וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורם קניוק: "אני מרחם על יקי יושע"

31.5.2010 / 13:02

הבמאי יקי יושע פתח מחדש את הסכסוך עתיק היומין שלו עם הסופר בראיון לוואלה! תרבות, שבו אמר כי "עכשיו הוא באמת יוכל לנוח על משכבו בשלום". קניוק מיהר להגיב בטוקבק נסער

הראיון עם הקולנוען יקי יושע, שהתפרסם אתמול (ראשון) בוואלה! תרבות, פתח מחדש את הסכסוך בינו לבין הסופר יורם קניוק. מדובר בסכסוך שהתחיל עוד ב-1979. לאחר שביים את "סוסעץ" על פי כתביו של קניוק, רכש יושע את הזכויות גם ל"אדם בן כלב" של הסופר. השניים כתבו יחד תסריט שלא הופק, ומכאן והלאה ניצת בין השניים קרב משפטי באשר לזכויות על התסריט. בית המשפט המחוזי קבע ב-1985 כי הן שייכות לשניים גם יחד, והערעור של יושע בנושא לא התקבל.

כעשור וחצי לאחר מכן, נרשם פרק חדש בפרשה: הבמאי האמריקאי פול שרדר עמד ליצור גרסה משלו ל"אדם בן כלב", ויושע נקט נגד הפרויקט הליכים משפטיים. המפיק אוהד בלייברג אמר אז להארץ כי "הזכויות 'אדם בן כלב' נקנו מידי קניוק ישירות, ונכתב תסריט מקורי על ידי נח סטולמן. ליושע אין שום זכות על הפרויקט 'אדם בן כלב'. הוא מנסה לסחוט כספים ולהפריע להפקה".

קניוק הוסיף – " כתבנו בזמנו את התסריט יחד, והסכמתי שהזכויות יהיו של שנינו, אבל יושע מחק את שמי מהתסריט והציג אותו כתסריט שלו. הוא עשה את 'סוסעץ' ו'העיט' לפי ספרים שלי, ולא שילם לי פרוטה. עכשיו יש סיכוי לעשות סרט טוב עם במאי טוב ושחקנים מצוינים - די, שיילך ממני". בסופו של דבר יצא הסרט לפועל, אם כי לא זכה להצלחה.

הפרשה שככה, אך התעוררה מחדש בעקבות הראיון שנערך בוואלה! תרבות עם יושע לרגל המחווה ליצירתו בפסטיבל דרום, שנפתח אמש בשדרות. בראיון זה התייחס יושע לעיבוד של שרדר וכן לפופולריות המחודשת של קניוק - "תמיד היה לקניוק חשוב מאוד לזכות בהכרה כזו, אז טוב שזה קרה, כי עכשיו הוא באמת יוכל לנוח על משכבו בשלום... אני יכול רק להגיד שרציתי מאוד לראות את 'אדם בן כלב' מממש את מה שהוא היה יכול להיות, וחבל לי שזה לא קרה. אני יכול גם לציין שבגרסה שלי, אורסון וולס היה אמור לשחק את התפקיד הראשי, ואצל שרדר היה זה ג'ף גולדבלום שגילם אותו, מה שמלמד על ההבדל בין איך שזה היה יכול להיראות ואיך שזה נראה בסופו של דבר. אני גם לא בטוח כי במאי עם רקע נוצרי כמו של שרדר יכול בכלל להבין את ההוויה היהודית במידה שהיתה דרושה ליצירת 'אדם בן כלב'".

"אדם שמתיימר להיות נועז הוא חמדן כאחרון הטייקונים"

קניוק ראה את הדברים של יושע ומיהר להגיב בטוקבק: " יושע השתלט על זכויותיי ונאלצתי להילחם בו עד כלות. חבל. הוא היה ואולי עודו בימאי מבריק אך יש בו מין יצר הרסני. לו היה נוהג כראוי היה עושה את אדם בן כלב. אני הייתי מפסיד כל גרוש אך הוא היה זוכה להצלחה כי התסריט שכתבתי בסיועו היה טוב. החמדנות הרגה אותו. אדם שמתיימר להיות נועז הוא חמדן כמו אחרון הטייקונים ושלמתי מחיר יקר אף כי זכיתי במשפטים עמו והוא שילם מחיר גבוה יותר וחבל. צריך להיות איש [כך במקור – א.ש.] במקום שעומד במאי נועז שאינו יכול להתאפק ולגזול את מה שהיה לי אז - כבשת הרש. הסרט שיכול היה לעשות אז עם וולס יכול היה להיות ניצחון גדול אבל הוא רצה להחזיק את כל העוגה וגם לאכול אותה ובסוף לא הייתה לי ברירה אלא להיאבק בו על זכותי לחלק זעיר ממה שרצה שיהיה כולו שלו".

בשיחה עם וואלה! תרבות חזר קניוק על הדברים והוסיף: "אני מרחם על יקי יושע. מאז הסיפור של 'אדם בן כלב', הוא בעצם לא עשה שום דבר. היום אני במצב טוב, אבל יושע גרם לי הרבה נזק ובזבז לי הרבה זמן מהחיים. הוא לא היה צריך להגיד שאני יכול עכשיו לנוח על משכבי בשלום".

יקי יושע בחר שלא להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully