וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולנוענים ישראלים תמכו בביטול הקרנת "5 שעות מפריז"

אייל דץ

23.6.2010 / 18:38

לוואלה! תרבות נודע כי בעקבות אירועי המשט לעזה, חתמו קולנוענים ישראלים, ביניהם חתן פרס ישראל ג'אד נאמן, על מכתב שתמך בהחלטת רשת בתי קולנוע צרפתית לא להקרין את הסרט

בעקבות פרשת המשט לעזה, קבוצת קולנוענים מישראל העבירה מכתב לרשת בתי הקולנוע הצרפתית אוטופיה שבו הם קוראים לבטל את הקרנת הסרט הישראלי "חמש שעות בפריז" בצרפת. לוואלה! תרבות נודע כי על המכתב חתמו בין היתר חתן פרס ישראל לקולנוע ג'אד נאמן, מנהל פסטיבל קולנוע דרום ארז פרי והבמאי והשחקן מוחמד בכרי. המכתב בא כדי לתמוך בהחלטת רשת בתי הקולנוע אוטופיה בדבר ביטול ההקרנה המתוכננת של הסרט, בבימויו של ליאון פרודובסקי ובכיכובם של דרור קרן והלנה ירלובה.

אן מארי-פוקון, אחת המנהלות של רשת בתי הקולנוע, אף הודיעה לפני כשבועיים כי הסרט שיחליף את מקומו של "חמש שעות מפריז" הוא "רייצ'ל", סרטה התיעודי של סימון ביטון על רייצ'ל קורי, פעילת השלום האמריקאית שנהרגה על כוחות צה"ל ברפיח. בסופו של דבר, ועל אף מכתב הקולנוענים הישראלים, החליטו באוטופיה לסגת מהחלטתם ולהקרין בסופו של דבר את הסרט הישראלילאחר בקשות מצד קולנוענים אירופאים.

"הדרך היחידה שלנו להפעיל לחץ"

"המטרה של המכתב היתה להפעיל לחץ על ממשלת ישראל", סיפר נאמן לוואלה! תרבות. "המכתב נשלח לאחר התקרית של מרמרה מתוך מחשבה שכדי להוביל לשינוי, אנחנו (הקולנוענים - א.ד) צריכים לפעול בזירה שלנו". נאמן מבהיר כי לא מדובר באקט אישי נגד יוצרי הסרט ולא בקריאה לחרם תרבותי על ישראל. "מאוד אהבתי את הסרט ואני מכיר את הבמאי שהוא סטודנט שלנו לשעבר באוניברסיטת תל אביב. אני חושב שהוא איש מוכשר והגון שנקלע למצב בלתי נסבל, שבו הדרך היחידה שלנו להפעיל לחץ היתה על ידי הבקשה לא לשדר את הסרט שלו".

לדברי נאמן, "המחאה שלנו היתה בהתאם לנסיבות שנוצרו. זוהי לא קריאה להחרים את הקולנוע הישראלי בחו"ל. אני שותף להרבה סרטים ומרגיש שדווקא הקולנוע הישראלי מבטא את העמדות שלי יותר מדרכי אמנות אחרים. אני נגד חרם שמכוון לתרבות או למדע, אני חושב שחרם כזה יחטיא את המטרה. הלחץ צריך להיות מופעל במישורים כלכליים ומדיניים אבל באותו הרגע, לנו כיוצרי קולנוע, זו היתה הדרך שבה יכולנו לפעול באופן מיידי".

עוד אמר נאמן כי העובדה שהוא חתן פרס ישראל לקולנוע לא מפריעה לו להביע את עמדתו, גם אם ישנם גורמים שלא רוצים לשמוע אותה. "אלו שמתנכלים למי שמשמיע ביקורות הם או רשעים, או טיפשים, או שניהם ביחד", אמר נאמן. "הם לא מבינים שהדבר העקרוני בדמוקרטיה זה לא הזכות של הרוב לקבוע אלא הזכות של המיעוט להביע את דעתו".

במשרד החינוך, שהעניק את פרס ישראל לנאמן, העדיפו שלא להתייחס לדברים. במשרד התרבות, המעניק תקציב לפסטיבל דרום בניהולו של פרי (כאמור, אחד החותמים על מכתב), אמרו כי "כשהחומרים יגיעו לידינו, הנושא יועבר לדיון במועצת הקולנוע". את תגובתו של פרי לא ניתן היה להשיג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully