וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלום ופשרו: הפרשנויות סביב "התחלה"

26.7.2010 / 13:53

הרשת גועשת בפרשנויות ל"התחלה", סרטו החדש של כריסטופר נולאן, ואנחנו החלטנו לרכז לכם כמה מהן, כדי לחסוך לכם בזמן חיפוש. אבל היזהרו: הכל כאן זה ספוילר אחד ענק

אז מה בעצם קרה שם, ב"התחלה"? את השאלה הזו אפשר היה לשמוע שוב ושוב בימים האחרונים בבתי קפה ובשיחות רחוב, באוטובוסים ובמסעדות. כי תגידו מה שתגידו, אצל רבים מהאנשים שצפו בסרטו החדש של כריסטופר נולאן התעורר צורך עז לדבר על הסרט. וכמובן, המקום שאליו הפטפטת הזו התנקזה היא הרשת. תיאוריות על גבי תיאוריות נשפכו אל תוך החלל הווירטואלי בעשרת הימים שחלפו מאז הגיע שודד החלומות של לאונרדו דיקפריו אל האקרנים בארצות הברית, ואנחנו החלטנו לרכז עבורכם את המעניינות והמופרכות ביותר.

הבעיה היחידה – אין שום דרך להימנע מספוילרים. לכן, קבלו אזהרה כפולה: יש ספוילרים נוראיים בכתבה הזאת, ויש להניח שיהיו גם בתגובות. אז אם עוד לא ראיתם את הסרט, כדאי להפסיק לקרוא כאן. מצד שני, מכיוון שמדובר בסרט שגם ככה לא פשוט להבין, לא בטוח שהפרטים שיבואו להלן יהרסו לכם את החוויה.

כך או כך, למי שראה (ולמי שלא ועדיין המשיך לקרוא), הנה תזכורת קצרה במה מדובר. הסיפור מתרחש בעולם שבו קיימת טכנולוגיה שמאפשרת לאנשים לחלוק חלומות זה עם זה. דום קוב (דיקפריו) וצוותו חודרים באמצעותה לחלומותיהם של אנשי עסקים כדי לגנוב מהם מידע סודי על עסקיהם. אלא שהפעם הם נשכרים על ידי איל הון יפני בשם סאיטו (קו ווטנאבה) – אך לא כדי לגנוב מידע מיריבו העסקי, רוברט פישר, אלא כדי לשתול במוחו רעיון. בתמורה, סאיטו ידבר עם האנשים הנכונים ואשמת הרצח המונחת על ראשו של קוב ושמונעת ממנו לשוב לארצות הברית תוסר.

מרגע שהחבורה לוקחת על עצמה את המשימה, הם מתחילים לעבור בין מציאות לחלום ובין חלום לחלום בתוך חלום באותו קצב, פחות או יותר, שבו הצופים בקולנוע לוקחים שלוקים מהקולה שלהם. אל תוך כל זה נכנסת גם אריאדנה (אלן פייג'), שמצטרפת אל חבורת שודדי החלומות, ומאל (מריאן קוטיאר), אשתו המתה של קוב.

ועכשיו לתיאוריות שמסעירות את הרשת ושיעשו לכם סדר או, לחילופין, בלגן בראש:

תיאוריית דאלאס

על פניו, התיאוריה של פיטר הול, אחד הכותבים הראשיים בבלוג הקולנוע Cinematical, נראית מופרכת, אבל אם מתחילים לנתח את הסרט בראש, היא הופכת יותר ויותר הגיונית. לדעתו של הול, הכל היה חלום – בדיוק כמו העונה השמינית של הסדרה המיתולוגית "דאלאס". הכל, מהתחלה ועד הסוף. זה מסביר את הדיאלוגים שחוזרים על עצמם בין דמויות שונות, זה מסביר איך סאיטו מציל את קוב באופן פלאי למדי במומבסה, זה מסביר את החורים בעלילה – זה מסביר הכל.

אחד הטיעונים החזקים ביותר שתומכים בתיאוריה הזו הוא שלצופים אין עוגן בסרט הזה – עוגן כדוגמת הטוטם שיש לדמויות בסרט ושבאמצעותו הן יודעות אם הן בחלום או במציאות. נולאן היה יכול ליצור איזשהו אפקט ויזואלי או קולי כדי להמחיש לצופים את המעבר מחלום למציאות – כמו המנהרה של "גולשים בזמן", למשל – אבל הוא לא עשה את זה. ולכן, אין שום דרך לדעת בוודאות שכל הסרט אינו אלא חלום אחד גדול.

תיאוריית הסרט

תיאוריה נוספת, אותה מעלים באתר CHUD, גורסת גם היא שמדובר בחלום, אבל עם תוספת אחת משמעותית. לדברי הכותב, דווין פראצ'י, כל הסרט הוא מטאפורה לעשיית סרטים. על פי הפרשנות הזו, קוב הוא במאי ואריאדנה היא תסריטאית. באשר לחברי הצוות, ארתור (יד ימינו של קוב) הוא המפיק ואימס (המומחה לזיוף זהויות) הוא השחקן. ואילו סאיטו – הוא זה שמממן את הסרט ופישר, יריבו העסקי, הוא אנחנו – הקהל, זה שכולם ביחד לוקחים למסע מופלא. ומהי מאל? מאל היא התגלמות הרצונות של הבמאי, הצורך שלו להביא משהו אישי ממנו עצמו לתוך היצירה עליה הוא מופקד.

זו תיאוריה מעט מאולצת שלא פותרת הרבה דברים בעלילה אבל היא נתמכת על ידי דברים שהן נולאן והן דיקפריו אמרו בראיונות. הראשון טען כי במובן מסוים, השוד שהחבורה מבצעת דומה מאוד לעשיית סרט, והשני השווה את "התחלה" ל-"8 וחצי" האוטוביוגרפי-למחצה של פרדריקו פליני.

יחד עם זאת, הרמזים האלה, של הבמאי והשחקן הראשי, לא באמת משמעותיים. הסיבה לכך היא שאנחנו, הקהל, לא חייבים לקבל את ההסבר של הבמאי ליצירה, שכן יש לה חיים משלה. מה גם שהתיאוריה הזו לא פותרת ולו חידה אחת מבין שלל החידות ששזורות בסרט. ולכן, נעבור לתיאוריה הבאה.

תיאוריית המציאות

ובאמת, יכול להיות שהכל בסרט הזה הוא באמת כמו שהוא נראה. יש חלומות, יש מציאות, יש שוד מורכב ויש סוף טוב. סאיטו הופך למלך האנרגיה העולמי והסביבון שבאמצעותו קוב יודע מה מציאות ומה חלום נופל ומאשר לו שהוא אינו שקוע בשרעפים כשהוא מתאחד עם ילדיו (שאגב, לובשים תמיד את אותם הבגדים, פשוט כי הם לא ממש בקטע של היגיינה אישית).

האם זו תיאוריה סבירה? לגמרי. לפחות כמו כל האחרות. הסרט לא מתבייש להגיד שהוא מציע לכם לבחור בעצמכם האם הסביבון ייפול שניה אחרי שהמסך נחשך או שמא ימשיך להסתובב. ואולי זה כלל לא משנה כי הסביבון לא אומר כלום.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

בשולי הדברים

אריאדנה – זהו השם היחיד ב"התחלה" שהוא בעל משמעות כלשהי. זהו שמה של דמות במיתולוגיה היוונית שהיתה בתו של המלך מינוס ושנתנה לגיבור תסאוס חוט, שאפשר לו למצוא את דרכו החוצה מהמבוך של המינוטאור, וחרב שאפשרה לו להרוג את המפלצת.

יש הסוברים שיש למטען המיתולוגי הזה, שבו נטען שמה של האדריכלית הצעירה שמצטרפת אל חבורת השודדים, משמעות. מהי? את זה הם כבר מתקשים לומר, מלבד לציין את העובדה שהתפקיד של אריאדנה הוא לבנות מדמיונה את העולם הפיזי של החלומות שבתוכם יושתל הרעיון במוחו של פישר ושהעולם הזה בנוי כמבוך; כמו גם, להציל – כמו אריאדנה המיתולוגית – את קוב ממבוך החלומות שבו חייו שרויים.

מאידך, אין להתכחש לכך שהתפקיד המרכזי של דמותה של אריאדנה בסרט היא להיות הדמות שמסבירים לה הכל כדי שאנחנו הצופים נוכל לקבל את הפרטים שנחוצים לנו כדי (לנסות) להבין את הסרט. האם נולאן הבין ברגע האחרון שלדמות שלה אין שום תפקיד בעלילה ולכן בחר לה שם עמוס במשמעויות נלוות כדי ליצור את הרושם שבעצם כן יש לה תפקיד? את זה כבר תאלצו להחליט אתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully