וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרדי עם גאווה באסקית

25.11.2010 / 11:55

פרננדו סן אמטריו כבר היה בדרך החוצה מקאחה לבוראל, אבל כנגד כל הסיכויים הפך לווינר שהביא אליפות. בלאט, תיזהר

בקיץ 2009, בשיאה של עונת ההעברות, לחוסה קווארחטה, נשיא קאחה לבוראל והכוח המניע שלה, היה כבר תכנון מדויק לגבי איוש סגל השחקנים לקראת העונה. התכנית כללה שחרור של מספר שחקנים משיירי העונה שלפני כן, ביניהם פרננדו סן אמטריו, שהתקשה להשתלב בקבוצה הבאסקית בעונתו הראשונה.

"פנינו לסוכנו של סן אמטריו על מנת שימצא לו קבוצה אחרת לעונה הבאה. הוא לא בתכניות שלנו", אישר קווארחטה בהודעה לתקשורת הספרדית. סן אמטריו המאוכזב, מספרים בספרד, כבר עמד ממש על סף חתימה בקחאסול מסביליה. אלא שאז, מכורח הנסיבות, שינו בבאסקוניה את דעתם. וולטר הרמן, שחזר לספרד מה-NBA, והיה אמור לשמש כאחד מעמודי התווך בקבוצה הנבנית, הציג כושר משחק ירוד ונפצע, מה שהשאיר אותו מחוץ לתחום למספר חודשים. סרג'י וידאל, קפטן ושחקן הקבוצה מזה שנים רבות, חתם די במפתיע בריאל מדריד של מסינה. בהיעדר שחקנים בעמדת הסמול פורוורד, ולאור מיעוט הספרדים בסגל, סן אמטריו, שהיה קשור לקבוצה בחוזה, נותר כברירת מחדל.

שחקן קאחה לבוראל, פרננדו סן אמטריו. Alexander Zemlianichenko, AP
כבר עמד ממש על סף חתימה בקחאסול. סן אמטריו/AP, Alexander Zemlianichenko

פאסט פורוורד ליוני 2010. משחק מספר 3 בין בסדרת גמר הליגה הספרדית בין קאחה לבוראל לברצלונה, ב"פרננדו בואסה ארינה" מפוצץ ואחוז ציפייה. 7.6 שניות לפני סיומה של עונה חלומית עבור סן אמטריו, וכשלוח התוצאות מראה 76:78 לקטלאנים, הפורוורד לוקח ריבאונד מהחטאת עונשין מפליאה של ג'אנלוקה באזילה, ושועט להתקפת נגד. לספרדי, שרק כמה חודשים לפני כן מעמדו בקבוצה היה נזיל במיוחד, יש את הוובוס כדי לקחת את הזריקה שתכריע את גורל האליפות. הוא חולף על פני באזילה בקרוסאובר, מסיים בהצלחה רוורס ליי-אפ אדיר מעל אחד החוסמים הטובים ביבשת - טרנס מוריס - סוחט עבירה בנוסף וקולע בקור רוח את זריקת הבונוס. קאחה לבוראל רושמת אליפות סנסציונית.

אנדרדוג

הפקפוק שרחשו בקאחה בנוגע לסן אמטריו, לא היה נחלתם של הבאסקים בלבד, ובטח שלא היה סיטואציה זרה לספרדי הקשוח. בתחילת הקריירה מעטים האמינו כי ביכולתו של סן אמטריו להגיע לרמות בהן הוא מצטיין נכון להיום. למרות אף על פי שהתחיל את הקריירה המקצוענית בגיל מוקדם ורשם הופעות בכורה בליגה הספרדית הראשונה כבר בגיל 17, עשה זאת במדי בקבוצה בה גדל- ויאדוליד - הנחשבת למועדון צנוע הנמצא הרחק ממרכז ההתרחשות בכדורסל הספרדי.

שמו של סן אמטריו כן יצא אל מחוץ למחוזות נעוריו כשהופיע במדי הנבחרות הצעירות של ספרד. במשחק אחד, במסגרת טורניר אלברט שוויצר המסורתי לנבחרות נוער שנערך בגרמניה, התפוצץ סן אמטריו על נבחרת ארצות הברית המדוברת עם 38 נקודות ו-15 ריבאונדים בשלב חצי גמר הטורניר. אולם כבר אז חסה הפורוורד בצילם של כישרונות ספרדים אחרים שנחשבו למבטיחים בהרבה בנבחרת, וזכו לתשומת לב מוגברת כמו רודי פרננדז, מארק גאסול וגם יאן מרטין, בנו של כדורסלן העבר האגדי פרננדו מרטין, המשחק כיום במכבי אשדוד. הדיאגנוזה הרווחת בקרב אנשי המקצוע הייתה שמדובר בכישרון מוגבל. ניבאו כי באופטימום יוכל להפוך לשחקן סולידי, כזה שיוכל לשרוף רשתות, בבוא היום, רק בקבוצה חסרת יומרות בליגה הספרדית, כמו ויאדוליד למשל.

חלק גרסו כי ברמות נמוכות כגון אילו שהתחרה בהן עד כה, נתוניו הפיזיים שיחקו לטובתו. "סן אמטריו היה חזק ובנוי מעולה כבר אז והתאמן ושיחק מגיל מאוד צעיר בקבוצה הבוגרת של ויאדוליד", נזכר יאן מרטין, "זה בהחלט נתן לו יתרון פיזי על רובם הגדול של השחקנים. הוא היה מוכן לרמות הגבוהות מבחינה פיזית עוד בגיל הזה, אבל לצד זה היו לו גם יכולות ויסודות יוצאים מהכלל, שאולי לא העריכו מספיק".

עקב בצד אגודל, סן אמטריו עשה את הדרך השקטה בדרך לעבור את תקרת הזכוכית שהציבו לו בצעירותו. ובענק. כי סאן אמטריו, כפי שהוכח לא אחת, יציג יכולת מעל המצופה, אם רק תינתן לו הזדמנות אמיתית. "סאן אמטריו אמנם לא היה נראה כמו כוכב בצעירותו, אבל הוא מסוג השחקנים שעקומת השיפור שלהם מגיל צעיר היא מדהימה", מציין פבלו דה-מולינה, עורך אתר הליגה הספרדית. "הוא היה צריך אקסטרה זמן בכדי לפרוץ, אבל בכל הזמן הזה הוא עבד על המשחק שלו המון, מה שנמשך גם כיום".

אחרי עונת פריצה בגיל 20 במדי ויאדוליד, בה נשק לממוצע דו ספרתי עם 9.4 נקודות למשחק בליגה, אותר לפרויקט החדש של ג'ירונה, שהשקיעה סכומים גבוהים במיוחד בבניית קבוצת כוכבים. הפורוורד, שהצליח להתבלט לצד אושיות בקבוצה, כמו אריאל מקדונלד, גרגור פוצ'קה ואחרים, הרים גבותיהם של רבים, ואפילו נכנס לפנתיאון עם מפגן שלשות מדהים של 10 שלשות מתוך11 ניסיונות, ו-39 נקודות מול שולה הצרפתית במסגרת היורוקאפ.

לאחר שסגר שנתיים מוצלחות, המיזם בג'ירונה פשט רגל, וסן אמטריו עשה צעד נוסף קדימה, כשקאחה לבוראל הייתה הראשונה לקפוץ על המציאה. בעונתו הראשונה בבאסקוניה היה הספרדי רחוק מלהרשים. לנסיבות המקלות שלו קראו פיט מיקאל וסרג'י וידאל, שחלקו את הדקות בעמדת הסמול פורוורד - עמדתו הטבעית של סאן אמטריו. הספרדי נותר בשיפולי הרוטציה של דושקו איבנוביץ', ומשם התקשה למנף את מעמדו.

"קשה להאשים את סן אמטריו עצמו בעונה הראשונה המאכזבת שלו בקבוצה", מסביר נאצ'ו מנדסה, המסקר את הקבוצה הבאסקית לאתר היורוליג והליגה הספרדית. "הייתה לו עונה איומה, גם בגלל שלא קיבל מספיק דקות משחק, וגם בגלל המאמן איבנוביץ', שצריך לעבוד קשה ולאורך זמן כדי להרוויח את האמון שלו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

אלפא דוג

העונה שעברה, כאמור, הייתה עונת החלומות של סן אמטריו. הסמול פורוורד פתח את העונה בסערה ומאז לא ירד ביכולת. את השנה הוא סיים עם ממוצע של 12 נקודות ו-4 ריבאונדים ביורוליג, תואר אליפות בספרד שייכנס לדפי ההיסטוריה, השתתפות עם נבחרת ספרד הבוגרת באליפות העולם, ואפילו עם נישואים לבחירת ליבו, שהיו רק הדובדבן שבקצפת. "אני חייב לומר שזו הייתה שנה מוזרה", התוודה סאן אמטריו בראיון שהעניק בקיץ לעיתונות הספרדית. "התחלתי את העונה עם הרבה יותר דקות משחק ממה שציפיתי, בגלל פציעות. ניצלתי את ההזדמנות הזאת, ומשם הכול המשיך לעבוד בצורה מושלמת. זה היה כמו סרט אחד ארוך בשבילי, רק קיוויתי שזה לא ייגמר".

אם לשפוט על פי תחילת העונה הנוכחית, הספרדי יכול להיות רגוע. התנהלותה של לבוראל עם החתמתו של נמאניה בייליצה הסרבי - אחד הכישרונות הצעירים המבטיחים ביבשת - המשחק בעמדתו של הספרדי, הייתה עשויה בהחלט להתפרש כמעין הצבעת אי אמון נוספת בו. אבל סן אמטריו, לפחות לעת עתה, לא נפגע מהמהלך, וממשיך את העונה האחרונה בדיוק מהמקום בו הסתיימה זו הקודמת, כשהוא קולע 10.8 נקודות למשחק וממוקם במקום השלישי בנקודות מדד ביורוליג כולה.

"הוא לא עושה שום דבר על המגרש מצוין, אבל טוב מאוד בכל קטגוריה. הוא שומר טוב, חודר, קולע, מוסר ולוקח ריבאונדים, והכול בשקט ותוך כדי המשחק", מנתח דה-מולינה, "אבל מה שמייחד אותו הוא קבלת ההחלטות המצוינת שלו. הוא לעולם לא יזרוק 20 זריקות במשחק, למרות שהוא סקורר איכותי. הערך שלו לקבוצה גדול מאוד".

בזמן שהתקשורת בישראל תשים דגש לקראת המשחק הערב על שחקנים כמו מירזה טלטוביץ', או מרכוס הייסליפ, נאצ'ו מנדסה יודע מיהו איש המפתח של הבאסקים. "סן אמטריו הוא יותר מעוד שחקן איכותי עבור הקבוצה. הוא כבר הפך למנהיג שלה. הוא מייצג את הגאווה הבאסקית של המועדון, את הקשיחות שכל כך אפיינה את השחקנים שלו. ברגעי לחץ ובדקות האחרונות הוא כנראה ייקח את הקבוצה על הגב, וכשזה קורה דברים בדרך כלל מסתדרים לה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully