וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה: ועדת טירקל תמנע חקירה של האו"ם

גלעד גרוסמן

27.6.2010 / 16:47

אורי אבנרי, אדם קלר ותנועת גוש שלום עתרו לבג"ץ בדרישה שיורה למדינה להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי המשט במקום ועדת טירקל. לטענת המדינה זה אינו שיקול של בית המשפט

הסיבה העיקרית להקמת ועדת טירקל היא למנוע הקמת ועדת חקירה של האו"ם - כך אמרה היום (ראשון) הפרקליטות בתשובת המדינה לעתירה שהגישו אורי אבנרי, אדם קלר וגוש שלום לבג"ץ. העותרים דרשו לבטל את החלטת הממשלה להקים את ועדת טירקל. בפרקליטות מסבירים גם ש"מכלול השיקולים המדיניים, הביטחוניים והבינלאומיים הובילו למסקנה שהדרך שבחרה הממשלה היא המתאימה ביותר להתמודד עם השלכות המשט הטורקי, שעיקרן בתחום יחסי החוץ". העותרים טענו כי מדובר בנושא בעל חשיבות ציבורית רבה, המחייב חקירה עצמאית, אמינה וממצה, ואילו לטענתם, המנדט שניתן לוועדה מצומצם ביותר, ולכן יש להקים ועדת חקירה ממלכתית במקומה.

בתגובה שהוגשה לבית המשפט, עליה חתומות עורכות הדין אסנת מנדל, מנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ודינה זילבר הממונה על ענייני הבג"צים בפרקליטות, נכתב כי הוועדה הינה רק חלק ממאמצי המדינה לבדוק את ארועי המשט, שלצדה מתבצע תחקיר צה"לי בראשות האלוף (במיל.) גיורא איילנד ובדיקה של מבקר המדינה. "הקמת הוועדה נועדה לבחון במיוחד טענות והיבטים שהתעוררו במישור הבינלאומי על ידי מדינות וגופים שונים, בעיקר בשאלה אם ישראל קיימה את כללי המשפט הבינלאומי", מוסבר בתגובה, "ועל מנת לייתר או למנוע הקמת ועדת חקירה בינלאומית בחסות האו"ם".

עוד נטען, שהקמת הוועדה ומינוי חבריה כלולים בשיקול הדעת של הממשלה, ואין מקום להתערבות של בית המשפט בהחלטות. "ברור וגלוי, כי שופט בדימוס של בית המשפט העליון, מבכירי המשפטנים במדינת ישראל, אחד מבכירי המומחים למשפט בינלאומי וזוכה פרס ישראל במשפט, ואלוף בעל שם ובעל רקע צבאי וביטחוני מוכח, אינם תלויים במידה כלשהי בממשלת ישראל או במי משריה, באופן שישפיע ולו במעט על תפקודם בוועדה או על תוקפם של ממצאיה", מבהירים בפרקליטות.

ועדת טירקל תתכנס מחר בבוקר לישיבתה הראשונה, באולם הוועדה בירושלים. צוות הבדיקה יקבע את סדר היום לישיבות הקרובות ואת מהלך שמיעת העדים. דיוני הוועדה יישמעו במידת האפשר בדלתיים פתוחות. הנציג הקנדי בוועדה, קן וויתקין, נחת לפני זמן קצר בארץ. הלורד דיוויד טרימבל, מאירלנד, יגיע גם הוא בהמשך היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully