וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישי אישי עם ציפי חוטובלי: ישראל צריכה לספח את כל שטחי C

18.11.2010 / 12:55

בשבוע בו "המורדים" בליכוד איימו לראשונה בסנקציות פרלמנטריות במחאה על הקפאת הבנייה, ח"כ ציפי חוטובלי, לא חוסכת ביקורת על מנהיגי מפלגתה: "בליכוד יש זליגה אידיאולוגית מדאיגה"

חברת הכנסת ציפי חוטובלי. עומר מירון
חברת הכנסת ציפי חוטובלי/עומר מירון

קבוצת האידאולוגים בליכוד עשתה השבוע צעד נוסף במאבקה נגד יוזמת ראש הממשלה להקפיא את הבניה בהתנחלויות. למאבק התלווה גם, לראשונה, איום בסנקציות פרלמנטריות על ראש הממשלה. בתקשורת קראו להם "המורדים". ח"כ ציפי חוטובלי, ממובילי הקבוצה, לא אוהבת את הכינוי. היא מעדיפה לקרוא לעצמם "השביעייה". זה מצלצל טוב (פורום שרי השביעייה) וגם הם מונים שבעה ח"כים.

את מותחת ביקורת על שרי הליכוד. אני לא שומע שאת אומרת את אותם הדברים על ראש הממשלה.

"אם העיתונות היתה הגונה וישרה, מי שהיה צריך להיות במוקד השאלות הקשות אלו אותם שרים שנבחרו באגף הימני מאוד של הליכוד והיום אומרים בלי נקיפת מצפון 'שתי מדינות לשני עמים'. יש בליכוד זליגה אידיאולוגית מאוד מדאיגה. המאבק הזה הוא לא על עוד עשרות בתים ביו"ש. המאבק כרגע הוא על תפיסת עולם והדרך בה מדינת ישראל הולכת. ומדינת ישראל עד כה למדה מתקופה ארוכה של ניסיונות כושלים להגיע להסדר. הרסנו מפעל התיישבות שלם בגוש קטיף, וראינו שהתמורה היתה מאוד קשה למדינת ישראל. לא רק בזירה הביטחונית, אלא גם במישור הבינלאומי: דו"ח גולדסטון והדה לגיטימציה של מדינת ישראל. חסר לי הקול המוסרי שיאמר שאנחנו מנהלים כאן מאבק אמיתי שהוא לא טריטוריאלי. אסור לנו להיגרר על ידי לחץ אמריקאי נוסף לדבר על גבולות ועל ויתורים טריטוריאליים, שבתמורה להם נמשיך לקבל דה לגיטימציה מהעולם".

אפשר לומר שראש הממשלה לא מקיים את הבטחותיו לבוחר?

"בעניין יהודה ושומרון – בוודאי. הממשלה הזאת עושה דבר שלא נעשה על ידי אף ממשלה אחרת, להקפיא את הבניה ביהודה ושומרון. אבל אין לנו רצון להפיל את ראש הממשלה או לגרום לו להיראות לא אמין בעיני הציבור. המטרה שלנו היא לעזור לו לעמוד בפני הלחץ האמריקאי. הזליגה האידיאולוגית היא תוצר. זה קרה לכל ראשי הממשלה בעבר שהרגישו שהלחץ הבינלאומי גדול מידי ונאלצו ליישר קו עם תפיסת עולם מוטעית של הקהילה הבינלאומית – שתי מדינות לאום. אם לא יהיה מספיק לחץ מבפנים, לראש הממשלה יהיה קשה לעמוד בלחץ מבחוץ. ראש הממשלה חייב להבין שהבית שלו והקואליציה שלו משדרים משקל נגד אידיאולוגי חזק, כדי שבסופו של דבר הוא יוכל לשמור על העקרונות שלמענם הוא נבחר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

יש טענות שהליכוד בעצם מרמה את בוחריו פעם אחר פעם.

"אין כאן תרמית מודעת. רוב המנהיגים שלנו נגררים למציאות כי הם לא מציבים חזון אלטרנטיבי, ומדינת ישראל לא צריכה רק מנהל טוב, היא צריכה גם להציב חזון, ובשנים האחרונות המנהיגים שלנו קצת מתביישים לשאת איזשהו חזון. השחיקה הערכית היא בכל המפלגות. כל מי שמוכר לבוחרים שלו שייתכן הסדר במזרח התיכון – מוכר אשליה או שקר. כל המנהיגים של המפלגות הגדולות משחקים משחק שהוא משחק של שקר".

כלומר, נתניהו, לבני וברק משחקים משחק של שקר?

"במובן של ההסדר – כן, כי ברור שאין היתכנות להשגת הסדר. ולכן זה לא משהו מיוחד לליכוד. הפוליטיקה של עכשיו היא פוליטיקה שכולם משחקים משחק, פוליטיקה של טקטיקה".

חוטובלי מציעה פתרון משלה: לספח את כל שטחי C, בהם יש שליטה ישראלית ביטחונית ואזרחית מלאה ובהם יושבים כל ההתנחלויות וכ- 100 אלף פלסטיניים, להם היא מוכנה להעניק אזרחות. "מדינת ישראל יכולה להכיל בתוכה עוד 100 אלף פלסטיניים, לא יקרה שום דבר. הימין טעה בזה שהוא לא החיל ריבונות ולא קבע באופן חד משמעי שהאזורים האלה לא שנויים במחלוקת. צריך לשדר את המסר לאוכלוסייה הפלסטינית שכשלא מתקדמים, לפעמים הם ישלמו את המחיר של נגיסה אחרי נגיסה בחלום שלהם, שכמובן הוא חלום הבלהות שלי, של מדינה פלסטינית. היום יש שפה של עמימות שאומרת 'אולי כן, אולי לא', הרבה דיבורים על ביטחון. הפלסטיניים מדברים כל הזמן בטענות של מוסר, אנחנו חייבים להחזיר להם בטענות של מוסר".

מלבד הנושא המדיני, חוטובלי משקיעה זמן רב בוועדה שבראשה היא עומדת – הוועדה למעמד האשה. כיו"ר הוועדה, היא ניהלה מספר מאבקים חשובים למען הנשים. הראשון הוא הרחבת הסבסוד של מעונות היום, כדי לאפשר לאימהות לבחור האם להישאר בבית או להמשיך בפיתוח הקריירה שלהן. בנוסף, היא פועלת לחוקק הצעת חוק הקובעת מימון עודף למפלגות שלמעלה משליש מהן נשים. כרגע הצעת החוק תקועה, משום שלדבריה ש"ס הטילה וטו. במושב הראשון של הכנסת, חוטובלי העבירה יחד עם יו"ר סיעת קדימה, ח"כ דליה איציק, את הארכת חופשת הלידה לחצי שנה, ובמהלך עבודתה בוועדה היא עוסקת גם בהצעות חוק על הטרדה מינית ואלימות נגד נשים.

אילו יכולת להעביר חוק אחד, באיזה חוק היית בוחרת?

"בתי הספר בחינוך הממלכתי סובלים מבורות חריפה ועמוקה בכל הנוגע לערכי היסוד של העולם היהודי. זה מתחיל מחינוך קלוקל בתנ"ך ונמשך בלימודי היסטוריה וציונות. זו בושה וחרפה שההיסטוריה הבסיסית של הציונות לא נלמדת אצלנו בדרך הנכונה, ובעיקר שאין לאנשים מושג קלוש בדברים הכי בסיסיים של היסטוריה יהודית ושל מחשבת ישראל ושל תנ"ך ויהדות. אני מציעה לאו דווקא הצעת חוק, אולי שינוי מערכתי: להכניס הרבה יותר לימודי זהות יהודית בבתי הספר. כל משבר הזהות שלנו גם ביחס לארץ נובע מכך שאיננו יודעים מה תפקידנו בעולם. המחלוקת היא לא של ימין ושמאל אלא מה תפקידנו כאן. יש כאלה שרוצים לראות אותנו כארצות הברית דוברת עברית, ויש כאלה, כמוני, שחושבים שלעם ישראל יש תפקיד מיוחד וצריך לברר אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully