגם על עסקים בעלי שטח קטן, שכיום פטורים מהחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully