וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלכסון הוא אסון?

א.ב. דן

20.9.2010 / 13:21

איך הפך דוברמן קשוח למורה דרכים עבור ילדי ישראל, והאם דובי-דוברמן אכן נדרס בתאונה? קווים לדמותו של הכלב המפורסם בהיסטוריית מדינת ישראל

"אני גדלתי על התוכנית הזו. אני לא חושב שבדור שלי היה מי שלא גדל עליה. בתור נער בגיל שלי היה רק ערוץ אחד ובאיזה שהוא אופן, הזוי ככל שיהיה דובי דוברמן הכלב העניק לנו הילדים איזה מצפן מוסרי כלשהו. זה מצחיק אבל זו האמת הפשוטה." – המשורר יחזקאל נפשי.

שנות השמונים במאה שעברה. מדינת ישראל כמעט וקורסת תחת השפל הכלכלי הגדול בתולדותיה. בשל האינפלציה המשתוללת, התושבים שועטים לעבר המכולות ורוכשים מוצרי יסוד בידיעה שמכירם יוכפל למחרת. מלחמת "שלום הגליל" פורצת. הממשלה בראשות מנחם בגין מתפוררת. המציאות הקשה, אווירת אי הודאות והחרדה הלאומית, גורמת למדינת ישראל להמשיך ולהתרפק על מתיקות הדיסקו הנאיבי של שנות השבעים ועל כלב מאיים שמעביר ילדים את הכביש בצירוף משפטים מחורזים כגון "אלכסון מזמין אסון". דובי-דוברמן, אם כן, הפך ללהיט היסטרי. אולם, מה עלה בגורלו מאז אותם שיעורי בטיחות בדרכים?

דובי דוברמן - דובי בתפקיד. חינוכית 23
דובי דוברמן. קלאסיקה/חינוכית 23

השמועה? אור אדום – עצור!

2010, כיום. הילדים שגדלו בשנות השמונים כבר נושקים לשלושים, צמודים למחשב ומדי פעם מתרפקים בנוסטלגיה על סרטונים מהימים ההם וביניהם כמובן גם אלה של דובי דוברמן. אבל לצד השעשוע, מתפתחת לה גם חרדה, אולי לא מבוססת – האם דובי דוברמן, הכלב האהוב, מורה הדרך לזהירות בדרכים מצא את מותו בתאונת דרכים אירונית להחריד? או שאולי מדובר באגדה עירונית מרושעת?

האמת: אור ירוק - עבור!

צבי נדולני, הממונה והיועץ למערך כלבי האבטחה של התעשייה הצבאית, היה בשנות העשרים לחייו בתקופה בה נוצרה הסדרה, ויחד עם אביו יהודה ז"ל- מהמומחים הראשונים בישראל לפסיכולוגיה ומחקר של כלבים - אילף את דובי. הוא נענה בשמחה להצעת הראיון ולו בכדי לנפץ את המיתוס האופף את מותו של הכלב המיתולוגי, ולסייע לכלבים בישראל הזוכים לטענתו לטיפול לקוי ומחפיר מצד בעליהם.

"הגיעו לאבא שלי זכרו לברכה מהטלוויזיה הלימודית וביקשו שייעץ להם איך בעצם הולכים ומאלפים כלב על מנת שילווה ילדים בהדרכה במעברי חציה. אבא שלי אמר שאנחנו צריכים למצוא איזה כלב מתוך הדוברמנים הנועזים. כלב, שבעצם מוכ??ר ככלב שמסייע רק לבן אדם אחד ולא לכל המשפחה. רצינו להראות דווקא כלב עם תדמית רעה, ולהראות שהוא יכול לקחת ולכוון ילדים."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
כלב דוברמן. ShutterStock
מסוכן או רק נראה מאיים? דוברמן/ShutterStock

איך הגיבו בהפקה לדוברמן?

"אני חושב שקודם כל עשו 'וואו וואו וואו אתה יודע מה זה? אתם לוקחים רוצח?'. אבל זה היופי בכך שיש לכלב תדמית שהיא לא נכונה! דורי בן זאב אמר לי 'שמע את זה עוד לא ראיתי אבל בואו נראה, בואו ננסה'. אז עשינו את האודישנים. אנחנו בעצם היינו היועצים המקצועיים לנושא ואז באודישן הראשון שעשו פתאום ראו שמה זה? הכלב הולך עם הילדים ואין פחד ואין שום דבר. ואז הם ראו והסכימו לקבל את הכלב שידריך את הילדים במעברי חציה".

ובכל זאת – האם דוברמן מסוכן?

"דוברמן הוא כלב שנחשב כ-one man dog's. זה אומר שהוא מכיר בעל בית אחד. הוא מכיר את האיש הדומיננטי בלהקה. יש את האיש הדומיננטי ואליו הוא נשמע וכל דבר שיהווה איום על אמצעי קיום שלו הוא יתקוף. אין כלב מסוכן יש אנשים מסוכנים. השאלה איך אתה מרגיל ומלמד את הכלב. כמו שאני מסביר לכולם- אמסטף עשו אותו לאחת המפלצות הכי גדולות ואם תסתכל בספרות האנציקלופדיה למיניהן האמסטף מופיע כ- gentle for the children. "

כלב דוברמן. ShutterStock
כאן הוא דווקא חמוד!/ShutterStock

כיצד דובי נפטר?

"זו שאלה מאוד מיוחדת. מה זאת אומרת? כיצד הוא נפטר? הגיע לגיל זקנה. לא כמו שכל מיני שמועות למיניהן – הוא לא נדרס, הוא לא נרצח. הוא הגיע לגיל זקנה. בגיל הזה הכלבים האלה- הכלבים הגבוהים, מקבלים שיתוק של האגן האחורי. הוא היה בן ארבע עשרה-שלוש עשרה משהו כזה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully